Genel Bilgi
Kod | ELK240 |
Ad | Pano Tasarımı ve Montajı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, kumanda projesine uygun çeşitli elektrik panolarının tasarımı ve uygulamasının yapılabilmesini; pano testleri ve pano üzerinden arıza tespiti yapılabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Panoyu montaja hazırlama, pano içi bağlantılar, kumanda devre elemanları, asenkron motor kumanda teknikleri, asenkron motor yol verme ve frenleme devreleri, endüstriyel sayaçlar ve montajı, dağıtım panoları, kompanzasyon panoları, pano testleri, panoyu devreye alma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Aydın, M. (2011). Pano Tasarım ve Montajı, Anadolu Yayınları 2-) Övez, E. Özdenk, F. Yüzbaş, M. S. Uslu, S. (2021) Pano Atölyesi, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
Notlar
Pano Projeleri Çizimi, EBA Elektrik-Elektronik Teknolojisi Alanı Yayını, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alçak gerilim panoları teknik şartnamesine göre pano projesi çizer. |
ÖÇ02 | Projeye uygun pano seçimi yapıp montaja hazırlar. |
ÖÇ03 | Pano malzemelerini tanır ve montajını yapar. |
ÖÇ04 | Şalterler, kumanda devre kontrol elemanları ve pano tipi ölçüm cihazlarını tanır ve montajın yapar. |
ÖÇ05 | Kontaktör, röle ve koruyucu elemanları tanır ve montajını yapar. |
ÖÇ06 | Pano kablo montajını yapar. |
ÖÇ07 | Asenkron motor kontrolüne yönelik kumanda projelerini okuyarak ve uygun pano tasarımını yapar. |
ÖÇ08 | Bakır bara montajı yapar. |
ÖÇ09 | Kompanzasyon panosu yapar. |
ÖÇ10 | Panoda programlanabilir denetleyici(PLC) beslemesi, çevre birim bağlantıları ve montajını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları, çevre koruma ve kalite süreçleri ile ilgili temel prensipleri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanımlar, özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanımlar, işlevlerini açıklar ve basit devre uygulamaları yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğiyle ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları araştırır, değerlendirir ve uygun teknolojileri kullanarak uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) seçer, kullanır ve uygulamalarda etkin bir şekilde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli programlar kullanarak elektrik tesisat projeleri çizer ve yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu gerçekleştirir ve bakım süreçlerini uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti yapar ve uygun onarım tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir kontrol cihazları kullanarak temel otomasyon sistemleri tasarlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili ölçüm cihazlarını kullanarak doğru ve güvenilir ölçümler yapar. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerini analiz eder ve uygun çözümleme yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak açık, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konusunda bilinçli davranır ve gelişim fırsatlarını değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleğini icra ederken tarihsel, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pano projeleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Pano seçimi ve montaja hazırlama | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bağlantı elemanları, kablo kanalları, taşıyıcı raylar ve klemensler | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Şalterler | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kumanda devre kontrol elemanları | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Ölçü aletleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kontaktörler ve röleler. | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Koruma röleleri ve sigortalar | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Pano kablo montajı | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Asenkron motor kontrolü ile ilgili otomatik kumanda devreleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Asenkron motor yol verme, frenleme ve dönüş yönü değiştirme kumanda devreleri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Bakır bara montajı | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Kompanzasyon panoları | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Programlanabilir lojik denetleyici(PLC) ve Montajı | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |