Genel Bilgi
Kod | SCD204 |
Ad | SCADA Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) sistemlerinin temel kavramlarını, işlevlerini ve uygulama alanlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bilgisayar yardımı ile veri toplama ve işleme, uzaktan kontrol, scada programlarının incelenmesi, ileri düzey PLC uygulamaları ve operatör panel kullanılarak HMI tasarımlarının yapılması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Eminoğlu, Y. (2021). TIA Portal İle Scada Programlama, İstanbul: Birsen Yayınevi. 2) McCrady, S. G. (2013). Designing SCADA Application Software: A Practical Approach. Canada: Elsevier.
Notlar
MEB. (2023). Otomasyon Atölyesi (11. Sınıf). Ankara: MEB. https://kitap.eba.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | SCADA sistemlerinin ne olduğunu ve temel bileşenlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | SCADA sistemlerinin endüstriyel otomasyon ve kontrol sistemlerindeki önemini açıklar. |
ÖÇ03 | SCADA sistemlerinin enerji, su ve atık su yönetimi, üretim, petrol ve gaz gibi çeşitli endüstrilerde nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ04 | SCADA yazılımının temel işlevlerini açıklar. |
ÖÇ05 | SCADA yazılımının kullanıcı arayüzü, veri toplama, alarm yönetimi ve raporlama gibi özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ06 | SCADA sistemlerinde kullanılan donanım bileşenlerini ve bu bileşenlerin işlevlerini açıklar. |
ÖÇ07 | SCADA programlarının nasıl geliştirildiğini ve PLC (Programlanabilir Lojik Kontrolör) ile nasıl entegre edildiğini açıklar. |
ÖÇ08 | SCADA sistemlerinin güvenliği konusunda temel prensipleri ve alınması gereken önlemleri tanımlar. |
ÖÇ09 | SCADA sistemlerinde karşılaşılabilecek güvenlik tehditlerini ve bu tehditlere karşı alınabilecek önlemleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | SCADA sisteminin tanımı , genel yapısı ve kullanım alanları | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Scada yazılımı , yazılımda olması gerekenler. İşletme yönetiminde SCADA'nın yeri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | SCADA donanımı ve bilgisayarlar arası haberleşme | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | RTU , PLC ve DCS yapısı ve kullanımı | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | PLC tabanlı scada sistemi RTU tabanlı scada sistemi DCS tabanlı scada sistemi , hibrid scada sistemi | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Endüstriyel veri iletişimi | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Özel hatlar ile iletişim, metalik kablolar ve fiberoptik kablolar. | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Uydu iletişimi ve topoloji | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Herhangi bir tesisteki scada kontrol merkezinin gezilmesi Ağ türleri ,yerel ağlar geniş alan ağları,metropolitan ağlar | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Haberleşme çeşitleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Endüstriyel iletişim protokolleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Scada programının kurulumu ,Scada programı ile kontrol cihazı bağlantısı | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Scada arayüz tasarımı, Opc server kullanımı | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Görsel programlama ve SCADA sistemi uygulamaları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |