Genel Bilgi
Kod | BT193 |
Ad | Biyoaktif Bileşikler: Biyoteknolojide Güncel Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. NURTEN YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
-Ders, biyoaktif bileşiklerin tanımlanması, sekonder metabolitlerin tanımlanması, saflaştırılması, sınıflandırılması, mevcut endüstriyel kullanımları ve sürdürülebilir yeni tekniklerin biyoteknolojik uygulamalar açısından gelişimlerinin incelenmesi
Dersin İçeriği
-Yeşil kimya prosedürlerinin uygulanması ve yaygınlaşması ile doğal ortamlarındaki gibi tüm zararlı etkilerden uzak yetişen bitkisel kaynaklarda en yüksek ve etkili miktarda bulunan biyoaktif bileşikler ( sekondermetabolitler); bitkinin tüm yaşamsal aktivitelerde görev alan geniş kimyasal fonksiyon ve yapıya sahip olan sekondermetabolitlerdir. Bitkilere renk, koku ve tatlarının oluşmasının yanı sıra bakteri, virus, mantar ve haşereler gibi zararlılara karşı koruyucu özelliklerde sağlarlar.Biyoaktif maddeler, yapılarına göre karotenoidler, fenolik bileşikler, glikosinolatlar, lignanlar, organosulfür bileşikleri ve bitki sterolleri gibi bazı alt gruplara ayrılmaktadır. Bu derste biyoaktif bileşiklerin sınıflandırılması, denaturasyonuna sebep olmadan ekstraksiyon, destilasyon veya farklı kromatografik teknikler gibi çeşitli saflaştırma tekniklerinin neler olduğu ve nasıl uygulanabileceği konuları ele alınacaktır. Yine bu ders kapsamında biyoaktif bileşiklerin renk etkisi, besleyici özellikleri, antioksidan etkileri gibi birçok karakteristik özellikleri sayesinde endüstriyel ve biyoteknolojik açıdan kullanımlarının ve yeni tekniklere uygulanma yöntemleri konusunda farkındalık oluşturulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Laboratuvar ve derslik
Kaynaklar
Hocanın ders notları
Notlar
e dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1) Biyoaktifbileşikleri(sekondermetabolit) tanımlayabilirbilgitoplayabilirveaktarabilir. |
ÖÇ02 | Biyoaktifbileşikler, maviveyeşilkaynakçeşitlerinideğerlendirmedesürdürülebilirgıda, ziraat, tıp alanındaendüstriyelürünlerleolanilişkisihakkındabilgiedinir |
ÖÇ03 | Biyoaktifbileşiklerinbilimselliteratürtaramaçalışmalarıhakkındabilgiedinir. |
ÖÇ04 | Biyoaktifbileşiklerin, endüstridallarında; gıdasektörü, kozmetik, ilaçsanayiindevebenzerikullanımalanlarıhakkındaaraştırmametodlarıhakkındabilgiedinir. |
ÖÇ05 | Biyoaktifbileşenlerhakkındaliteratürtaramasıvebilgiyitoplamahakkındabilgiedinir. |
ÖÇ06 | Sürdürülebilirgıdakaynaklarındabiyoaktifbileşiklerinyeriveönemihakkındabilgiedinir. |
ÖÇ07 | Doğaveendüstriyeluygulamalardabiyoaktifbileşenlerinyeşilkimyasıhakkındabilgiedinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | maviveyeşilkaynakçeşitleri: Biyoaktifbileşikler | e-dergiler | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Biyoaktifbileşiklerin sınıflandırılması, terminolojisi ve ,seconder metabolitler üzerine bilimsel literature tarama | e dergiler | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Kimyasal özellikleri ve yapısal karekterizasyonları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Biyoaktif bileşiklerin saflaştırma teknikleri ve uygulama çalışmaları | Ders notları konu ile ilgili araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | EndüstriyeluygulamalardaBiyoaktifbileşiklerinyeriveönemi | Ders notları ve ilgili araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Fito-terapide Bioaktif bileşikler : farmakoloj ive Tıp | e- dergiler | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | FitoterapideBioaktifbileşikler : Beslenmealışkanlıklarınınyaşlanmavekronik hastalık risklerine etkilisi | e-dergiler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | e-dergiler | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Gıda endüstrisindekiBiyoaktifBileşikler: Sınıflandırma, Kaynaklar | Ders notları ve ilgili araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Karotenoidler, FenolikBileşenler, VitaminlerveMineraller, DiyetLifleri, BiyoaktifPeptitler, Omega-3 ve Omega-6 YağAsitleri, ProbiyotiklervePrebiyotikler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Temizlikvekozmetiksektöründebiyoaktifbileşikler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Doğalvesentetikbiyoaktifbileşiklerinavantajlarıvedezavantajları | ders notu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Endüstriyelbiyokütlepotansiyelitaşıyanürünveatıklarınbiyoaktifmaddeiçerikleri | ders notu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Biyoaktifbileşenlerinenzimatik, fermantasyon | ders notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | BiyoaktifBileşiklerindiğerendüstriyelalanlardayeriveönemi | e-dergiler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | araştırmA | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |