AIS310 Sinemada Seçme Konular 2

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLETİŞİM FAKÜLTESİ
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA PR.
Kod AIS310
Ad Sinemada Seçme Konular 2
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı ulusal ve uluslararası çerçevede sinema tarihi içindeki minör konuların estetik, sanatsal, endüstriyel ve entelektüel eğilimleri ve güncel sinema tartışmaları hakkında öğrencilere akademik bilgi vermektir

Dersin İçeriği

Canlandırma sineması, Türkiye'de Canlandırma sineması, dijital sinema, siperpunk, Frankfurt Okulu ve sinema, Adorno, Bertold Brecht ve sinema (yabancılaşma estetiği), Peter Wollen ve karşı sinema, istismar sineması, öğrenci sunumları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mike Wayne (2012). Sinemayı Anlamak, De Ki Yay. ,Walter Benjamin (2023). Pasajlar: YKY, Bertolt Brecht (2012). Radyo Kuramı ve Sinema Üzerine: Agora Kitaplığı, Mutlu Parkan (2020). Brecht Estetiği ve Sinema:Hayal Perest Yay., T.,Adorno (2007). Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi, İletişim Yay. Roy Armes (2019). Sinema ve Gerçeklik., Ali Karadoğan (2010). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım, D.Bordwell,Film Pratiğinin Kipi Olarak Sanat, lLev Manovich, What is Digital Cinema: https://reframe.sussex.ac.uk/post-cinema/1-1-manovich/?pdf=27 Peter Wollen, Sinemada Göstergeler ve Anlam: Metis Yay. , Oğuzhan Ersümer ( 2013). Bilimkurgu Sinemasında Syberpunk, Altı Kırkbeş Yay., İbrahim Halil Türker: Canlandırmanın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı.: https://personel.omu.edu.tr/docs/ders_dokumanlari/5050_62780_1165.pdf,David Roche, Exploitation Cinema: an Introduction https://doi.org/10.4000/transatlantica.7846

Notlar

The Kingdom of Dreams and Madness(Yön: Mami Sunada), Fantazmagori (Emilie Cohl),Unicorn in the Garden (Yön:James Thurber), The Hole (Yön: John Hubley), Ghost in the Shell (Rupert Sanders 1995, animasyon) ,Blade Runner (1982, Ridley Scott), Matrix (Lana, Lilly Wachowski, 1999),Gerçeğe Çağrı (Paul Verhoeven, 1990), Robocop (Paul Verhoeven, 1987), Akira (1988, Katsuhiro Otomo), Johnny Mnemonic (Robert Longo,1995), Hakan Erkılıç, Sinema ve Dijitalleşme,https://www.youtube.com/watch?v=b2fhdBjnhIY


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sinema tarihinde canlandırma sinemasının erken dönem kökenlerini anlatır.
ÖÇ02 Dijital sinemanın 1980lerden günümüze gelişimini aktarır.
ÖÇ03 Siberpunk türünün edebiyattan sinemaya gelişimi, toplumsal ve felsefi eleştirel yönleri ve örnek filmlerini anlatır.
ÖÇ04 Kültür Endüstrisi Kuramı çerçevesinde film endüstrisini eleştirel olarak tartışır.
ÖÇ05 Sinema tarihinde bazı alt türleri sınıflandırır.
ÖÇ06 Ticari sinema ve karşı sinema kuramı arasındaki farkları gösterir.
ÖÇ07 Türk canlandırma sinemasının tarihi hakkında bilgi verir
ÖÇ08 Dijital sinema endüstrisinin imkanlarını ve tartışmalı yönlerini tanımlar
ÖÇ09 Derste işlenen konulardan faydalanarak sinema endüstrisi, film biçimi ve içeriği hakkında sunu yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Canlandırma Sineması: tarihi, gelişimi, Walt Disney, Avangard-modernist örnekler Roy Armes (2019). Sinema ve Gerçeklik, Doruk Yay, Çiğdem Taş Alicenap, “ YERELDEN EVRENSELE JAPON ANİME VE MANGA SANATI ”, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192498 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Türkiye'de canlandırma sinemanın gelişimi, ilk örnekler, Cemal Nadir Güler ve Amcabey, Tonguç Yaşar, Tan Oral. İbrahim Halil Türker: Canlandırmanın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı.: https://personel.omu.edu.tr/docs/ders_dokumanlari/5050_62780_1165.pdf Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 Bir alt tür olarak siberpunk: Tarihi, gelişimi ve özellikleri Oğuzhan Ersümer ( 2013). Bilimkurgu Sinemasında Syberpunk, Altı Kırkbeş Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Dijital Sinema: Gelişimi, olanaklar, dönüşümler, gerçeklerin görüntüsünden görüntülerin gerçekliğine Hakan Erkılıç, Sinema ve Dijitalleşme,https://www.youtube.com/watch?v=b2fhdBjnhIY, Lev Manovic, What İs Digital Cinema? https://reframe.sussex.ac.uk/post-cinema/1-1-manovich/?pdf=27 Görsel Kaynak, Side By Side Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
5 Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler Frankfurt Okulunun temsilcileri ve sinema Mike Wayne (2012). Sinemayı Anlamak, De Ki Yay., Walter Benjamin (2023). Pasajlar: YKY, T. Adorno (2007). Kültür endüstrisi ve Kültür Yönetimi, İletişim YayBertolt Brecht (2012). Radyo Kuramı ve Sinema Üzerine: Agora Kitaplığı,Mutlu Parkan (2020). Brecht Estetiği ve Sinema:Hayal Perest Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler: Karşı Sinema ve Peter Wollen Ali Karadoğan (2010). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İstismar Sineması. Tanım, tarih, örnek filmler, endüstrideki yeri. David Roche, Exploitation Cinema: an Introduction https://doi.org/10.4000/transatlantica.7846 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sanat Sineması. Biçimsel özellikler, tarihsel gelişim. Ali Karadoğan (2010). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım, D.Bordwell,Film Pratiğinin Kipi Olarak Sanat Sineması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
10 Ögrenci Sunumları 1: Film endüstrisi ve filmler kapsamında eleştirel çözümleme Okuma, araştırma, izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Ögrenci Sunumları 2: Siberpunk film çözümlemesi Okuma, araştırma, izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Ögrenci Sunumları 3: Karşı sinema kuramı çerçevesinde film çözümlemesi Okuma, araştırma, izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması
13 Ögrenci Sunumları 4: Sanat sineması yaklaşımları üzerine film çözümlemesi Okuma, araştırma, izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması
14 Ögrenci Sunumları 5: Dijital sinema, olanaklar, riskler sunum Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Genel tekrar, kavram, kuram, yaklaşım, yönetmen ve filmleri üzerine tartışma Tüm konulara ait metinlerin ve görsel kaynakların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 18 18
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.03.2025 10:30