Genel Bilgi
Kod | ARK002 |
Ad | Bilim Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilim tarihi; bilim, tarih ve felsefenin bir kesişme noktası olarak ele alınmakta; bilim ve uygarlıkların tarihi gelişimleri genel hatlarıyla ve mimariden bürokrasiye, mitolojiden felsefe, sanat, bilim ve buluşlara kadar bütünlüklü bir şekilde kronolojik olarak işlenerek bilim ve uygarlığın gelişim koşulları ile düşün-felsefe ve toplumsal gelişim arasındaki koşutlukların tartışılması ve sentezlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bilim, tarih, felsefe ilişkileri; farklı dönemlerde ve toplumlarda bilim, sanat, mimari, mitoloji ve felsefe alanlarına yönelik konu ve araştırmalar ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Lewin, R. (2008). Modern İnsanın Kökeni Tekeli, S. ve Arkadaşları (2020) Bilim Tarihine Giriş
Notlar
Support material is other classic and current books and articles on the subject.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsanın, özellikle de düşüncenin gelişim ve dönüşümü ile ilgili temel bilgileri tanır. |
ÖÇ02 | Felsefe, sanat ve teknolojinin oluşum ve gelişimi ile ilgili temel bilgileri tanır. |
ÖÇ03 | Bilimsel düşünce ve bilim disiplinlerinin oluşum ve gelişimi ile ilgili temel bilgileri tanır. |
ÖÇ04 | Bilim, felsefe, sanat, tarih arasında bağlar kurar. |
ÖÇ05 | Felsefi ve bilimsel gelişmelerin mimariden siyaset ve bürokrasiye kadar uygarlık oluşumundaki bağlarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Bilim ve uygarlığın gelişim koşulları ile düşün-felsefe ve toplumsal gelişim arasındaki koşutlukları sentezler. |
ÖÇ07 | Bilim, felsefe ve genel olarak uygarlığın oluşum şartlarına dair çıkarımlarda bulunur. |
ÖÇ08 | Bilim ve felsefenin gelişimine dair öneriler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim tarihi düşüncesi ve bilim tarihi konusu | Okuma, literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Bilim, tarih, felsefe ilişkileri | Okuma, literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Bilimle uygarlık (kültür-toplum) ilişkileri | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Eski çağ-ilkel-vahşi dönem, tarih-yazı öncesi, tarım öncesi dönem | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlkçağ, Mitoloji, Çin, Hint, Pers | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Mısır, Mezopotamya | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Mayalar, Amerika | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
9 | Yeniliklerin yayılması, benimsenmesi | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Moğol, Selçuklu, Osmanlı Dönemi | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Yeni Çağ, Rönesans, Aydınlanma | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Yakın Çağ Sanayi-Makine | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Elektronik, İletişim, Nükleer, Genetik, Nanoteknoloji | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Sanal Akıl ve Robotlar Çağı | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Genel değerlendirme | Konuları gözden geçirme, sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |