Genel Bilgi
Kod | EFR505 |
Ad | İn vivo ve İn vitro İlaç Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Deney hayvanlarının genel özelliklerini öğrenir ve ilaç uygulanma becerisi kazanır, in vitro ve in vivo deney protokolleri hakkında bilgi sahibi olur. İn vitro ve in vivo çalışmalar arasındaki farklılıkları ayırtedebilme yeteneği kazanır. Deneylerde çıkabilecek sorunları çözebilme becerisi kazanır.
Dersin İçeriği
Deneysel farmakoloji ve genel metodoloji hakkında temel bilgiler , İn vitro ve in vivo çalışma yöntemleri ve kayıt sistemleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
1- Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt,Pelikan Yayınları,2019. 2- Jann Hau, Gerald L Van Hoosier, Animal models in pharmacology and toxicology. In: Handbook of laboratory animal science. 2nd edition CRC Press, 2003. 3-Bökesoy T.Arda. İzole düz kas preparatları, Türk Farmakoloji Derneği Yayınları, 1993. 4-Güncel Literatürler.
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Laboratuvar malzemelerini kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Deneysel araştırmada kullanılan yöntemleri açıklar ve karşılaştırır. |
ÖÇ03 | İn vitro ve in vivo araştırma yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Deneylerde çıkabilecek sorunları çözebilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ05 | Deney verilerinin toplanması ve sonuçların değerlendirilme becerisini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Önemi, İşleyişi Ve Değerlendirme Yönteminin Öğrenciye Açıklanması. Dersin Öneminin Açıklanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Laboratuvar Malzemelerinin Kullanımlarının açıklanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Deneysel Araştırmada Kullanılan Hayvan Modelleri: Hipertansiyon, Sistit, Diyabet | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Klinik Öncesi Deneysel Çalışmalar: İn vitro organ banyosu deneyleri | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | İn Vitro Organ Banyosu Düzeneği Ve Kayıt Sistemleri (İzometrik Ve İzotonik Transduser) | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | İn vitro organ banyosu deneylerinde kullanılan fizyolojik solüsyonlar nelerdir ve önemi | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İn Vitro Çalışmalarda Doz Hesaplanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Deney Hayvanlarına İlaç Uygulanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | İn Vivo Çalışma Yöntemleri, İlaç Uygulama Yolları Ve Uygulanacak İlaç Dozunun Hesaplanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İn Vivo Uygulanacak İlaç Dozunun Hesaplanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İn Vivo Kayıt Sistemi | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İn Vivo Deney Modeli-1 | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İn Vivo Deney Modeli-2 | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Verilerin Analizi Ve Yorumlanması | İlgili kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |