Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BT183 |
Ad | Epidemiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci bu dersin sonunda epidemiyolojinin temel kavramlarını tanımlaması, karşılaşabilecekleri hastalıkların çıkış, bulaşma, yayılmasında etkili faktörlerini sıralaması, hastalık kontrol ve eradikasyonu için gereken tedbirleri alması ve hastalık ile ilişkili bazı hesaplamaları epidemiyolojik formüllerle yapması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders; epidemiyolojinin amacı ve bölümleri, İnfeksiyonların bulaşması ve yayılması, İnfeksiyon tipleri, Hayvan populasyonlarının yapısı Hastalıkların dağılımı, Epidemiyolojik araştırma tipleri ve aşamaları, Sağlık şemaları, Zoonotik hastalıklar, Hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Ders Notu -Çetinkaya B, 1998. Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Fırat Üniversitesi, Veteriner Fakültesi,Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, ELAZIĞ. -Diker S, 1993. 2.Veteriner Epidemiyoloji Ders Notları, Ankara Üniversitesi, Veteriner Fakültesi, Mikrobiyoloji Anabilim Dalı, Ankara. -Erganiş O, 1993. Veteriner Epidemiyoloji, Temel Bilgiler, Mimoza Yayınları, Konya. -Thrusfield M, Christley R, 2018. Veterinary Epidemiology, Wiley Blackwell, USA.
Notlar
Görsel kaynaklar Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyolojinin amacını, faaliyet alanlarını ve bölümlerini açıklar. |
ÖÇ02 | İnfeksiyonların bulaşma şekillerini, yayılmasında etkili faktörleri ve infeksiyon tiplerini açıklar |
ÖÇ03 | Hayvan populasyonlarının yapısını, populasyonda hastalıkların seyri ve görülme sıklığını, epidemiyolojik oranları ve ölçüm şekillerini açıklar |
ÖÇ04 | Epidemiyolojik araştırma tipleri ve aşamalarını gösterir |
ÖÇ05 | Hastalık kontrol ve eradikasyon yöntemlerini, kontrol ve eradikasyonu etkileyen faktörleri, önemli enfeksiyöz hastalıkların kontrolü ve eradikasyonunu anlatır |
ÖÇ06 | Sağlık şemalarının özelliklerini tanımlar |
ÖÇ07 | Hastalık determinantlarını sayar |
ÖÇ08 | Bir hastalığın örneklemesinde gereken örnek sayısı ile ilgili hesaplama yapar. |
ÖÇ09 | Bir hastalığın insidans ve prevalansını formüle göre hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojinin amacı ve bölümleri; hastalığın özelliklerinin belirlenmesi, kontrol programlarının planlanması, izlenmesi ve tanımlayıcı, deneysel, analitik ve kuramsal epidemiyoloji | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hastalık determinantları; konakçı determinantları, etken determinantları, çevre determinantları | Ders notu, Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | İnfeksiyonların bulaşması ve yayılması | Ders notu okuma, Görsel materyalleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | İnfeksiyon tipleri; vücuttaki lokalizasyonlarına ve vücuttaki seyirlerine göre sınıflandırılması | Ders notu, Kitap okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Hayvan populasyonlarının yapısı, populasyonda hastalıkların seyri ve görülme sıklığı, epidemiyolojik oranlar, ölçüm şekilleri | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Hastalıkların dağılımı; hastalıkların temporal dağılımı, temporal dağılımın saptanması, hastalıkların spasyal dağılımı | Görsel Materyal-Grafik inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
7 | Epidemiyolojik araştırma tipleri | Görsel materyalleri ve ders notunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
9 | Epidemiyolojik araştırma aşamaları | Ders notu okuma, Görsel materyalleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Sağlık şemaları | Video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Zoonozların sınıflandırılması | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Önemli zoonozlar, zoonotik etkenler ve bulaşma şekilleri | Ders notu ve Kitap okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu | Güncel makaleler okuma, video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Önemli infeksiyöz hastalıkların kontrolü ve eradikasyonu | Ders Notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Aşılama | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Sözlü Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |