Genel Bilgi
Kod | BAG007 |
Ad | Bağımlılıkta Psikoeğitim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LUT TAMAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bağımlı olgularda destek ve yardıma ihtiyacı olan gruplara yönelik psikoeğitim programı hazırlama, uygulama ve değerlendirme becerileri geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bağımlılıkta psikoeğitim programı hazırlama süreçleri, psikoeğitim programında kullanılabilecek teknikler, grup liderliği, benzer grup çalışmalarının değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Çivitci, A. (2018). Grup psikoeğitimi. Pegem Yayınları.
Notlar
Dilbaz, N., Göğcegöz, I., Noyan, O., & Kazan Kızılkurt, Ö. (Eds.). (2021). Bağımlılık Tanı ve Tedavi Temel Kitabı. Ankara Nobel Tıp Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikoeğitim kavramını ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Psikoeğitim programlarının hazırlanmasını, evrelerini, oturum aşamalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Psikoeğitimde kullanılan teknikleri açıklar. |
ÖÇ04 | Psikoeğitimde terapötik faktörleri inceler. |
ÖÇ05 | Psikoeğitime alınan üyelerdeki sorunlu davranışları ve baş etme yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Psikoeğitimde etiğin önemini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Bağımlılıkta psikososyal tedavileri, psikoeğitim uygulamalarını karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Bağımlılıkta önlemeye dayalı aile ve öğrenci psikoeğitimlerini değerlendirir. |
ÖÇ09 | Bağımlılıkta tedavi amaçlı hasta yakını ve hasta psikoeğitimlerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoeğitim Kavramı | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Psikoeğitimin Özellikleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Psikoeğitim Programlarının Hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Psikoeğitimin Evreleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Psikoeğitimde Oturum Aşamaları | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Psikoeğitimde Kullanılan Teknikler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Psikoeğitim Gruplarına Üye Seçimi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki bilgilerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Psikoeğitimde Liderlik | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikoeğitimde Terapötik Faktörler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Psikoeğitime Alınan Üyelerde Görülen Sorunlu Davranışlar ve Baş Etme Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Psikoeğitimde Etik | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bağımlılıkta Psikososyal Tedaviler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bağımlılıkta Psikoeğitim Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bağımlılıkta Önlemeye Dayalı Aile ve Öğrenci Psikoeğitimleri, Bağımlılıkta Tedavi Amaçlı Hasta Yakını ve Hasta Psikoeğitimleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |