Genel Bilgi
Kod | ELK229 |
Ad | Sayısal Elektronik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin sayısal elektronik alanındaki temel prensipleri öğrenerek mantıksal devre tasarımı, analizi ve uygulaması becerilerini geliştirmektir. Ders, teori ve uygulama dengesine dayalı bir yaklaşım benimseyerek, öğrencilerin kavramsal anlayışlarını derinleştirmeyi ve pratik becerilerini güçlendirmeyi hedefler. Ayrıca, sayısal sistemlerin gerçek hayattaki kullanım alanlarını keşfederek öğrencilere disiplinler arası bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Analog ve Sayısal Kavramlar, Sayı Sistemleri, Lojik Kapılar, Boolean Matematiği, Karnaugh Haritaları, Lojik Devrelerin Tasarlanması, Bileşimsel Mantık devreleri, Aritmetik Mantık Devreleri, Lojik Devre Teknolojileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Mano, M. M., & Ciletti, M. D. (2013). Dijital Tasarım: With an Introduction to the Verilog HDL, VHDL and SystemVerilog. (Çeviri Ed. S. Turan). Ankara, Seçkin Yayıncılık. 2) Lou, S., & Yang, C. (2019). Digital Electronic Circuits. Berlin, De Gruyter. 3) Floyd, T. L. (2014). Digital Fundamentals. New Jersey, Prentice Hall. 4) Demirel, H. (2015). Dijital Elektronik. Ankara, Birsen Yayınevi.
Notlar
1) Evde Elektronik YouTube Kanalı: https://www.youtube.com/@EvdeElektronik 2) Ders İzleyin YouTube Kanalı Dijital Elektronik: https://www.youtube.com/@Dersİzleyinn
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gerçek dünyadan örneklerle analog ve dijital sinyalleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Sayısal elektronikle ilgili temel kavramları (frekans, periyot) açıklar. |
ÖÇ03 | Çeşitli sayı sistemlerini (ikili, sekizli, ondalık, onaltılık) açıklar ve dönüşümlerini yapar. |
ÖÇ04 | Lojik kapıların temel işlevlerini açıklar ve uygun devrelerde kullanır. |
ÖÇ05 | Boolean cebirinin temel kurallarını ve teoremlerini kullanarak mantıksal ifadeleri sadeleştirir. |
ÖÇ06 | Karnaugh haritalarını kullanarak mantık ifadeleri sadeleştirir ve devre tasarımı yapar. |
ÖÇ07 | Kod çözücüler, kodlayıcılar, multiplexer ve demultiplexer devrelerinin çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ08 | Yarım ve tam toplayıcı, çıkarıcı ve karşılaştırma devrelerinin mantığını açıklar. |
ÖÇ09 | TTL ve CMOS gibi lojik devre teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır. |
ÖÇ10 | Sayısal devrelerin kurulumunu simülasyon araçları veya laboratuvar ortamında gerçekleştirir. |
ÖÇ11 | Sayısal devre tasarımının günlük yaşamda teknolojik gelişmelere etkisini anlayıp bu alandaki yeniliklere açık olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analog ve Sayısal Kavramlar | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sayı Sistemleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Lojik Kapılar 1 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Lojik Kapılar 2 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Lojik Kapılar 3 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | Boolean Matematiği 1 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Boolean Matematiği 2 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karnaugh Haritaları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Lojik Devrelerin Tasarlanması 1 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
11 | Lojik Devrelerin Tasarlanması 2 | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
12 | Kodlayıcılar ve Kod Çözücüler | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Veri Seçiciler ve Veri Dağıtıcılar | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Aritmetik Mantık Devreleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Lojik Devre Teknolojileri (TTL, CMOS) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |