Genel Bilgi
Kod | ELK243 |
Ad | Sensörler ve Dönüştürücüler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste her çeşit algılayıcıyı, ilgili devrelerde kullanabilme bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sıcaklık algılayıcıları, nem algılayıcıları, hız algılayıcıları, titreşim algılayıcıları, konum algılayıcıları, yaklaşım(yakınlık) algılayıcıları, basınç algılayıcıları, akış algılayıcıları, seviye algılayıcıları, darbe (kuvvet) algılayıcıları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Algılayıcılar ve Dönüştürücüler, Prof. Dr. Osman GÜRDAL, Seçkin Yayınevi, 2012.
Notlar
Ders Notları, Serdar KAŞIKCI.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir uygulama için sensör seçim kriterlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sıcaklık algılayıcılarının ölçüm sahası, hassasiyeti, tepki hızı gibi ölçüm karakteristiklerini kıyaslar. |
ÖÇ03 | Ölçülen fiziksel ortam değişkenine göre kullanılabilecek sensör çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Sıcaklık algılayıcılarının kurulumunu yapar. |
ÖÇ05 | Nem algılayıcılarının çalışma prensibini ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Hız algılayıcılarının çalışma prensiplerini ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Titreşim algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ08 | İvme algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ09 | Konum algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ10 | Yaklaşım algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ11 | Yaklaşım algılayıcı olarak kullanılabilecek sensör çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ12 | Basınç algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ13 | Akış algılayıcıları kurulumunu yapar. |
ÖÇ14 | Seviye algılayıcıları arıza tespiti ve kurulumunu yapar. |
ÖÇ15 | Darbe (Kuvvet) algılayıcıları kurulumunu yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sensör ve dönüştürücülerde veri kazanımı, algılamanın fiziksel prensipleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Arabirim elektronik devreleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Pozisyon, seviye ve yer değişimi ölçümü | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Canlı ve hareket dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Hız ve ivme ölçümü | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Kuvvet ve gerilme sensörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Basınç ve akış sensörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Ders Meteryallerinin ve ders notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Akustik sensörler | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Neme duyarlı ve kimyasal sensörler | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Işık ve ışınım dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Elektromanyetik alan dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sıcaklık sensörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Sıcaklık sensörleri kullanılan örnek devreler | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
15 | Güvenlik ve yangın dedektörleri | Ders Meteryallerinin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Meteryallerinin ve ders notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Meteryallerinin ve ders notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |