Genel Bilgi
Kod | PDRS408 |
Ad | Çocuklarla Psikolojik Danışma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin çocuklarla psikolojik danışma sürecinin temel konuları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında çocuklarla psikolojik danışma sürecine ilişkin temel konular ele alınacaktır. Bu çerçevede öncelikle çocuklarla psikolojik danışma sürecinin tarihçesi üzerinde durulacak, çocuklarla psikolojik danışma sürecinin yetişkin psikolojik danışmasından ayrılan yönlerine yer verilecek, çocuklarla psikolojik danışma sürecinin aşamalarına (görüşmeye ön hazırlık, ilişki kurma, hedef oluşturma, müdahale ve sonlandırma) ve bu süreçte ebeveynler ile nasıl çalışılabileceği konusuna değinilecektir. Yaş gruplarına göre psikolojik danışma sürecinin nasıl değişebileceği üzerinde durulacak, temel müdahale yaklaşımları (oyun terapisi, sanat terapisi, kukla terapisi vb.) tanıtılacak ve bu yaklaşımlarla ilgili bazı uygulama örneklerine yer verilecektir. Son olarak, etik ve yasal konular ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notu öğrencilere dönem başında verilecektir.
Notlar
Gördes, M.A. ve Örnek, D.B. (2023). Çocuklarla Psikolojik Danışma ve Psikoterapi. Nobel Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuklarla psikolojik danışma sürecinin tarihçesini açıklar |
ÖÇ02 | Çocuklarla psikolojik danışma sürecinin yetişkin psikolojik danışmasından ayrılan yönlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Çocuklarla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını açıklar. |
ÖÇ04 | Yaş gruplarına göre psikolojik danışma sürecinin nasıl değişebileceği |
ÖÇ05 | Çocuklarla danışma sürecinde kullanılan temel müdahale yaklaşımlarını bilir. |
ÖÇ06 | Çocuklarla psikolojik danışma sürecindeki etik ve yasal konuları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuklarla psikolojik danışmanın tarihçesi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
2 | Çocuklarla psikolojik danışma sürecinin özgün yönleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
3 | Çocuklarla psikolojik danışma sürecinin aşamaları-Ön görüşme aşaması | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
4 | Değerlendirme aşaması | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
5 | Hedef belirleme aşaması | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Müdahale aşaması | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
7 | Sonlandırma aşaması | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Temel müdahale yaklaşımlarına giriş | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | Oyun terapisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
11 | Kukla terapisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
12 | Sanat terapisi | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
13 | Terapötik hikaye kullanımı | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Farklı yaş gruplarına göre psikolojik danışma | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Etik ve yasal konular | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 6 | 12 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |