Genel Bilgi
Kod | RTS220 |
Ad | Belgesel Film Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türü, özelliklerini, alt türlerini Türkiye'de ve dünyada gelişimini, türün temel stillerini, türle ilgili kuramsal yaklaşımları bilmek.
Dersin İçeriği
Belgeselin tanımı, türün tarihsel gelişimi, belgesel sinema türleri, belgesel sinemda stiller, belgesel sinemada temel akımlar ve yaklaşımlar, Türkiye'de belgesel sinemanın tarihi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay.Dave Saunders: Belgesel: Kollektif Yay.Metin Okumaları, Sine-Göz Manifesto, Robert Kolker: Film, Biçim ve Kültür, De ki yay sy: 288. Hasan Akbulut, Bellek Olarak Belgesel Sinema, Sinecine Dergi
Notlar
Ders izlencesinde belirtilen belgeseller
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belgesel türünün tarihsel gelişimini anlatır |
ÖÇ02 | Belgesel sinema türünü tanımlar |
ÖÇ03 | Belgesel filmlerin temel tarzlarını ayırt eder |
ÖÇ04 | Belgesel film ile kurmaca film arasındaki ilişkileri biçim, anlatı ve amaç açısından karşılaştırır |
ÖÇ05 | Belgesel sinema tarihi içinde türle ilgili kuramsal ve estetik yaklaşımları açıklar |
ÖÇ06 | Türkiye'de belgesel sinema türünün gelişimini, örneklerini ve yönetmenlerini anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, yazılı ve görsel kaynakların tanıtımı, ders izlencesi | Ders akışının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Belgesel sinema tanımları, temel stillere genel bakış, belgesel sinemanın gerçeklikle ilişkisi, İzleme: Robert Flaherty, Esther Shub, Aktueller | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Belgesel Sinemanın gelişimine genel bakış: sinematik belgeden belgesel sinemaya 1920-1960 arası genel özellikler, İzleme: Luis Bunuel: Ekmeksiz Toprak | Dave Saunders: Belgesel: Kollektif Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Belgesel Sinemada Türler: Biyografi, Haber, Propaganda belgeselleri, örnekler, sosyolojik ilişkiler İzleme: Leni Riefenstahl: İradenin Zaferi, Dziga Vertov: Lenin İçin Üç Şarkı | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Belgesel Sinemada Türler: Tarih, Derleme, Docudrama, Sahte Belgeseller ,Mockumentary, özellikler, örnekler, İzleme: Rob Reiner: This is Spinal Tap | Dave Saunders: Belgesel: Kollektif Yay., Desmond Bell: Domentary Film and History | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Belgesel sinemanın diğer filmlerle ilişkisi ve biçemler 1: Şiirsel Biçem , anlatım, örnekler, örnek gösterim: Chris Marker: Güneşsiz | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Belgesel sinemanın diğer filmlerle ilişkisi ve biçemler 2: Açıklayıcı Biçem, anlatım yapısı, açıklayıcı belgeselde izleyici ve yönetmen ilişkisi, örnekler, örnek gösterim: Mikhail Romm'un filmleri | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Belgesel Sinemada Gözlemci Biçem, gelişimi, anlatı stilleri, örmekler, örnek gösterim: Robert Drew: Önseçim | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Belgesel Sinemada Katılımcı Biçem, anlatı stilleri, gelişimi, örnekler, gösterim: Claude Lanzmann, Shoah/Agnes Varda: Toplayıcılar | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Belgeselde Çağdaş Modernist Biçemler: Dönüşlü ve Edimsel stiller, anlatı yapıları, özellikler, örnekler, Gösterim: Chantal Akerman ve Agnes Varda. | Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Belgesel Sinema Tarihinde Belgesele Kuramsal Bakışlar, Sine-Göz ve Sinema Verite, Gerçekliği kurmak ve Gerçekliği kaydetmek | Metin Okumaları, Sine-Göz Manifesto, Robert Kolker: Film, Biçim ve Kültür, De ki yay sy: 288 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | İngiliz Belge Sineması, Özgür Sinema ve Doğrudan Sinema, tarihsel gelişim, anlatı biçimleri, yaklaşımlar, örnekler | Metin Okumaları, İlgili Manifestolar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Türkiye'de Belgesel Sinemanın Gelişimi, yönetmenler, filmler, Gösterim: Süha Arın: Hattiler'den Hititlere | Metin Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Türkiye'de Çağdaş Belgesel Sinema, örnekler, yaklaşımlar, yönetmenler, Gösterim: Ceyda Torun: Kedi, Serdar Kökçeoğlu: Mimaroğlu | Hasan Akbulut, Bellek Olarak Belgesel Sinema, Sinecine Dergi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |