Genel Bilgi
Kod | ELK243 |
Ad | Sensörler ve Dönüştürücüler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste her çeşit algılayıcıyı, ilgili devrelerde kullanabilme bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sıcaklık algılayıcıları, nem algılayıcıları, hız algılayıcıları, titreşim algılayıcıları, konum algılayıcıları, yaklaşım(yakınlık) algılayıcıları, basınç algılayıcıları, akış algılayıcıları, seviye algılayıcıları, darbe (kuvvet) algılayıcıları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Gürdal, O. (2012). Algılayıcılar ve Dönüştürücüler, Seçkin Yayınevi. 2-) Kahraman, A. Aşık, M. Göverdik, M. Büyükbayraktar, M. Güneş, M. İşbilen, T. (2021). Sensörler, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı EBA.
Notlar
Ders Notları, Serdar KAŞIKCI.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir uygulama için sensör seçim kriterlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sıcaklık algılayıcılarının ölçüm sahası, hassasiyeti, tepki hızı gibi ölçüm karakteristiklerini kıyaslar. |
ÖÇ03 | Ölçülen fiziksel ortam değişkenine göre kullanılabilecek sensör çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Sıcaklık algılayıcılarının kurulumunu yapar. |
ÖÇ05 | Nem algılayıcılarının çalışma prensibini ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Hız algılayıcılarının çalışma prensiplerini ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Titreşim algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ08 | İvme algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ09 | Konum algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ10 | Yaklaşım algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ11 | Yaklaşım algılayıcı olarak kullanılabilecek sensör çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ12 | Basınç algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ13 | Akış algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ14 | Seviye algılayıcıları arıza tespiti ve kurulumunu yapar. |
ÖÇ15 | Darbe (Kuvvet) algılayıcıları kurulumunu yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sensör ve dönüştürücülerde veri kazanımı, algılamanın fiziksel prensipleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Arabirim elektronik devreleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Pozisyon, seviye ve yer değişimi ölçümü | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Canlı ve hareket dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Hız ve ivme ölçümü | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Kuvvet ve gerilme sensörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Basınç ve akış sensörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Ders Meteryallerinin ve ders notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Akustik sensörler | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Neme duyarlı ve kimyasal sensörler | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Işık ve ışınım dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Elektromanyetik alan dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sıcaklık sensörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Sıcaklık sensörleri kullanılan örnek devreler | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
15 | Güvenlik ve yangın dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Meteryallerinin ve ders notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Meteryallerinin ve ders notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |