Genel Bilgi
Kod | TBB561 |
Ad | Pedoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Amacı / Hedefi
Toprakları yaygın olarak kullanılmakta olan uluslarası toprak sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırmak
Dersin İçeriği
Pedolojiye bilimsel yaklaşımlar, toprak oluş faktörleri ve işlemlerinin toprak sınıflması açısından ele alınması, tanımlayıcı horizonlari (yüzey, yüzeyaltı) diğer ayırıcı karakteristikler, Toprak Taksıonomisinin Ordoları, FAO/UNESCU Dünya topraları sınıflaması (WRB)
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Derste anlatılan slaytlar ve konu ile ilgili yayın ve dokümanlar
Notlar
Konu ile ilgili internet üzerinden taranacak yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak sınıflandırma sistemlerinin ilkelerini bilir |
ÖÇ02 | Toprakların tanımlayıcı horizonlarını belir |
ÖÇ03 | Toprakları uluslararası düzeyde kullanılan toprak sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırır, taksonomik sınıfını belir |
ÖÇ04 | Toprak oluş faktörlerinin toprak karakteristikleri ve dağılımları üzerine etkilerini yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Toprak morfolojisi ve horizonlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ06 | Toprak sınıflandırmasının temel prensiplerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak sınıflandırma sistemlerinin tarihi gelişimi | Toprak oluşu hakkında bilgi sahibi olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak sınıflandırma sistemlerinin esasları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toprak sınıflandırmada kullanılan kriterler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toprak tanımlama yüzey horizonları | Sınıflandırlacak toprak serilerinin temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Toprak tanımlama yüzey horizonları (devamı) | Seçilen toprak serilerinin yüzey horizonlarının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Toprak tanımlama yüzey altı horizonları | Seçilen toprak serilerinin yüzey altı horizonlarının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Toprak tanımlama yüzey altı horizonları (devamı) | Seçilen toprak serilerinin yüzey altı horizonlarının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Tüm işlenmiş konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diğer ayırıcı karakteristikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Toprakların Taksonomik sınıfının belirlenmesi | Seçilen toprak serilerinin diğer ayırıcı karakteristiklerinin belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Toprak taksonomisinin Ordoları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Toprak taksonomisinin Ordoları (devamı-1) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Toprak taksonomisinin Ordoları (devamı-2) | Seçilen toprak serilerinin sınıflandırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | FAO/UNESCO Toprak sınıflama sisteminin birimleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | FAO/UNESCO Toprak sınıflama sisteminin birimleri (devamı) | Seçilen toprak serilerinin sınıflandırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Sınav hazırlık çalışması | Tüm işlenmiş konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm işlenmiş konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |