Genel Bilgi
Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA PR. | |
Kod | AIS310 |
Ad | Sinemada Seçme Konular 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ulusal ve uluslararası çerçevede sinema tarihi içindeki minör konuların estetik, sanatsal, endüstriyel ve entelektüel eğilimleri ve güncel sinema tartışmaları hakkında öğrencilere akademik bilgi vermektir
Dersin İçeriği
Canlandırma sineması, Türkiye'de Canlandırma sineması, dijital sinema, siperpunk, Frankfurt Okulu ve sinema, Adorno, Bertold Brecht ve sinema (yabancılaşma estetiği), Peter Wollen ve karşı sinema, istismar sineması, öğrenci sunumları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mike Wayne (2012). Sinemayı Anlamak, De Ki Yay. ,Walter Benjamin (2023). Pasajlar: YKY, Bertolt Brecht (2012). Radyo Kuramı ve Sinema Üzerine: Agora Kitaplığı, Mutlu Parkan (2020). Brecht Estetiği ve Sinema:Hayal Perest Yay., T.,Adorno (2007). Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi, İletişim Yay. Roy Armes (2019). Sinema ve Gerçeklik., Ali Karadoğan (2010). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım, D.Bordwell,Film Pratiğinin Kipi Olarak Sanat, lLev Manovich, What is Digital Cinema: https://reframe.sussex.ac.uk/post-cinema/1-1-manovich/?pdf=27 Peter Wollen, Sinemada Göstergeler ve Anlam: Metis Yay. , Oğuzhan Ersümer ( 2013). Bilimkurgu Sinemasında Syberpunk, Altı Kırkbeş Yay., İbrahim Halil Türker: Canlandırmanın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı.: https://personel.omu.edu.tr/docs/ders_dokumanlari/5050_62780_1165.pdf,David Roche, Exploitation Cinema: an Introduction https://doi.org/10.4000/transatlantica.7846
Notlar
The Kingdom of Dreams and Madness(Yön: Mami Sunada), Fantazmagori (Emilie Cohl),Unicorn in the Garden (Yön:James Thurber), The Hole (Yön: John Hubley), Ghost in the Shell (Rupert Sanders 1995, animasyon) ,Blade Runner (1982, Ridley Scott), Matrix (Lana, Lilly Wachowski, 1999),Gerçeğe Çağrı (Paul Verhoeven, 1990), Robocop (Paul Verhoeven, 1987), Akira (1988, Katsuhiro Otomo), Johnny Mnemonic (Robert Longo,1995), Hakan Erkılıç, Sinema ve Dijitalleşme,https://www.youtube.com/watch?v=b2fhdBjnhIY
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinema tarihinde canlandırma sinemasının erken dönem kökenlerini anlatır. |
ÖÇ02 | Dijital sinemanın 1980lerden günümüze gelişimini aktarır. |
ÖÇ03 | Siberpunk türünün edebiyattan sinemaya gelişimi, toplumsal ve felsefi eleştirel yönleri ve örnek filmlerini anlatır. |
ÖÇ04 | Kültür Endüstrisi Kuramı çerçevesinde film endüstrisini eleştirel olarak tartışır. |
ÖÇ05 | Sinema tarihinde bazı alt türleri sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Ticari sinema ve karşı sinema kuramı arasındaki farkları gösterir. |
ÖÇ07 | Türk canlandırma sinemasının tarihi hakkında bilgi verir |
ÖÇ08 | Dijital sinema endüstrisinin imkanlarını ve tartışmalı yönlerini tanımlar |
ÖÇ09 | Derste işlenen konulardan faydalanarak sinema endüstrisi, film biçimi ve içeriği hakkında sunu yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Canlandırma Sineması: tarihi, gelişimi, Walt Disney, Avangard-modernist örnekler | Roy Armes (2019). Sinema ve Gerçeklik, Doruk Yay, Çiğdem Taş Alicenap, “ YERELDEN EVRENSELE JAPON ANİME VE MANGA SANATI ”, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192498 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Türkiye'de canlandırma sinemanın gelişimi, ilk örnekler, Cemal Nadir Güler ve Amcabey, Tonguç Yaşar, Tan Oral. | İbrahim Halil Türker: Canlandırmanın Tarihçesi ve Türk Canlandırma Sanatı.: https://personel.omu.edu.tr/docs/ders_dokumanlari/5050_62780_1165.pdf | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Bir alt tür olarak siberpunk: Tarihi, gelişimi ve özellikleri | Oğuzhan Ersümer ( 2013). Bilimkurgu Sinemasında Syberpunk, Altı Kırkbeş Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Dijital Sinema: Gelişimi, olanaklar, dönüşümler, gerçeklerin görüntüsünden görüntülerin gerçekliğine | Hakan Erkılıç, Sinema ve Dijitalleşme,https://www.youtube.com/watch?v=b2fhdBjnhIY, Lev Manovic, What İs Digital Cinema? https://reframe.sussex.ac.uk/post-cinema/1-1-manovich/?pdf=27 Görsel Kaynak, Side By Side | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler Frankfurt Okulunun temsilcileri ve sinema | Mike Wayne (2012). Sinemayı Anlamak, De Ki Yay., Walter Benjamin (2023). Pasajlar: YKY, T. Adorno (2007). Kültür endüstrisi ve Kültür Yönetimi, İletişim YayBertolt Brecht (2012). Radyo Kuramı ve Sinema Üzerine: Agora Kitaplığı,Mutlu Parkan (2020). Brecht Estetiği ve Sinema:Hayal Perest Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sinema Endüstirisine yönelen estetik, sosyolojik ve kuramsal eleştiriler: Karşı Sinema ve Peter Wollen | Ali Karadoğan (2010). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İstismar Sineması. Tanım, tarih, örnek filmler, endüstrideki yeri. | David Roche, Exploitation Cinema: an Introduction https://doi.org/10.4000/transatlantica.7846 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sanat Sineması. Biçimsel özellikler, tarihsel gelişim. | Ali Karadoğan (2010). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar: De Ki Basım, D.Bordwell,Film Pratiğinin Kipi Olarak Sanat Sineması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Ögrenci Sunumları 1: Film endüstrisi ve filmler kapsamında eleştirel çözümleme | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Ögrenci Sunumları 2: Siberpunk film çözümlemesi | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Ögrenci Sunumları 3: Karşı sinema kuramı çerçevesinde film çözümlemesi | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
13 | Ögrenci Sunumları 4: Sanat sineması yaklaşımları üzerine film çözümlemesi | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
14 | Ögrenci Sunumları 5: Dijital sinema, olanaklar, riskler sunum | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Genel tekrar, kavram, kuram, yaklaşım, yönetmen ve filmleri üzerine tartışma | Tüm konulara ait metinlerin ve görsel kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 18 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |