Genel Bilgi
Kod | TBB006 |
Ad | Bitki Besin Elementleri Hareketi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMİN BÜLENT ERENOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme, Bitkisel Üretim alanlarında doktora çalışmalarını yürüten bilim insanı adaylarına bitkisel ölçekten başlayıp küresel ölçeğe kadar olan farklı düzeylerde bitki besin elementlerinin hareketi hakkında bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Farklı düzeylerde (bitki içerisinde, tarla koşullarında, çiftlik ortamında, bölgesel, karasal, kıtasal ve global) bitki besin elementi hareketlerinin iklime bağlılığı, doğal ve insan kaynaklı nedenlerden oluşan aksaklıklar, zararlanmış materyal akışının sonuçları, bitkiler (flora) ve faunanın muhtemel adaptasyon mekanizmaları ve bu sorunu gidermek için yapılması gerekenler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders sunuları Mineral Nutrition of Higher Plants The Nature and Properties of Soils
Notlar
Başka ders kaynağı bulunmamaktadır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nemli-soğuk, nemli-ılıman, nemli-sıcak bölgelerdeki besin elementi döngüsü hakkında bilgi kazanır |
ÖÇ02 | Yarı-nemli, yarı-kurak ve kurak bölgelerdeki besin elementi döngüsünde yeterli bilgiye sahip olur |
ÖÇ03 | Toprak asitliğinin nedenleri ve asitleşmenin besin elementi döngüsü üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | O2 noksanlığının (su altında) topraklardaki besin elementi döngüsü üzerine etkileri hakkında bilgi ile donanır |
ÖÇ05 | Kurak koşullarda yüksek toprak pH'lı (kireçli topraklar) alanlarda besin elementi döngüsünün dinamiklerini tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Nemli-soğuk (yarı arktik) iklimde besin döngüsü | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Nemli-ılıman iklimde besin elementi döngüsü | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Toprak asitleşmesinin nedenleri | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Toprak asitleşmesinin besin elementi döngüleri üzerine etkileri I | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | Toprak asitleşmesinin besin elementi döngüleri üzerine etkileri II | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Nemli-Sıcak İklimde Besin Döngüsü I | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Nemli-Sıcak İklimde Besin Döngüsü II | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Asidik mineral topraklara adaptasyon I | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Asidik mineral topraklara adaptasyon II | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Topraklarda O2 noksanlığı altında (su altında) besin elementi döngüsü I | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
13 | Topraklarda O2 noksanlığı altında (su altında) besin elementi döngüsü II | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Yarı Nemli, Yarı Kurak ve Kurak İklimlerde Besin Elementi Döngüsü I | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Yarı Nemli, Yarı Kurak ve Kurak İklimlerde Besin Elementi Döngüsü II | Ders sunuları, kitaplar, internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |