Genel Bilgi
Kod | ELK246 |
Ad | Mikrodenetleyiciler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin Arduino platformunu ve temel elektronik bileşenlerini kullanarak problem çözme, algoritma geliştirme ve fonksiyonel projeler tasarlama becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin donanım ve yazılım entegrasyonunu öğrenerek, dijital ve analog giriş-çıkış birimlerini etkili bir şekilde kullanabilmeleri ve günlük hayata yönelik yaratıcı çözümler üretebilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Arduino'ya Giriş, Arduino Donanımı ve Yapısı, Arduino IDE ve Tinkercad, Giriş ve Çıkış Birimleri, LED ve Potansiyometre Uygulamaları, Buzzer ve Motor Uygulamaları, LCD Ekran ve Seri Monitör, Sensör Uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Delebe, E. (2022). Projeler İle Arduino. İstanbul: Kodlab Yayınevi. 2) Taşdemir, C. (2020). Arduino. İstanbul: Dikeyeksen Yayıncılık.
Notlar
MEB. (2023). Mikrodenetleyici ile Programlama (11. Sınıf). Ankara: MEB. https://kitap.eba.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arduino'nun temel yapısını, çeşitlerini ve çalışma prensiplerini açıklar. |
ÖÇ02 | Arduino IDE ve Tinkercad gibi platformları kullanarak proje geliştirme süreçlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Arduino'da kullanılan temel bileşenlerin (LED, direnç, sensör, motor) işlevlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Arduino ve breadboard kullanarak elektronik devreler oluşturur. |
ÖÇ05 | Arduino IDE’yi kullanarak kod yazar, derler ve yükler. |
ÖÇ06 | Temel sensörleri Arduino'ya bağlayarak veri okur ve bu veriyi kullanır. |
ÖÇ07 | LED, potansiyometre, buzzer ve motor gibi bileşenlerle uygulama yapar. |
ÖÇ08 | Giriş-çıkış birimlerini (dijital ve analog) kullanarak basit projeler tasarlar. |
ÖÇ09 | Arduino kullanarak LCD ekran ve seri port üzerinde verileri görüntüler. |
ÖÇ10 | Elektronik devre elemanlarının özelliklerini ve bağlantı yöntemlerini analiz eder. |
ÖÇ11 | Grup çalışmasında iş birliği yapar ve etkin iletişim kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Arduino ile Proje Yapma | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Arduino Nedir? (Arduino Yapısı, Pinler, Dirençler ve İlk Devre) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
3 | Arduino IDE (Giriş, Kurulum, Kullanıcı Arayüzü, Kütüphane Ekleme ve Yükleme) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Tinkercad Devre Simülasyon Programı | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
5 | LED Uygulamaları (Merhaba Dünya, Blink, Çakar LED, Trafik Işığı) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | Dijital Input (Buton Bağlantısı, LED Yakma, İki Buton İki LED Oyun) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
7 | Analog Input ve Seri Port Ekranı (Potansiyometre, RGB Ayarı, Hız Kontrol) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Buzzer Uygulamaları (Sesli Uyarı ve Melodi Uygulamaları) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
10 | LCD Ekran Uygulamaları (Bağlantı, İsimlik, Prompter) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
11 | Sensör Uygulamaları I (Isı, Işık ve Hareket Sensörleri ile Devreler) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
12 | Sensör Uygulamaları II (Ses, Gaz, Basınç ve Manyetik Sensörler) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
13 | Motor Uygulamaları I (DC Motor ve PWM Kontrol) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
14 | Motor Uygulamaları II (Servo Motor ve PWM Kontrol) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
15 | Motor Uygulamaları III (Step Motor) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |