Genel Bilgi
Kod | EFR503 |
Ad | Sinyal Trandükleme Mekanizmaları ve Nörotransmitterler Z |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖĞÜLENER |
Dersin Amacı / Hedefi
Reseptör kavramı, reseptör tiplerinin tanımlanması, reseptör sonrası olaylar, sinyal transdükleme sistemleri, nörotransmiterler, nörotransmiterlerin etkileri ve etki mekanizmalarının açıklamalarını ve yorumlarını amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Nörotransmiterler, reseptör kavramı, reseptör tipleri, reseptör sonrası olaylar ve sinyal transdükleme mekanizmaları, ilaç etkisi molekül düzeydeki mekanizmaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji , Pelikan Yayınları, 2019
Notlar
Katzung. Farmakolojinin Temelleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Reseptörleri kavramını tanımlar |
ÖÇ02 | Reseptör tiplerini sınıflandırır . |
ÖÇ03 | G-proteiniyle kenetlenen reseptörleri sınıflandırır. |
ÖÇ04 | İntrinsik kinaz etkinliği gösteren reseptörler ve ekstrinsik kinazlarla ilişkili reseptörleri açıklar. |
ÖÇ05 | Ligandla çalıştırılan iyon kanalı tipi reseptörlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Hücre sinyal ileti mekanizmalarını ve bu mekanizmadaki molekülleri açıklar. |
ÖÇ07 | Sinyal transdükleme sisteminin komponentlerini tanımlarlar. |
ÖÇ08 | G-proteinlerinin alt-tiplerini ve ilişki oldukları efektör makromolekülleri açıklar. |
ÖÇ09 | İkinci ulakların hücresel cevabının oluşmasındaki mekanizmalarını açıklarlar. |
ÖÇ10 | Nörotransmiter kavramı, nörotransmiterler ve reseptörlerini açıklarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Reseptör Kavramı Ve İlaç-Reseptör İlişkisi | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | G-Proteiniyle Kenetlenen Reseptörler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İntrinsik Kinaz Etkinliği Gösteren Reseptörler Ve Ekstrinsik Kinazlarla İlişkili Reseptörler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nükleer Reseptörler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Ligandla Çalıştırılan İyon Kanalı Tipi Reseptörler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Sinyal Transdükleme Sistemi: Efektör Makromoleküller Ve İkinci Ulaklar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Protein kinaz A ve Protein kinaz C Yolakları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Protein kinazların Moleküler Farmakolojisi | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sitokin Reseptörleri ve JAK-STAT Sinyalizasyonu | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | TOR Sinyalizasyonu | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İnsulin/İnsulin-Benzeri Büyüme Faktörü 1 Sinyalizasyon Moleküleri | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Nörotransmiter Kavramı | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Nörotransmiterlerin Özellikleri Ve Çeşitleri | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Gözden Geçirme | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |