Genel Bilgi
Kod | BT176 |
Ad | Moleküler Epidemiyolojide Kullanılan Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Moleküler epidemiyoloji kapsamında yer alan moleküler yöntemler çeşitli mikroorganizmalara (bakteri, virüs, mantar vb.) bağlı enfeksiyon hastalıklarının tanımlanması, kaynağının belirlenmesi, yayılımı, bulaş yolları, patogenezi, virulans ve direnç genlerinin tespiti ve aşı üretimi hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Çeşitli mikroorganizmalara (bakteri, virüs, mantar vb.) bağlı enfeksiyon hastalıklarının tanımlanması, kaynağının belirlenmesi, yayılımı, bulaş yolları, patogenezi, virulans ve direnç genlerinin tespiti ve aşı üretimi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Molecular Epidemiology: A Practical Approach M. Carrington and A.R. Hoelzel, ed., Oxford University Press,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moleküler Epidemiyolojik yöntemlerin ne zaman kullanılması gerektiğini seçer. |
ÖÇ02 | Moleküler Epidemiyolojinin tanımını ve niçin gerekli olduğunu açıklar |
ÖÇ03 | Moleküler Epidemiyolojik yöntemleri sayar. |
ÖÇ04 | Moleküler Epidemiyolojik yöntemleri detaylı şekilde ifade eder |
ÖÇ05 | Moleküler epidemiyolojide kullanılan yöntemlere uygun olan yazılımları seçer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler Epidemiyoloji Nedir? | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Ne zaman kullanılır? Nasıl kullanılır? Sınırı nerede başlar, nerede biter? | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Moleküler Mikrobiyoloji Laboratuvarı Neden gereklidir? Nelere ihtiyaç vardır? Laboratuvarın tasarımı nasıl olmalıdır? Gerekli biyogüvenlik önlemleri nelerdir? | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Nükleik Asit İzolasyon | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
5 | Nükleik Asit İzolasyon Uygulamaları | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
6 | Polimeraz zincir reaksiyonu ve çeşitleri Transkripsiyon aracılı amplifikasyon | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Nükleik asit amplifikasyon yöntemleri Loop-mediated amplifikasyon | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Arbitrarily primed PCR (AP-PCR) - Restriction length polymorphism (PCR-RFLP) | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Nükleik asit amplifikasyon temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -Repetitive extragenic palindromic (REP)-PCR - Enterobacterial repetitive intergenic consensus (ERIC)-PCR | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Nükleik asit amplifikasyon temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -Multilokus Variable Number Tandem Repeat (MLVA) | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Sequencing temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -MLST -Spa tipleme | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Hibridizasyon temelli moleküler tiplendirme yöntemleri -Spoligotipleme | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Salgın analizlerinde Pulsed Field Gel Electrophoresis (PFGE) 1 | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
15 | Salgın analizlerinde Pulsed Field Gel Electrophoresis (PFGE) 2 | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |