Genel Bilgi
Kod | ELK230 |
Ad | Özel Tasarımlı Motorlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, her türlü özel tasarımlı motorların uçlarının bulunması, devreye bağlanması ve çalıştırılması işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Step motorların yapısı ve çalıştırılması, servo motorların yapısı ve çalıştırılması, bir fazlı yardımcı sargılı motorların yapısı ve çalıştırılması, üniversal motorların yapısı ve çalıştırılması, lineer motorların yapısı ve çalıştırılması, gölge kutuplu motorların yapısı ve çalıştırılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Prof. Dr. Güngör Bal, Özel Tasarımlı Motorlar, Seçkin Yayınevi, 2011. 2-) Aydın BODUR, Elektrik Motorları: DC Servo Motorlar, TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası, Ankara, 2010.
Notlar
Özel Elektrik Motorları Ders Notu, https://www.kumanda.org/ders_notlari.htm
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1 fazlı AC şebekede kullanılacak motorları açıklar. |
ÖÇ02 | 1 fazlı asenkron motor çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Üniversal motorların kurulum, bakım ve onarımlarını yapar. |
ÖÇ04 | Konum Kontrolü amaçlı kullanılan motorların neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ05 | Step motorlarının yapısı, çalışma prensibi ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Fırçasız doğru akım motorlarının yapısını ve çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ07 | Sabit mıknatıslı senkron motorların yapısı ve çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ08 | Fırçasız doğru akım motorlarının sürücü kablo bağlantılarını yapar. |
ÖÇ09 | Düşük güçlü step motorların temel sürücü devrelerini gerçekleştirir. |
ÖÇ10 | Sabit mıknatıslı senkron motorların sürücü bağlantılarını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Step Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Step Motorlarda karşılaşılan terimler. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Step Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Step Motorlara ait önemli parametreler. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Step Motorlarının uyartımı. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Servo Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Servo Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bir fazlı asenkron motor çeşitleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Bir fazlı yardımcı sargılı motorların yapısı,çalışma prensibi,devir ayarı,devir yönünün değiştirilmesi ve kullanma alanları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Üniversal motorların yapısı,çalışma prensibi,devir ayarı,devir yönünün değiştirilmesi ve kullanma alanları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Lineer Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Lineer Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Gölge Kutuplu Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Gölge Kutuplu Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
AKTS | 3 AKTS |