Genel Bilgi
Kod | DEN549 |
Ad | Diş Hekimliğinde Mindfulness Temelli Stres Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (16 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ONUR UÇAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ONUR UÇAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
En iyi performansı sergileyebilmek ve dayanıklılığı arttırmak amacıyla mindfulness uygulamaları geliştirmek
Dersin İçeriği
Öğrenciler diş hekimliğindeki profesyonel yaşamlarını düzenleyebilmeleri için öz denetim yeteneklerinin geliştirilmesini sağlayan mindfulness uygulamaları öğrenirler
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Prof Dr Onur Uçak Türer ders notları
Notlar
Full Catastrophe Living. Jon Kabat-Zinn
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diş hekimliğinde karşılaşılan zorlayıcı durumlar varlığında duygusal düzenlemenin yolları öğrenilerek, bu tür duurmların en iyi şekilde yönetilmesi sağlanır. |
ÖÇ02 | Mindfulness yaklaşımları ve diş hekimliğinde nasıl uygulanacağının öğrenilmesi |
ÖÇ03 | Duygusal zeka ve diş hekimliği arasındaki bağlantının öğrenilmesi |
ÖÇ04 | Mindfulness yaklaşımlarının öğrenilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mindfulness ve diş hekimliğindeki yeri 1 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf otamında tartışılması 1 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Grup Çalışması |
2 | Mindfulness ve diş hekimliğindeki yeri 2 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması 2 | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım |
3 | Mindfulness ve diş hekimliğindeki yeri 3 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması 3 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
4 | Mindfulness ve diş hekimliğindeki yeri 4 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması 4 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Grup Çalışması |
5 | Stres fizyolojisinin ve stres tetikleyicilerinin anlaşılması 1 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılmasıkonunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Stres fizyolojisinin ve stres tetikleyicilerinin anlaşılması 2 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
7 | Stres fizyolojisinin ve stres tetikleyicilerinin anlaşılması 3 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılmasıkonunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Anlatım |
8 | Ara değerlendirme | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Duygusal zeka ve diş hekimliği arasındaki bağlantının öğrenilmesi 1 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Grup Çalışması |
10 | Duygusal zeka ve diş hekimliği arasındaki bağlantının öğrenilmesi 2 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılmasıkonunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
11 | Duygusal zeka ve diş hekimliği arasındaki bağlantının öğrenilmesi 3 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Benzetim, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Duygusal zeka ve diş hekimliği arasındaki bağlantının öğrenilmesi 4 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılmasıkonunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Günlük diş hekimliği uygulamalarında kullanılacak pratik mindfulness yaklaşımlarının geliştiirlmesi (formal ve informal) 1 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılmakonunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
14 | Günlük diş hekimliği uygulamalarında kullanılacak pratik mindfulness yaklaşımlarının geliştiirlmesi (formal ve informal) 2 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Örnek Olay |
15 | Günlük diş hekimliği uygulamalarında kullanılacak pratik mindfulness yaklaşımlarının geliştiirlmesi (formal ve informal) 3 | Ders notları ve kaynak kitaptan ilgili konunun çalışılması konunun sınıf ortamında tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Değerlendirme sınavı | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |