Genel Bilgi
Kod | EFR501 |
Ad | Farmakokinetik ve Farmakodinamik Temel Kavramlar (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel farmakokinetik ve farmakodinamik kavramları açıklar. İlacın tanımını, vücutta geçirdiği evrelerini öğrenir ve ilaçların etki mekanizmalarını sıralar. İlaçların absorbsiyon, dağılım ve itrah ile ilgili temel prensipleri, ilaçların etki mekanizmaları, ilaç etkisini değiştiren faktörler, ilaçların istenmeyen etkilerini kavrar.
Dersin İçeriği
İlaçla ilgili temel kavramlar, ilaç uygulama yolları, ilaçların biyolojik membranlardan geçişi, ilaçlarla ilgili farmakokinetik ve farmakodinamik olaylar, doz konsantrasyon-etki ilişkileri, ilaçların etkisini degiştiren faktörler, ilaçlar etkileşmeleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
1-Kayaalp S. Oğuz Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt. Pelikan Yayınları 2019. 2-Katzung Bertram G. Basic and Clinical Pharmacology McGraw-Hill Medical Books 2018. 3-Brunton Knollmann Dandan Laurence, Bjorn, Randa Hilal Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics-13 th Edition McGraw-Hill Medical Books 2018. 4- Ritter, Flower, Henderson, Rang James, Rod, Graeme, Humphrey Rang Dale's Pharmacology 8th Edition Churchill Livingstone,2016
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakolojinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | İlaç etkisinin temel özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Farmakolojinin dallarını sıralar. |
ÖÇ04 | İlaçların sınıflandırılması, ilaçların adlandırılmasını,eşdeğerlik kavramlarını açıklar. |
ÖÇ05 | İlaçların biyolojik membranlardan geçişi ve absorpsiyon olayını açıklar ve ilaç uygulama yolları sıralar. |
ÖÇ06 | İlaçların dağılımını ve biyotransformasyon olayını açıklar, karaciğer mikrozomal enzimlerin ilaç metabolizmasındaki rolünü kavrar. |
ÖÇ07 | İlaçların itrahını ve itrah yollarını açıklar. |
ÖÇ08 | İlaçların etki mekanizmalarının neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ09 | Farmasötik, farmakodinamik ve farmakokinetik etkileşmeleri açıklar. |
ÖÇ10 | Genetik farklılığa göre ilaçların metabolizması ve etkilerinin bireyler arasında değişiminin önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin önemi, işleyişi ve değerlendirme yönteminin öğrenciye açıklanması. Farmakolojiye giriş yapılması | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | İlaçların Biyolojik Membranlardan Geçişi ve Absorpsiyon | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlaçların Uygulama Yolları | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlaçların Dağılımı | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlaçların Biyotransformasyonu | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlaçların İtrahı ve Eliminasyon Kinetiği | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doz konsantrasyon Etki İlişkisi | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | İlaçların Etki Mekanizması | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Reseptör ve İlaç-Reseptör İlişkisi | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaçların Arasındaki Etkileşmeler | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Farmakogenetik | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Akut İlaç Zehirlenmesi Tedavisinde Temel İlkeler | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |