ELH101 Sayısal Elektronik

5 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ELH101
Ad Sayısal Elektronik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, öğrencilerin sayısal elektronik alanındaki temel prensipleri öğrenerek mantıksal devre tasarımı, analizi ve uygulaması becerilerini geliştirmektir. Ders, teori ve uygulama dengesine dayalı bir yaklaşım benimseyerek, öğrencilerin kavramsal anlayışlarını derinleştirmeyi ve pratik becerilerini güçlendirmeyi hedefler. Ayrıca, sayısal sistemlerin gerçek hayattaki kullanım alanlarını keşfederek öğrencilere disiplinler arası bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Analog ve Sayısal Kavramlar, Sayı Sistemleri, Lojik Kapılar, Boolean Matematiği, Karnaugh Haritaları, Lojik Devrelerin Tasarlanması, Bileşimsel Mantık devreleri, Aritmetik Mantık Devreleri, Lojik Devre Teknolojileri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sayısal Elektronik Ders Notları, Ali Kemal UĞUR.

Notlar

Dijital Elektronik, Doç. Dr. Hüseyin DEMİREL, Birsen Yayınevi. Sayısal Tasarım, M.Morris Mano, Literatür Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gerçek dünyadan örneklerle analog ve dijital sinyalleri tanımlar.
ÖÇ02 Sayısal elektronikle ilgili temel kavramları (frekans, periyot) açıklar.
ÖÇ03 Çeşitli sayı sistemlerini (ikili, sekizli, ondalık, onaltılık) açıklar ve dönüşümlerini yapar.
ÖÇ04 Lojik kapıların temel işlevlerini açıklar ve uygun devrelerde kullanır.
ÖÇ05 Boolean cebirinin temel kurallarını ve teoremlerini kullanarak mantıksal ifadeleri sadeleştirir.
ÖÇ06 Karnaugh haritalarını kullanarak mantık ifadeleri sadeleştirir ve devre tasarımı yapar.
ÖÇ07 Kod çözücüler, kodlayıcılar, multiplexer ve demultiplexer devrelerinin çalışma prensiplerini açıklar.
ÖÇ08 Yarım ve tam toplayıcı, çıkarıcı ve karşılaştırma devrelerinin mantığını açıklar.
ÖÇ09 TTL ve CMOS gibi lojik devre teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır.
ÖÇ10 Sayısal devrelerin kurulumunu simülasyon araçları veya laboratuvar ortamında gerçekleştirir.
ÖÇ11 Sayısal devre tasarımının günlük yaşamda teknolojik gelişmelere etkisini anlayıp bu alandaki yeniliklere açık olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve bu alanların elektronik haberleşme konularına uygulanması kapsamında yeterli bilgi birikimine sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektronik haberleşme sektöründe mevcut malzeme bilgisi ve seçimine ilişkin bilgilere sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektronik haberleşme Sektöründe atölye planlaması ve organizasyonu ile tesislerin işletim bilgisine sahip olur 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gelişen teknolojileri sahip olduğu bilgi birikimi ile takip edebilme becerisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektronik haberleşme teknolojisine yönelik her türlü problemin incelenmesi için temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, veri elde edebilir, verilerin analizi ve temel yorumlarını yapar, raporlar ve sunar. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektronik haberleşme alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır; yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olarak, bilgiye erişmek için kendini sürekli yeniler. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir programlama dilini ve bir yabancı dili mesleğinin gerektirdiği ölçüde kullanabilme becerisi sağlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini temel düzeyde kullanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sabırlı, sorumluluk bilincine ve mesleğinin gerektirdiği ahlaki değerlere sahip bir birey olmayı telkin eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında iş sağlığı ve iş güvenliğinin sağlanmasında meslek etiğini gözetir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanmaya hazır hale gelir 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Analog ve Sayısal Kavramlar Ders bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sayı Sistemleri Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Lojik Kapılar 1 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Lojik Kapılar 2 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Lojik Kapılar 3 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
6 Boolean Matematiği 1 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Boolean Matematiği 2 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınav Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karnaugh Haritaları Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Lojik Devrelerin Tasarlanması 1 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
11 Lojik Devrelerin Tasarlanması 2 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
12 Kodlayıcılar ve Kod Çözücüler Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
13 Veri Seçiciler ve Veri Dağıtıcılar Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
14 Aritmetik Mantık Devreleri Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
15 Lojik Devre Teknolojileri (TTL, CMOS) Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 123
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,92
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 02:47