ST521 Balıklarda Yaş Tayini Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST521
Ad Balıklarda Yaş Tayini Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. HACER YELDAN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; yumuşakçalar, kemikli ve kıkırdaklı balıklarda yaş tayinleri ile ilgili bilgi vermek ve bu gruplarda kullanılan yaş tayin yöntemlerini aktarmak, yaş kompozisyonu ve balıkçılık çalışmlarında yaş kompozisyonunun irdelenmesidir.

Dersin İçeriği

Kemikli balıklarda yaş tayini için kullanılan sert yapılar, bu dokuların yapısı ve analizi, kemikli balıklarda dolaylı yaş tayin yöntemleri, kıkırdaklı balıklarda yaş tayini için kullanılan yapılar, bu yapılardan yaş tayini yöntemleri, yaş kompozisyonu ve irdelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

CHILTON, D.E., BEAMISH, R.J., 1982. Age determination methods for fishes studied by the Groundfish Program at the Pacific Biological Station. Canadian Special Publication of Fish. and Aquatic Science (60): 102 p. FLEMING, W.R., 1967. Calcium metabolism in teleosts. Am Zool., (7): 835-842

Notlar

Avşar, D., Balıklarda Yaş Tayini Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yaş tayinleri sırasında karşılaşılabilecek olası hata kaynaklarını belirleyebilir
ÖÇ02 Ele alınan bir balık türünde yaş tayini için hangi yöntemin uygun olduğuna karar verebilme
ÖÇ03 Balıkların sert aksamlarından nasıl yaş tayini yapıldığını gösterebilir
ÖÇ04 Balıkların iskelet yapılarından yaş tayini konusunda beceri kazanır
ÖÇ05 Balıklarda Kalsiyum metabolizmasının nasıl kontrol edildiğini açıklayabilir
ÖÇ06 Balıklarda Kalsiyum metabolizması ile yaş tayini arasındaki ilişkiyi kurabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve Yaş Tayinlerinin Balıkçılıktaki Önemi İlk Haftaön hazırlık yapılır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
2 Balıklarda Kalsiyum Metabolizması ve Yaş Tayini Balıklarda Yaş Tayini 1-7. sayfalar okunacak; Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Mineral Birikimi Balıklarda Yaş Tayini 7-16. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 İskelet Yapılarından Yaş ayini Balıklarda Yaş Tayini 16-44. sayfalar okunacak; Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yaş Tayininde Kullanılan Aksamların Saklanması ve Muhafazası Balıklarda Yaş Tayini 44-52. sayfalar okunacak; Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hazırlama ve İnceleme Yöntemleri Balıklarda Yaş Tayini 52-71. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Yaş Tayininde Kullanılmayan Büyüme Zonları Balıklarda Yaş Tayini 71-87. sayfalar okunacak; Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Onaylamada Kullanılan Direk Yöntemler Balıklarda Yaş Tayini 87-92. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Onaylamada KUllanılan Dolaylı Yöntemler Balıklarda Yaş Tayini 92-95. sayfalar okunacak; Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Zon Oluşum Zamanı Balıklarda Yaş Tayini 95-110. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Yaş Tayininde Karşılaşılan Zorluklar ve Olası Hata Kaynakları Balıklarda Yaş Tayini 110-117. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Balıklarda Dolaylı Yaş Tayinleri Balıklarda Yaş Tayini 117-125. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Otolit ve Pullardan Büyüme Oranının Hesaplanması Balıklarda Yaş Tayini 125-139. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Farklı Ağlar İçin Yaş-Boy Anahtarları Balıklarda Yaş Tayini 139-157. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 139
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,56
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.05.2024 05:26