Genel Bilgi
Kod | BMM302 |
Ad | İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUTLU AVCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel İstatistik kavramları ile temel istatistiksel yöntemlerin öğretilmesi, istatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikiminin öğrenciye kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Betimsel istatistik: İstatistiğin tanımı ve temel kavramları, istatistiksel araştırmanın niteliği, istatistiksel verilerin derlenmesi ve özetlenmesi, merkezi eğilim ölçüleri ve dağılma ölçüleri, rassal değişkenler ve olasılık dağılımları, örnekleme dağılımları, istatistiksel karar alma, hipotez testleri, ki-kare testleri, kontenjans tabloları, bağımsızlık testi, merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık hesaplama, kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamalarını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
M.R.Spiegel ve L.J. Stephens, “İstatistik”, Nobel Yayınevi (İlk 5 Bölüm) Prof.Dr. Fikri Akdeniz,”Olasılık ve İstatistik”, Baki Kitabevi
Notlar
Prof.Dr. Merih İpek, “Betimsel İstatistik”, Beta Yayınevi Prof.Dr. Özer Serper, “İstatistik I -II ”, Ezgi Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistiğin temel kavramlarını ifade edebilir. |
ÖÇ02 | Regresyon analizi yapar. |
ÖÇ03 | Toplanan verileri derler ve basit yöntemlerle özetleyerek sunabilir. |
ÖÇ04 | Verileri grafiksel görselleştirebilir. |
ÖÇ05 | Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini hesaplayıp yorumlayabilir. |
ÖÇ06 | Bazı istatistiksel yöntemleri kullanabilir ve yorumlar |
ÖÇ07 | İstatistiksel sonuç çıkarabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı ve temel kavramlar, İstatistiksel araştırmanın niteliği, İstatistiksel veri türleri, Verilerin toplanması ve derlenmesi : Verilerin özetlenmesi Verilerin grafik yöntemlerle özetlenmesi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Frekans Tabloları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Merkezi Eğilim ölçülerine giriş(Ortalamalar), analitik ortalamalar ve özellikleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mod, Medyan, Bölenler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Dağılma ölçülerine giriş.Değişim aralığı.Standart sapma. Standardize değerler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Değişim katsayısı. Toplanma Oranı | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenler ve olasılık dağılımları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı ve soru çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aralık Tahmini. Anakütle ortalaması için güven Aralığı. Anakütle Oranı için güven aralığı | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örnekleme dağılımları.Hipotez Testlerine giriş ve temel kavramlar. Anakütle ortalaması için hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İki anakütle ortalamasının farkı için hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anakütle oranı için hipotez testi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İki anakütle oranına ilişkin hipotez testi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ki-kare dağılımına dayanan testler: Kontenjans tabloları. Bağımsızlık testi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyoistatistik uygulamaları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve soru çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve soru çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,16 | ||
AKTS | 3 AKTS |