Genel Bilgi
Kod | ST0020 |
Ad | İleri Balık Populasyonları Dinmamiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, balık stoklarından sürekli olarak en yüksek düzeyde yararlanmak amacıyla gerek duyulan bilgi birikiminin üst düzeyde oluşturulmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı, balık stoklarından sürekli olarak en yüksek düzeyde yararlanmak amacıyla gerek duyulan bilgi birikiminin üst düzeyde oluşturulmasını sağlamaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
BEVERTON, R.J.H., HOLT, S.J., 1957. On the dynamics of exploited fish populations. U.K. Min. Agric. Fish., Fish. Invest. (Ser. 2) 19: 533. BİNGEL, F., 2002. Balık Populasyonlarının incelenmesi-Temel Konular ve Uygulama Örnekleri, Baki Kitabevi. Adana, 404s. CUSHING, D.H., 1968. Fisheries Biology. A Study of Population Dynamic. Univ. Visconsin Press, Madison, 200p.
Notlar
Ecosystems of the world estuaries and enclosed seas. Elsevier, Amsterdam. 26: 253-291. SPARRE, P., URSIN, E., VENEMA, S.C., 1989. Introduction to tropical fish stock assessment. Part I. Manual FAO Fisheries Technical Paper. No. 306. 1. Rome, FAO. 337p. SPARRE, P., VENEMA, S.C., 1992. Introduction to tropical fish stock assessment. Part 1. Manual. FAO Fisheries Technical Paper No. 306. 1. Rev. 1. Rome, FAO. 376p. STEVENS, J.D., 1975. Vertebral rings as a means of age determination in the blue shark (Prionace glauca L.), J. Mar. Biol. Ass. U.K. (55), 657-665. STOYANOV, S.A., 1965. Dynamics of the resource of the pontic sprat (Sprattus sprattus suinus). Izv. Nauchnoizsled. Inst. Rib. Stop. Okeanogr., Varna, 6: 21-48. THURMAN, H.V., WEBER, H.H., 1984. Marine Biology. Bell and Howell Company. USA, 446p. THUROW, F., 1982. Sustained Fish Supply- An introduction to fishery management. Arch. Fish Wiss. (33); 1/2, 1-42. URSIN, E., 1967. A Mathematical model of same aspects of fish growth, respiration and mortality. J. Fish. Res. Board Can., Bull. No 90: 141-147. WALFORD, L.A., 1946. A new method of discribing the growth of animals. Biol. Bull. 90: 141-147. WEATHERLEY, A.H., 1972. Growth and ecology of fish populations. Academic Press. L., New York, 293p. YELDAN, H., AVŞAR, D., 2000. A preliminary study on the reproduction of the Rabbit-fish (Siganus rivulatus (FORSSKAL, 1775) in the North-eastern Mediterranean. Tr. J. of Zoology. 24: 173-182. YILMAZ, A., BAŞTÜRK, Ö., SAYDAM, C., EDİGER, D., YILMAZ, K., HATİPOĞLU, E., 1992. Eutrophication in İskenderun Bay, north-eastern Mediterranean. Science of the Total Environment, 705-717.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balıkçılığın doğal stoklara olan etkisini deneysel olarak açıklayabilme |
ÖÇ02 | Balık populasyonları dinamiğinin kuram ve uygulama alanları arasındaki ilişkiyi kurabilme |
ÖÇ03 | Modeller yardımıyla balıkçılığın idare edilmesi hususunda beceri kazanma |
ÖÇ04 | Bir populasyondaki balık biyokütlesini tahmin edebilme |
ÖÇ05 | Populasyonu etkileyen faktörlerle populasyon büyüklüğü arasındaki ilişkiyi açıklayabilme |
ÖÇ06 | Abiyotik çevresel faktörlerle büyüme parametreleri arasındaki ilişkiyi belirleyebilme |
ÖÇ07 | Balıkçılık çalışmalarının gerek duyduğu verileri doğru olarak belirleyebilme |
ÖÇ08 | Markalama çalışmaları ve mide muhtevası gibi konularla populasyon dinamiği arasındaki ilişkiyi tanıyabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Su Ürünleri Temel Bilimler alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek düzeye ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Temel Bilimler alanı ile ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanındaki güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanına yenilik getiren, düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, uyarlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanındaki yeni ve farklı düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır, neden-sonuç ilişkisi kurarak sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanına yenilik getiren, yeni düşünce, yöntem, tasarım ve /veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı uzmanlaştığı alana uygulamayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir, alanında ve/veya disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi ve becerilerini yaratıcı ve/veya eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, karar verir ve Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel Bilimler alanındaki uzmanlaştığı konularda uzman kişiler ile tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel Bilimler alanında özel konularda uzmanlaşarak toplumsal, bilimsel, kültürel ilerlemelere, etik değerlere uygun hareket ederek katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel Bilimler alanında uzmanlaştığı konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Balık Populasyonları Dinamiğinin Uygulama Alanları | Balık Populasyonlarının İncelenmesi 1-25. Sayfalar Okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kohort Dinamiği ve Balıkların Yaşam Döngüsü | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Aşırı Avcılık Teorisi ve Sürdürülebilirlik | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Üreme ve Stoka Katılım | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | von Bertalanffy Büyüme Fonksiyonu ve Boy Ağırlık İlişkileri | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Doğal ölümler ve balıkçılık ölümlerinin tespiti | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Stok Değerlendirme Modellerine Giriş: Analitik ve Holistik Yaklaşımlar | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Av ve efor verisinin tahmini | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | En Yüksek Sürdürülebilir Ürün Kavramı ve Shaffer Modeli | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kohort Analizi ve Sanal Popülasyon Analizi | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Balıkçılık verisi: Stok büyüklüğü tahmin yöntemleri | Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği ile Balık Popülasyonlarının İncelenmesi kitaplarındaki ilgili sayfalar incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Balıkçılık Yönetimi: Kota uygulamaları ve eforun sınırlanması | Ticari Amaçlı Su Ürünleri Avcılığını Düzenleyen Tebliğ İncelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Balıkçılık Yönetimi: Alan temelli koruma stratejileri | Ülkemizdeki Deniz Koruma Alanları ve var ise Balıkçılık Yönetim Planları İncelencek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Ekosistem Yaklaşımlı Balıkçılık Yönetimi | FAO Ekosistem Yaklaşımlı Balıkçılık manuali incelencek | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 3 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 3 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |