BT183 Epidemiyoloji

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ)
Kod BT183
Ad Epidemiyoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenci bu dersin sonunda epidemiyolojinin temel kavramlarını tanımlaması, karşılaşabilecekleri hastalıkların çıkış, bulaşma, yayılmasında etkili faktörlerini sıralaması, hastalık kontrol ve eradikasyonu için gereken tedbirleri alması ve hastalık ile ilişkili bazı hesaplamaları epidemiyolojik formüllerle yapması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Bu ders; epidemiyolojinin amacı ve bölümleri, İnfeksiyonların bulaşması ve yayılması, İnfeksiyon tipleri, Hayvan populasyonlarının yapısı Hastalıkların dağılımı, Epidemiyolojik araştırma tipleri ve aşamaları, Sağlık şemaları, Zoonotik hastalıklar, Hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Ders Notu -Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. -Diker S, 1993. 2.Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. -Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. -Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA.

Notlar

Görsel kaynaklar Güncel makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Epidemiyolojinin amacını, faaliyet alanlarını ve bölümlerini açıklar.
ÖÇ02 İnfeksiyonların bulaşma şekillerini, yayılmasında etkili faktörleri ve infeksiyon tiplerini açıklar
ÖÇ03 Hayvan populasyonlarının yapısını, populasyonda hastalıkların seyri ve görülme sıklığını, epidemiyolojik oranları ve ölçüm şekillerini açıklar
ÖÇ04 Epidemiyolojik araştırma tipleri ve aşamalarını gösterir
ÖÇ05 Hastalık kontrol ve eradikasyon yöntemlerini, kontrol ve eradikasyonu etkileyen faktörleri, önemli enfeksiyöz hastalıkların kontrolü ve eradikasyonunu anlatır
ÖÇ06 Sağlık şemalarının özelliklerini tanımlar
ÖÇ07 Hastalık determinantlarını sayar
ÖÇ08 Bir hastalığın örneklemesinde gereken örnek sayısı ile ilgili hesaplama yapar.
ÖÇ09 Bir hastalığın insidans ve prevalansını formüle göre hesaplar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Epidemiyolojinin amacı ve bölümleri; hastalığın özelliklerinin belirlenmesi, kontrol programlarının planlanması, izlenmesi ve tanımlayıcı, deneysel, analitik ve kuramsal epidemiyoloji Ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hastalık determinantları; konakçı determinantları, etken determinantları, çevre determinantları Ders notu, Kitap okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 İnfeksiyonların bulaşması ve yayılması Ders notu okuma, Görsel materyalleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 İnfeksiyon tipleri; vücuttaki lokalizasyonlarına ve vücuttaki seyirlerine göre sınıflandırılması Ders notu, Kitap okuma, internetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Hayvan populasyonlarının yapısı, populasyonda hastalıkların seyri ve görülme sıklığı, epidemiyolojik oranlar, ölçüm şekilleri İnternetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Hastalıkların dağılımı; hastalıkların temporal dağılımı, temporal dağılımın saptanması, hastalıkların spasyal dağılımı Görsel Materyal-Grafik inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim
7 Epidemiyolojik araştırma tipleri Görsel materyalleri ve ders notunu inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınav Hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Yazılı Sınav
9 Epidemiyolojik araştırma aşamaları Ders notu okuma, Görsel materyalleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
10 Sağlık şemaları Video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Zoonozların sınıflandırılması İnternetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Önemli zoonozlar, zoonotik etkenler ve bulaşma şekilleri Ders notu ve Kitap okuma, internetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu Güncel makaleler okuma, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 Önemli infeksiyöz hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu Ders Notu okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Aşılama Kitap okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Sözlü Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.03.2025 07:21