AIS437 Spor Muhabirliği

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS437
Ad Spor Muhabirliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dünyada ve Turkiyede spor basınının, haberciliğinin ve muhabirliğinin bir iş kolu olarak gelişimi analiz edilir. Spor muhabirliğinin basılı, görsel-işitsel ve yeni medya bağlamında geleneksel ve modern prensiplerini açıklar.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında öğrenciler Dünyada ve Türkiye’de spor basınını, haberciliğinin ve muhabirliğinin bir iş kolu olarak gelişimini analiz eder. Spor muhabirliğinin basılı, görsel-işitsel ve yeni medya bağlamında geleneksel ve modern prensiplerini açıklar. Sporun gelişimi; kültürel, ekonomik ve politik boyutlarıyla irdelenir. Haber yazımı, röportaj teknikleri, radyo-podcast, fotoğraf ve program yapımı konularında teorik ve teknik bilgiler aktarılır. Öğrenciler dönem sonunda bu alanlarda içerik üretme, bireysel ve grup halinde çalışma pratiklerini geliştirir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Cem Çetin-Spor İletişimi (Nobel Akademik Yayıncılık) Volkan Ekin-Türkiyede Spor ve Medya (Köprü Kitapları)

Notlar

Phil Andrews-Sports Journalism: A Practical Introduction (Sage Publications) Rob Steen-Sports Journalism A Multimedia Primer (Routledge) Kathryn T. Stofer, James R. Schaffer, Brian A. Rosenthal-Sports Journalism An Introduction to Reporting And Writing (Rowman Littlefield) Raney, Arthur ve Bryant, Jennings-Handbook of Sports and Media (Lawrence Erlbaum Associates) Brad Schutz Sport Media (Elsevier) Andrew Billings-Sports Media (Routledge) Katrien Lefever New Media and Sport (Springer)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünyada ve Türkiye'de spor basınının gelişimini karşılıklı olarak karşılaştırır ve ilişkilendirir.
ÖÇ02 Türkiye'de spor basınının yapısını eleştirel biçimde yorumlar.
ÖÇ03 Spor alanındaki gelişmeler ile toplumsal dinamikler arasındaki dinamiği anlar ve değiştirir.
ÖÇ04 Spor muhabirliği içerisinde haber kaynaklarını tarar.
ÖÇ05 Spor alanı içerisinde röportaj yapar.
ÖÇ06 Takım çalışması ve iş bölümünde insiyatif alır.
ÖÇ07 Spor alanı içerisinde görsel-işitsel içerik üretir.
ÖÇ08 Spor alanında çıkan yazılı ve görsel-işitsel içeriklerin doğruluğunu teyit eder.
ÖÇ09 Spor basını alanında tekniğine uygun haber yazar.
ÖÇ10 Spor organizasyonlarının yapısını ve işleyişini anlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Spor olgusunun tanımı ve işlevleri, Dünyada spor medyasının tarihçesi Talimciler, Ahmet (2010). Sporun Sosyolojisi Sosyolojinin Sporu Bağlam Yay., s. 13-73 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dünyada ve Türkiye'de spor medyasının gelişimi, Spor Medyası-Toplum ilişkisi Çetin, Cem (2014). Spor İletişimi, Nobel Yayınları, s. 63-167. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Spor muhabirliğine giriş ve iş bölümünün tanımlanması, kaynak araştırma ve veri doğrulama Silverman, Craig. Doğrulama El Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
4 Spor Basınında Basılı Yayıncılık Örneklerinin Analizi / Spor Haberi Yazım Çalışması Talimciler, Ahmet (2014). Türkiyede Futbol Fanatizmi ve Medya İlişkisi, Bağlam Yayıncılık, s. 141-213. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
5 Spor Basınında Röportaj Teknikleri ve Örnekleri / Uygulama Çalışması Uygulama Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
6 Spor Basınında Sözlü Anlatım Teknikleri Andrews, Phil (2005). Sports Journalism, Sage, s. 104-117. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Spor Basınında Sözlü Anlatım Teknikleri/Uygulama Çalışması Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Spor Basınında Görsel (Video ve fotoğraf) Anlatım Teknikleri ve Uygulama Klose, Andreas (2012). Televizyon Futbolu Medya yapımı bir ürün gerçekliği nasıl değiştiriyor, Futbol ve Kültürü, İletişim Yay., s. 375-387. Raney, Arthur ve Bryant, Jennings, Handbook of Sports and Media, 2006, s. 124-139. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
10 Spor Basınında Hikaye Anlatıcılığı ESPN, Blizzard ve Socratesten seçme makaleler Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
11 Proje İçeriğinin Belirlenmesi ve Görev Dağılımı Program Öneri Formlarının Hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Proje Sunumlarının Yapılması Önerilerin sunumlaştırılması ve anlatılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması
13 Toplantı ve Proje sunumu Program akış formlarının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması
14 Radyo-podcast program üretimi Radyo-podcast içeriklerinin kaydı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması
15 Stüdyo Programı Üretimi Stüdyo programlarının kaydı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 9 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 02:59