Genel Bilgi
Kod | AIS437 |
Ad | Spor Muhabirliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dünyada ve Turkiyede spor basınının, haberciliğinin ve muhabirliğinin bir iş kolu olarak gelişimi analiz edilir. Spor muhabirliğinin basılı, görsel-işitsel ve yeni medya bağlamında geleneksel ve modern prensiplerini açıklar.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında öğrenciler Dünyada ve Türkiye’de spor basınını, haberciliğinin ve muhabirliğinin bir iş kolu olarak gelişimini analiz eder. Spor muhabirliğinin basılı, görsel-işitsel ve yeni medya bağlamında geleneksel ve modern prensiplerini açıklar. Sporun gelişimi; kültürel, ekonomik ve politik boyutlarıyla irdelenir. Haber yazımı, röportaj teknikleri, radyo-podcast, fotoğraf ve program yapımı konularında teorik ve teknik bilgiler aktarılır. Öğrenciler dönem sonunda bu alanlarda içerik üretme, bireysel ve grup halinde çalışma pratiklerini geliştirir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Cem Çetin-Spor İletişimi (Nobel Akademik Yayıncılık) Volkan Ekin-Türkiyede Spor ve Medya (Köprü Kitapları)
Notlar
Phil Andrews-Sports Journalism: A Practical Introduction (Sage Publications) Rob Steen-Sports Journalism A Multimedia Primer (Routledge) Kathryn T. Stofer, James R. Schaffer, Brian A. Rosenthal-Sports Journalism An Introduction to Reporting And Writing (Rowman Littlefield) Raney, Arthur ve Bryant, Jennings-Handbook of Sports and Media (Lawrence Erlbaum Associates) Brad Schutz Sport Media (Elsevier) Andrew Billings-Sports Media (Routledge) Katrien Lefever New Media and Sport (Springer)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye'de spor basınının gelişimini karşılıklı olarak karşılaştırır ve ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | Türkiye'de spor basınının yapısını eleştirel biçimde yorumlar. |
ÖÇ03 | Spor alanındaki gelişmeler ile toplumsal dinamikler arasındaki dinamiği anlar ve değiştirir. |
ÖÇ04 | Spor muhabirliği içerisinde haber kaynaklarını tarar. |
ÖÇ05 | Spor alanı içerisinde röportaj yapar. |
ÖÇ06 | Takım çalışması ve iş bölümünde insiyatif alır. |
ÖÇ07 | Spor alanı içerisinde görsel-işitsel içerik üretir. |
ÖÇ08 | Spor alanında çıkan yazılı ve görsel-işitsel içeriklerin doğruluğunu teyit eder. |
ÖÇ09 | Spor basını alanında tekniğine uygun haber yazar. |
ÖÇ10 | Spor organizasyonlarının yapısını ve işleyişini anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Spor olgusunun tanımı ve işlevleri, Dünyada spor medyasının tarihçesi | Talimciler, Ahmet (2010). Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu Bağlam Yay., s. 13-73 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dünyada ve Türkiye'de spor medyasının gelişimi, Spor Medyası-Toplum ilişkisi | Çetin, Cem (2014). Spor İletişimi, Nobel Yayınları, s. 63-167. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Spor muhabirliğine giriş ve iş bölümünün tanımlanması, kaynak araştırma ve veri doğrulama | Silverman, Craig. Doğrulama El Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | Spor Basınında Basılı Yayıncılık Örneklerinin Analizi / Spor Haberi Yazım Çalışması | Talimciler, Ahmet (2014). Türkiyede Futbol Fanatizmi ve Medya İlişkisi, Bağlam Yayıncılık, s. 141-213. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Spor Basınında Röportaj Teknikleri ve Örnekleri / Uygulama Çalışması | Uygulama Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Spor Basınında Sözlü Anlatım Teknikleri | Andrews, Phil (2005). Sports Journalism, Sage, s. 104-117. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Spor Basınında Sözlü Anlatım Teknikleri/Uygulama Çalışması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Spor Basınında Görsel (Video ve fotoğraf) Anlatım Teknikleri ve Uygulama | Klose, Andreas (2012). Televizyon Futbolu Medya yapımı bir ürün gerçekliği nasıl değiştiriyor, Futbol ve Kültürü, İletişim Yay., s. 375-387. Raney, Arthur ve Bryant, Jennings, Handbook of Sports and Media, 2006, s. 124-139. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
10 | Spor Basınında Hikaye Anlatıcılığı | ESPN, Blizzard ve Socratesten seçme makaleler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
11 | Proje İçeriğinin Belirlenmesi ve Görev Dağılımı | Program Öneri Formlarının Hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Proje Sunumlarının Yapılması | Önerilerin sunumlaştırılması ve anlatılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
13 | Toplantı ve Proje sunumu | Program akış formlarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
14 | Radyo-podcast program üretimi | Radyo-podcast içeriklerinin kaydı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
15 | Stüdyo Programı Üretimi | Stüdyo programlarının kaydı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |