Genel Bilgi
Kod | ELK132 |
Ad | Enerji ve Çevre |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ELIZBAR SARIYEV |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ELIZBAR SARIYEV
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Enerji verimliliğinin önemi ve enerji gereksiniminin beraberinde getirdiği çevre sorunlarının neler olduğu ve nasıl azaltılabileceği konusunda öğrencileri bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Avrupa birliği ve Türkiye'de çevre ve enerji politikaları, enerji üretimi ve tüketiminin neden olduğu çevre kirliliği, iklim değişikliği, küresel ısınma ve olumsuz etkileri, ekoloji ve önemi, ısıl konfor, binalarda enerji yönetimi ve yalıtım, yüksek enerji performanslı yapılar, sanayi ve evlerde enerji tasarrufu ve verimliliği, enerji kaynaklı çevresel etki değerlendirmesi için yasalar ve uygulama prensipleri.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Çevre ve Enerji, Oğuz ÖZDEMİR, Mehmet ERDOĞAN, Nobel Akademik Yayıncılık, 2016
Notlar
1.Enerji Tasarrufu ve Çevre, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları, 2020 2.Çevre Ve Enerji-M. Yunus Pamukoğlu https://yokdersleri.yok.gov.tr/#ders
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Avrupa birliği ve Türkiye'deki çevre ve enerji politikalarını açıklar. |
ÖÇ02 | Hangi elektrik santrallerinin hangi çevre problemlerine neden olabileceğini açıklar. |
ÖÇ03 | Çevre kirliliğine neden olan etkenleri açıklar. |
ÖÇ04 | Küresel ısınmanın etkilerini açıklar. |
ÖÇ05 | Ekoloji ve Temel kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | İnsan ve çevre ilişikisinin ekolojik açıdan değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ07 | Çevresel etki değerlendirmesinin yasal çerçevesini açıklar. |
ÖÇ08 | Isıl konforı etkileyen parametreleri açıklar. |
ÖÇ09 | Binalardaki yalıtımın enerji performansına etkisini açıklar. |
ÖÇ10 | Bir yapının havalandırma, aydınlatma ve ısıl performansı konusunda değerlendirme yapar. |
ÖÇ11 | Akıllı bina, yeşil bina, pasif ev kavramlarını açıklar. |
ÖÇ12 | Elektrikli cihazları enerji verimliliği açısından sınıflandırır. |
ÖÇ13 | Elektrikli cihazlarda nasıl enerji tasarrufu sağlanabileceğini açıklar. |
ÖÇ14 | Suyun doğru tüketimi ve su tasarrufunun önemini açıklar ve bu konularda değerlendirmeler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Avrupa birliği ve Türkiye'de enerji ve çevre politikaları. | Dersle ilgili kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Enerji Üretiminin neden olduğu çevre kirliliği. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Enerji tüketiminin neden olduğu çevre kirliliği. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Küresel ısınma ve iklim değişikliği. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ekoloji ve önemi. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Isıl konforu etkileyen parametreler, Isıl konforun ölçülmesi ve ısıl konforun sağlanması için yapılması gerekenler. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Binalarda enerji yönetimi ve yalıtım. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarının ve ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Oluşum bakımından enerji kaynakları, enerji verimli yapı tasarımı, yüksek performanslı bina türleri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Sanayide enerji yoğunluğu, sanayide enerji verimliliğini artırma yöntemleri, enerji tasarrufu planlaması. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Çeşitli sanayi sektörlerindeki enerji tasarrufuna yönelik örnek çalışmalar, sanayideki enerji tasarrufunun çevre üzerindeki etkileri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Evlerde enerji kullanımı, tasarruf ve etkileri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Enerji kaynaklı çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) için temel kavramlar. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çevre yönetim süreçleri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Enerji kaynaklı çevresel etki değerlendirmesi için yasalar ve uygulama prensipleri. | Ders kaynaklarının okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının ve ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,80 | ||
AKTS | 3 AKTS |