BAG549 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BAG549
Ad Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, bir terapötik ilişki geliştirmek için uygun danışmanlık hedefleri belirlemek, müdahale yöntemleri tasarlamak, danışan çıktılarını değerlendirmek ve danışan-danışman ilişkisini başarılı bir şekilde sonlandırabilmek için öğrencilerin çağdaş psikolojik danışma kuramlarını anlamalarını ve kullanmalarını amaçlamaktadır

Dersin İçeriği

Bu derste çağdaş psikolojik danışma kuramlarını tanıtmak amaçlanmaktadır. Dersin içeriği: Danışmanlıkta yardım ilişkileri, Varoluşçu kuram, Danışan Merkezli Kuram, Geştalt Kuram, Bilişsel-Davranışçı Kuramlar, Akılcı Duygusal Davranışsal Kuram (ADDT), Gerçeklik Terapisi, Transaksiyonel Analiz (TA), Çözüm Odaklı Yaklaşım.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Seligman, L., Reichenberg, L.W. (2015). Theories of counseling and psychotherapy:Systems, strategies, and skills. (4th ed.). India: Pearson.

Notlar

Capuzzi, D., Gross, D. R. (2007). Counseling and psychotherapy: Theories and interventions. Corsini, R. J., Wedding, D., Dumont, F. (2008). Current psychotherapies. Belmont, CA:Thomson, Brooks/Cole. Saddle River, New Jersey: Pearson,Prentice Hall.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojik danışma kuramlarının temel kavramlarını ve ilkelerini bilirler
ÖÇ02 Psikolojik danışma kuramlarının müdahale teknikleri ve prosedürlerini bilirler
ÖÇ03 Psikolojik danışma kuramlarını karşılaştırabilirler
ÖÇ04 Psikolojik danışma kuramlarının üstün yönlerini ve zayıflıklarını bilirler.
ÖÇ05 Psikolojik danışma kuramlarının bağımlılık davranışlarını nasıl ele aldıklarını bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kuramlara giriş, Kuramlardan nasıl yararlanılır Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Danışmanlıkta yardım ilişkileri-I Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Danışmanlıkta yardım ilişkileri-II Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
5 Varoluşçu kuram Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Danışan Merkezli Kuram Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Geştalt Kuram Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
9 Davranışçı Kuram Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
10 Bilişsel Kuram Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
11 Akılcı Duygusal Davranışsal Kuram (ADDT) Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
12 Gerçeklik Terapisi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
13 Transaksiyonel analiz Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay
14 Çözüm odaklı yaklaşım Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Anlatım
15 Dersle ilgili genel değerlendirme Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.05.2024 08:52