Genel Bilgi
Kod | BT168 |
Ad | Reprodüktif Kriyobiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Ümüt CİRİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre ve doku dondurulmasının temel prensipleri, donma esnasında hücrelerde meydana gelen temel değişiklikler ve dondurmanın olumsuz etkilerinin giderilmesi amacıyla kullanılan maddeler hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarının sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği
Hücre ve doku dondurulmasının temel prensipleri, donma esnasında hücrelerde meydana gelen temel değişiklikler hakkında temel bilgiler. Hücrelerde dondurmanın olumsuz etkilerinin giderilmesi amacıyla kullanılan maddeler. Sperma, embriyo ve ovaryum dokusunun dondurulması.
Dersin Ön Koşulu
Veteriner Fakültesi, Tıp Fakültesi, Ziraat Fakültesi (Zootekni Bölümü), Biyoloji Bölümü mezunu olmak.
Kaynaklar
Hayvanlarda Reprodüksiyon, Androloji ve Yardımcı Üreme Teknikleri, M. Kemal Soylu (Baş Editör), 2023, Ankara Nobel Kitabevleri, Ankara.
Notlar
Reproduction in Farm Animals. (1993) Ed: Hafez ESE 5. Baskı. Lea-Febiger Philadelphia.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu derste öğrenciler hücre ve doku dondurulmasının temel prensipleri, donma esnasında hücrelerde meydana gelen temel değişiklikler hakkında bilgi sahibi olurlar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler bu derste hücrelerde dondurmanın olumsuz etkilerinin giderilmesi amacıyla kullanılan maddeler hakkında bilgi sahibi olurlar. |
ÖÇ03 | Bu derste öğrenciler, sperma, embriyo ve ovaryum dokusunun dondurulması hakkında bilgi sahibi olurlar. |
ÖÇ04 | Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Reprodüktif Kriyobiyolojinin temel ilkeleri | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Dondurma esnasında hücrelerde meydana gelen değişimler | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Hücre dondurma yöntemleri (yavaş dondurma, vitrifikasyon vb.) | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Hücreleri dondurmanın olumsuz etkilerine karşı koruyucu maddeler (kriyoprotektan maddeler) | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Kriyoprotektan maddelerin etki mekanizmaları | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Hücre içerisine girebilen kriyoprotektan maddeler ve etki mekanizmaları | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Hücre içerisine giremeyen kriyoprotektan maddeler ve etki mekanizmalar | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Spermanın dondurulma aşamaları | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Embriyonun dondurulması ve dondurma yöntemleri | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Dondurulmuş spermanın çözdürülmesi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Dondurulmuş embriyoların çözdürülmesi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Doku dondurulmasının temel prensipleri ve uygulama alanları | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Ovaryum dokusunun dondurulması 1 | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Ovaryum dokusunun dondurulması 2 | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Dondurulmuş ovaryum dokusunun çözdürülmesi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 10 | 50 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,60 | ||
AKTS | 6 AKTS |