Genel Bilgi
Kod | EFR506 |
Ad | Uygulamalı Düz Kas Preparatları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrencilerin, düz kas tonusunun kontraktilitesini belirleyen sinyal yolak ve mekanizmaların araştırılmasındaki temel prensipleri kavramaları ve yorumlamalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Düz kas preparatlarının tonusun regülasyonunda rol reseptör tipleri, sinyal transdükleme sistemleri ve yolaklar hakkında bilgileri içermektedir. Vasküler, gastrointestinal ve ürogenital sistem düz kasların deneysel yanıtları uygulamalı olarak gösterilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İzole düz kas preparatları, Türk Farmakoloji Derneği Yayınları, 1993
Notlar
pubmed
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düz kas sinyal yolaklarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Düz kas kasılma mekanizmasını açıklar. |
ÖÇ03 | Vasküler düz kas kontraktilitesinden sorumlu mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ04 | Endotel bağımlı vazodilatasyonun önemini ve ilgili mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ05 | Gastrointestinal sistem düz kaslarının kasılma ve gevşeme fonksiyonlarını ve bu fonksiyona aracılık eden mekanizmaları kavrar. |
ÖÇ06 | Ürogenital sistem düz kaslarının kasılma ve gevşeme fonksiyonlarını ve bu fonksiyona aracılık eden mekanizmaları tanımlar. |
ÖÇ07 | Mesanenin otonomik inervasyonu, disfonksiyonu mesane düz kas tonusunu etkileyen ilaçları açıklar. |
ÖÇ08 | Korpus kavernozum düz kasının regülasyonu, erektil disfonksiyon ve erektil disfonksiyon tedavisinde kullanılan ilaçların mekanizmasını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düz kas tonusun regülasyonu | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Düz kas tonusunun düzenlenmesindeki reseptörler | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Vasküler düz kas preparatı: İzole torasik aorta | Literatür Gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
4 | Vasküler Düz Kas Tonusunun Regülasyonunda Endotelyum | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Vasküler düz kasta sinirsel iletim | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Düz kastaki iyon kanalları | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Gastrointestinal Sistemin Otonomik İnervasyonu | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Enterik Sistem Ve Enterik Sistem Tonusunda Rol Alan Hormon Ve Otokoidler | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Gastrointestinal Düz Kas preparatı: İzole Fundus | Literatür gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
11 | Mesanenin Otonomik İnervasyonu , Mesane Fonkiyon Bozuklukları Ve Mesane Düz Kas Tonusunu Etkileyen İlaçlar | Literatür ve Kaynak Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | İzole Mesane Dokusu | Literatür gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
13 | Korpus kavernozum tonusunun regülasyonu | Literatür gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Erektil disfonksiyon tedavisinde kullanılan ilaçlar | Literatür ve kaynak gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | İzole korpus kavernozum dokusu | Literatür gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlara çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |