Genel Bilgi
Kod | EBE505 |
Ad | Çocuk ve Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NEJAT NARLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yenidoğan ve Çocuk sağlığını birey, aile ve toplum kapsamı içinde ele alarak, bilgi beceri ve problem çözme yöntemi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Sağlıklı yenidoğan izlemi ve yenidoğan dönemindeki sağlıktan sapma durumları, bağışıklama, bulaşıcı hastalıklar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur .
Kaynaklar
Çavuşoğlu H.Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Hurbilek Matbaası, C 1-2, Ankara, 2008 Kavaklı A, Pek H, Bahçecik H. Çocuk Hastalıkları Hemşireliği. Alemdar ofset, İstanbul, 2002. Dağoğlu T. Neonatoloji. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2000. Savaşer S. Yıldız S. Çocuk Sağlığı Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevleri,2008. Avery, Gordon B. Avery's neonatology :pathophysiology and management of the newborn. Lippincott Williams and Wilkins. 2005. Seidel, Henry M. Primary care of the newborn. Mosby. 2001. MacDonald, Mhairi G. Atlas of procedures in neonatology Lippincott Williams and Wilkins. 2002. Powell Catherine. Safeguarding Children: A Guide for Nurses and Midwives, 2007.
Notlar
Powell Catherine. Safeguarding Children: A Guide for Nurses and Midwives, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yenidoğanın sağlığına ilişkin kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Türkiye’de ve dünyada yenidoğanın sağlık durumunu açıklar. |
ÖÇ03 | Yenidoğanın sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesine yönelik yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ04 | Sağlıklı ve hasta yenidoğanı tanılar. |
ÖÇ05 | Yenidoğanın özelliklerini ve sağlıktan sapmaları belirler ve yenidoğana özgü bakımı gerçekleştirir. |
ÖÇ06 | Yenidoğanın beslenme durumunu değerlendirir ve beslenme bozukluklarını tanılayarak gerekli bakımını gerçekleştirir. |
ÖÇ07 | Yenidoğanda görülen hastalıkları bilir. |
ÖÇ08 | Yenidoğanda acil müdahale gerektiren durumları bilir. |
ÖÇ09 | Yenidoğan ve 0-6 yaş çocuğun psikososyal gelişimini bilir. |
ÖÇ10 | Yenidoğana özgü yeni bakım uygulamalarını bilir ve uygulama becerisini geliştirir. |
ÖÇ11 | 0-6 yaş çocuklarda bulaşıcı hastalıklar ı ve aşı takvimini bilir. |
ÖÇ12 | Yenidoğana özgü ilaç uygulamaları becerisini geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk ve Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları dersinin amaç/hedefleri ve önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dünyada ve Türkiye’de 0-6 Yaş Çocuğun Sağlık Durumu ve ebenin yeri Dünyada ve Türkiye’de 0-6 Yaş Çocuğun Sağlık Durumu ve ebenin yeri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yenidoğan muayenesi, sınıflandırması | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Riskli Yenidoğan ve bakımı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antenatal dönemde yenidoğan sağlığını etkileyen durumlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hastaneye Yatmaya bağlı çocuklarda görülen tepkiler ve ebelik yaklaşımı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yenidoğan ve Çocuklarda Jinekolojik Problemler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 0-6 yaş çocuk sağlığı izlemi ve sevk edilmesi gereken durumlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ebeveyn eğitimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 0-6 yaşta acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bakım uygulamalarında yenilikler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Emzirme danışmanlığında ebenin rolü | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 0-6 yaş çocuğun beslenmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yenidoğanda İlaç Uygulamaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |