Genel Bilgi
Kod | BMM302 |
Ad | İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUTLU AVCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel İstatistik kavramları ile temel istatistiksel yöntemlerin öğretilmesi, istatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikiminin öğrenciye kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Betimsel istatistik: İstatistiğin tanımı ve temel kavramları, istatistiksel araştırmanın niteliği, istatistiksel verilerin derlenmesi ve özetlenmesi, merkezi eğilim ölçüleri ve dağılma ölçüleri, rassal değişkenler ve olasılık dağılımları, örnekleme dağılımları, istatistiksel karar alma, hipotez testleri, ki-kare testleri, kontenjans tabloları, bağımsızlık testi, merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık hesaplama, kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamalarını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
M.R.Spiegel ve L.J. Stephens, “İstatistik”, Nobel Yayınevi (İlk 5 Bölüm) Prof.Dr. Fikri Akdeniz,”Olasılık ve İstatistik”, Baki Kitabevi
Notlar
Prof.Dr. Merih İpek, “Betimsel İstatistik”, Beta Yayınevi Prof.Dr. Özer Serper, “İstatistik I -II ”, Ezgi Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistiğin temel kavramlarını ifade edebilir. |
ÖÇ02 | Regresyon analizi yapar. |
ÖÇ03 | Toplanan verileri derler ve basit yöntemlerle özetleyerek sunabilir. |
ÖÇ04 | Verileri grafiksel görselleştirebilir. |
ÖÇ05 | Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini hesaplayıp yorumlayabilir. |
ÖÇ06 | Bazı istatistiksel yöntemleri kullanabilir ve yorumlar |
ÖÇ07 | İstatistiksel sonuç çıkarabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere; matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözebilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri tanımlama. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliğiyle ilgili problemleri modelleme. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme ve sonuçları yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanabilme. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve tasarlayabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktorunun bilimsel çalışmalarındaki problemlerini ve isteklerini anlayabilme. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliğinde kalibrasyon ve kalite güvence sistemleri konularında bilinç sahibi olabilme. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deney yapma ve tasarlama. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş sorunların farkında olma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası takım çalışması yapabilme. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı ve temel kavramlar, İstatistiksel araştırmanın niteliği, İstatistiksel veri türleri, Verilerin toplanması ve derlenmesi : Verilerin özetlenmesi Verilerin grafik yöntemlerle özetlenmesi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Frekans Tabloları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Merkezi Eğilim ölçülerine giriş(Ortalamalar), analitik ortalamalar ve özellikleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mod, Medyan, Bölenler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Dağılma ölçülerine giriş.Değişim aralığı.Standart sapma. Standardize değerler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Değişim katsayısı. Toplanma Oranı | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenler ve olasılık dağılımları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı ve soru çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aralık Tahmini. Anakütle ortalaması için güven Aralığı. Anakütle Oranı için güven aralığı | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örnekleme dağılımları.Hipotez Testlerine giriş ve temel kavramlar. Anakütle ortalaması için hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İki anakütle ortalamasının farkı için hipotez testleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anakütle oranı için hipotez testi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İki anakütle oranına ilişkin hipotez testi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ki-kare dağılımına dayanan testler: Kontenjans tabloları. Bağımsızlık testi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyoistatistik uygulamaları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve soru çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve soru çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,16 | ||
AKTS | 3 AKTS |