Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Elektronik Teknolojisi | |
Kod | ELT290 |
Ad | Scada Sistemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AHMET KARAKUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) sistemlerinin temel kavramlarını, işlevlerini ve uygulama alanlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
SCADA Sisteminin Tanımı , Uygulumu alanları , işlevleri , Scada yazılımı, SCADA yazılımından beklenenler , SCADA sisteminin yapısı ve temel elemanları. donanımı, Ağ yapıları , Topoloji , İletişim protokolleri SCADA programı. PLC 'ye bağlanarak animasyon.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1) Eminoğlu, Y. (2021). TIA Portal İle Scada Programlama, İstanbul: Birsen Yayınevi. 2) McCrady, S. G. (2013). Designing SCADA Application Software: A Practical Approach. Canada: Elsevier.
Notlar
MEB. (2023). Otomasyon Atölyesi (11. Sınıf). Ankara: MEB. https://kitap.eba.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | SCADA sistemini donanım ve yazılım bileşenleriyle tanımlar. |
ÖÇ02 | SCADA sistemlerinin veri toplama, işleme ve iletim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Endüstriyel otomasyon sistemlerinin bileşenlerini ve işleyişini analiz eder. |
ÖÇ04 | Endüstriyel otomasyon ve SCADA sistemlerinin verimlilik ve güvenlik üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Görsel programlama tekniklerini kullanarak uygulamalar geliştirir. |
ÖÇ06 | Görsel programlama ile SCADA tabanlı kontrol ve izleme sistemleri tasarlar. |
ÖÇ07 | SCADA ve endüstriyel otomasyon sistemlerinde karşılaşılan teknik sorunları analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. |
ÖÇ08 | SCADA sistemleri ile gerçek zamanlı veri izleme ve kontrol süreçlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik teknolojileri ile ilgili problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elektronikle ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elektronikle ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili kullanarak Elektronik Teknolojileri ile ilgili bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit ederek arızaları giderir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mikrodenetleyici ve PLC ile sistem tasarımı yaparak, programlar ve uygulamalar geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik devrelerinin çözümlemesini yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik Motorları ve Sürücü sistemleri ile program tasarımı yaparak uygulamalar geliştirir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektronik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | SCADA sisteminin tanımı , genel yapısı ve kullanım alanları | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Scada yazılımı , yazılımda olması gerekenler. İşletme yönetiminde SCADA'nın yeri | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | SCADA donanımı ve bilgisayarlar arası haberleşme | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | RTU , PLC ve DCS yapısı ve kullanımı | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
5 | PLC tabanlı scada sistemi RTU tabanlı scada sistemi DCS tabanlı scada sistemi , hibrid scada sistemi | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Endüstriyel veri iletişimi | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
7 | özel hatlar ile iletişim, metalik kablolar ve fiberoptik kablolar. | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Uydu iletişimi ve topoloji | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Herhangi bir tesisteki scada kontrol merkezinin gezilmesi Ağ türleri ,yerel ağlar geniş alan ağları, metropolitan ağlar | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Haberleşme çeşitleri | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Endüstriyel iletişim protokolleri | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Scada programının kurulumu ,Scada programı ile kontrol cihazı bağlantıs | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım |
14 | Scada arayüz tasarımı, Opc server kullanımı | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Görsel programlama ve SCADA sistemi uygulamaları | Ders Kitabındaki ilgili konunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |