Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
SAÇ BAKIMI VE GÜZELLİK HİZMETLERİ PR. | |
Kod | SBG123 |
Ad | Kozmetik Ürün İçeriği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ZÜLEYHA ORAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ZÜLEYHA ORAK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, kozmetik ürünlerin içeriğini ve bileşenlerini tanıtarak, öğrencilerin kozmetik formülleri ve içeriklerinin cilt sağlığı üzerindeki etkilerini anlamalarını sağlamayı amaçlar. Ayrıca, kozmetik ürünlerin içeriğini analiz edebilme, doğru ürün seçimi yapabilme ve kozmetik kimyasallarının güvenli kullanımı konusunda bilinç kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Kozmetik Ürünlerin Tanımı ve Sınıflandırılması Kozmetik ürünlerin temel bileşenleri Ürün çeşitleri ve kullanım alanları Kozmetik İçerik Maddeleri Aktif bileşenler (vitaminler, antioksidanlar, bitkisel özler vb.) Koruyucu maddeler ve katkı maddeleri Cilt için faydalı ve zararlı kimyasallar Kozmetik Ürünlerde Kullanılan Hammaddeler Yağlar, emülgatörler ve stabilizatörler Parfüm ve esansiyel yağlar Renklendiriciler ve pigmentler Cilt Tiplerine Göre Ürün İçeriği Seçimi Hassas, kuru, yağlı ve karma ciltler için uygun içerikler Hipoalerjenik ve dermatolojik olarak test edilmiş ürünler Kozmetik Ürün Etiketleri ve İçerik Analizi Ürün içeriklerini okuma ve değerlendirme Sertifikalar ve yasal düzenlemeler Doğal ve Organik Kozmetik Ürünler Sentetik ve doğal içerikler arasındaki farklar Organik kozmetik sertifikaları ve standartları Kozmetik Ürünlerde Güvenlik ve Alerji Testleri Kozmetik içeriklerin cilt üzerindeki etkileri Alerji testleri ve dermatolojik değerlendirmeler Bu ders kapsamında öğrenciler, kozmetik ürün içeriklerini bilimsel temellere dayalı olarak analiz etmeyi ve bilinçli ürün tercihi yapmayı öğrenirler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1)Gerçek, Z. (2012). Kozmetik Kimyası: Güzelliğin Formülü. Nobel Yayıncılık. 2)Yazan, P. D. (2014). Kozmetik Bilimi. Nobel Yayıncılık. 3)Özer, P. D. (2009). Kozmetoloji. Seçkin Yayıncılık. 4)Baran, R., & Greaves, D. B. L. (2017). Cosmetic Dermatology: Principles and Practice. McGraw-Hill Education. 5)S. Rajput, B. D. G. (2019). Cosmetic Science and Technology: Theoretical Principles and Applications. Springer.
Notlar
1)Uluslararası Kozmetik Bilimi Kongresi Bildirileri Dermatoloji ve Kozmetoloji alanında yayınlanmış tezler 2)Araştırma Raporları: Avrupa Birliği Kozmetik Mevzuatı FDA Kozmetik Güvenlik Raporları Sağlık Bakanlığı Kozmetik Ürün Yönetmeliği 3)Videolar: Kozmetik Ürün Formülasyonu Eğitim Videoları TED Talks (Kozmetik Bilimi Üzerine) 4)Kozmetik Ürünler İçin Güvenlik ve Regülasyon Belgeleri IFRA (International Fragrance Association) ve CTFA (Cosmetic, Toiletry, and Fragrance Association) Raporları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kozmetik biliminin temel kavramlarını ve tanımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Kozmetik ürünleri içeriklerine ve kullanım amaçlarına göre sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Kozmetik ürünlerde kullanılan hammaddeleri, etken ve yardımcı bileşenleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Türkiye'deki kozmetik sektörünün yasal düzenlemelerini ve pazar konumunu açıklar. |
ÖÇ05 | kozmetikler ve kozmetoloji hakkında genel bilgiyi alanında kullanır. |
ÖÇ06 | Kozmetik ürünlerin cilt üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Kozmetik ürün içeriklerini analiz eder ve güvenli kullanımını açıklar. |
ÖÇ08 | Doğal ve sentetik kozmetik bileşenleri karşılaştırır ve kullanım alanlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki temel olgu ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamaları açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik ve çalışanların yükümlülüklerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç-gereç, teçhizat ve teknolojileri tanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili düzenli olarak sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki işleri yürürlükteki yasalar ve meslek standartlar çerçevesinde yerine getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerin bilincinde davranır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki işlemleri, uygulamaları ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hizmet veren işletmelerde ekip üyesi olarak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hizmet veren işletmelerde yöneticilik yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki yenilikleri ve uygulamaları takip eder. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilgi, beceri ve yetkinlikleri sürekli olarak güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanında hazırladığı rapor/proje/etkinlikleri çeşitli şekillerde sunar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili etik değerleri uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanındaki işlemleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kişisel bakım, temizlik, giyim ve dış görünüşe özen gösterir | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kozmetik biliminin tanımı | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kozmetiklerin tanımı ve sınıflandırılması | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Kozmetik ürünlerin Türkiye’deki yeri | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka |
4 | Kozmetik ürün hazırlamada kullanılan maddeler | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Yağlar, mumlar | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Renk verici ve yüzey etkin maddeler | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Kremler | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Maskeler | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
10 | Pudralar | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Renkli kozmetikler | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Deodorantlar ve antipersprantlar | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Tırnak kütikil giderici preparatlar | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Tüy giderici preparatlar | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Saç preparatları | Konuyla ilgili ilgili miktarda bilgi depolamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün dönemin bilgilerinin tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün dönemin bilgilerinin tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |