RTV131 Medya Okuryazarlığı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU
Radyo ve Televizyon Programcılığı
Kod RTV131
Ad Medya Okuryazarlığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Batuhan KALAYCI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Batuhan KALAYCI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, medyanın karmaşık yapısına maruz kalan öğrencinin, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek, medya içeriklerini yorumlamak için gerekli analiz yöntemlerini öğretmek ve medya analizine uygun eleştirel yazma yöntemleri hakkında bilgi vermektir. Böylece medya okuryazarı öğrenciler, çeşitli medya platformlarından kendi çıkarımlarını yapabilecekler ve medya prodüksiyonlarını sınıf dışında bile eleştirel bir şekilde analiz edebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Medya okuryazarlığı tanımı, kapsamı, temel yaklaşımlar ve modeller, katkıda bulunan önemli düşünürler, örnek ülke uygulamaları, temel ilkeler, eleştirel medya okuryazarlığı, medyada temsil sorunu ve hukuki boyut.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Binark M. Gencel Bek M, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Kalkedon Yayıncılık, 2010. Cinman Şimşek M, Türkoğlu N, Medya Okuryazarlığı, Pales Yayınları, 2016.

Notlar

Uyar H. Dijitalleşme ve Medya Okuryazarlığı Üzerine İncelemeler: Türkiye’deki Akademik Çalışmalar, 2023


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Görsel mesajı ve görüntünün arkasındaki gerçek fikri açıklar.
ÖÇ02 Medya mesajlarının ardındaki anlamı ayırt eder.
ÖÇ03 Geleneksel medya içeriklerini açıklar.
ÖÇ04 Sosyal medya içeriklerini tanımlar.
ÖÇ05 Medya içeriklerini; ideolojik bağlamda açıklar.
ÖÇ06 Görsel ve işitsel haber metinlerinde yer alan söylem analizini ayırt eder.
ÖÇ07 İşitsel haber ve yayın içeriklerini belirtir.
ÖÇ08 Reklam filmlerini satış, pazarlama, ikna noktasında tanımlar.
ÖÇ09 Medya temsili, söyle analizi süreçlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir.
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir..


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriği hakkında bilgi vermek ve okur-yazarlık ve Okuryazarlık Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Okuryazarlık türleri Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Medya okuryazarlığı tanımı, kapsamı ve ilişkili kavramlar Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Medya okuryazarlığının tarihsel gelişimi Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Görsel İşitsel haberler ve özellikleri. İşitsel ve görsel haberlerin farklı yayın kanalları üzerinden takip edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Görsel işitsel reklam metinleri teknik ve söylem özellikleri. Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Medya okuryazarlığı eğitiminde örnek ülke uygulamaları Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders notları ve kaynaklar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sosyal medya bağlamında okuryazarlık. Sosyal medya uygulamalarının birey üzerinden gözlemlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Medya okuryazarlığı beceri alanları Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Medya okuryazarlığı ve toplum Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Eleştirel medya okuryazarlığı Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Medya okuryazarlığında temsil sorunu Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Medya okuryazarlığı ve sosyal medya Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynaklar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynaklar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 04:00