Genel Bilgi
Kod | ST521 |
Ad | Balıklarda Yaş Tayini Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER YELDAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER YELDAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; yumuşakçalar, kemikli ve kıkırdaklı balıklarda yaş tayinleri ile ilgili bilgi vermek ve bu gruplarda kullanılan yaş tayin yöntemlerini aktarmak, yaş kompozisyonu ve balıkçılık çalışmlarında yaş kompozisyonunun irdelenmesidir.
Dersin İçeriği
Kemikli balıklarda yaş tayini için kullanılan sert yapılar, bu dokuların yapısı ve analizi, kemikli balıklarda dolaylı yaş tayin yöntemleri, kıkırdaklı balıklarda yaş tayini için kullanılan yapılar, bu yapılardan yaş tayini yöntemleri, yaş kompozisyonu ve irdelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
CHILTON, D.E., BEAMISH, R.J., 1982. Age determination methods for fishes studied by the Groundfish Program at the Pacific Biological Station. Canadian Special Publication of Fish. and Aquatic Science (60): 102 p. FLEMING, W.R., 1967. Calcium metabolism in teleosts. Am Zool., (7): 835-842
Notlar
Avşar, D., Balıklarda Yaş Tayini Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaş tayinleri sırasında karşılaşılabilecek olası hata kaynaklarını belirleyebilir |
ÖÇ02 | Ele alınan bir balık türünde yaş tayini için hangi yöntemin uygun olduğuna karar verebilme |
ÖÇ03 | Balıkların sert aksamlarından nasıl yaş tayini yapıldığını gösterebilir |
ÖÇ04 | Balıkların iskelet yapılarından yaş tayini konusunda beceri kazanır |
ÖÇ05 | Balıklarda Kalsiyum metabolizmasının nasıl kontrol edildiğini açıklayabilir |
ÖÇ06 | Balıklarda Kalsiyum metabolizması ile yaş tayini arasındaki ilişkiyi kurabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Yaş Tayinlerinin Balıkçılıktaki Önemi | İlk Haftaön hazırlık yapılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Balıklarda Kalsiyum Metabolizması ve Yaş Tayini | Balıklarda Yaş Tayini 1-7. sayfalar okunacak; Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mineral Birikimi | Balıklarda Yaş Tayini 7-16. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | İskelet Yapılarından Yaş ayini | Balıklarda Yaş Tayini 16-44. sayfalar okunacak; Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yaş Tayininde Kullanılan Aksamların Saklanması ve Muhafazası | Balıklarda Yaş Tayini 44-52. sayfalar okunacak; Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hazırlama ve İnceleme Yöntemleri | Balıklarda Yaş Tayini 52-71. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yaş Tayininde Kullanılmayan Büyüme Zonları | Balıklarda Yaş Tayini 71-87. sayfalar okunacak; Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Onaylamada Kullanılan Direk Yöntemler | Balıklarda Yaş Tayini 87-92. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Onaylamada KUllanılan Dolaylı Yöntemler | Balıklarda Yaş Tayini 92-95. sayfalar okunacak; Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Zon Oluşum Zamanı | Balıklarda Yaş Tayini 95-110. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yaş Tayininde Karşılaşılan Zorluklar ve Olası Hata Kaynakları | Balıklarda Yaş Tayini 110-117. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Balıklarda Dolaylı Yaş Tayinleri | Balıklarda Yaş Tayini 117-125. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Otolit ve Pullardan Büyüme Oranının Hesaplanması | Balıklarda Yaş Tayini 125-139. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Farklı Ağlar İçin Yaş-Boy Anahtarları | Balıklarda Yaş Tayini 139-157. sayfalar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 3 | 39 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |