Genel Bilgi
Kod | CMT0029 |
Ad | Seramik ve Cam Üretim Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nur ACAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Seramiğin tanımı, üretimi, sınıflandırılması ile bilgilerin kazandırılması, seramiği oluşturan hammaddelerin ve bu hammaddelerin rollerinin öğretilmesi, cam ve sırın yapısı, özellikleri, farklılıkları , üretiminin öğretilmesi, seramik ve cam teknolojisinin endüstriyel alanda yeri ve Türkiye 'de seramik ve camın yeri konularında kavratılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Seramik Tanımı, Yapısal ve Fiziksel Özellikleri, Teknik ve Geleneksel Seramikler, Seramik Malzeme Üretiminde Kullanılan Hammaddeler ve Bu Hammadelerin Özellikleri ve Karakterizasyonu, Seramik Reçetesi Oluşturma, Seramik Üretimi Prosesleri, Seramik Malzeme Karakterizasyonu, Cam ve Frit Tanımı, Oluşumu, Cam, Frit ve Sır Yapımında Kullanılan Hammaddeler ve Özellikleri Karakterizasyonu, Cam Türleri, Cam Şekillendirme Prosesleri, Sır Reçetesi Oluşturma ve Yapımı, Sırın uygulama Yöntemleri, Seramik, Sır ve Camda oluşan Deformasyonlar ve Önleme Yöntemleri, Cam-seramik kompozit malzeme.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders notları
Notlar
Öğretim üyesi ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Seramiğin, porselenin, sırın, camın tanımlarını yapar |
ÖÇ02 | Seramik ve porseleni, sırın ve camı ayırt eder |
ÖÇ03 | Seramik üretiminde kullanılan hammaddeleri ve özelliklerini listeler. |
ÖÇ04 | Seramik üretim proseslerini açıklar. |
ÖÇ05 | Seramik malzeme karakterizasyonda kullanılan yöntemleri açıklar. |
ÖÇ06 | Seramik ve cam türlerini sıralar. |
ÖÇ07 | Seramik ve cam reçetesi hazırlar. |
ÖÇ08 | Seramik ve cam deformasyonlarını, oluşma nedenlerini ve önleme yollarını açıklar. |
ÖÇ09 | Seramik ve camın endüstriyel alanda uygulamalarına örnekler verir. |
ÖÇ10 | Türkiye'deki seramik ve cam teknolojisinin yerini ve önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Seramiğin ve porselenin tanımı, yapısal ve fiziksel özellikleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Geleneksel ve teknik seramikler | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Seramik üretiminde kullanılan hammaddeler, ve bu hammaddelerin Özellikleri ve karakterizasyonu | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Seramik reçetesi hazırlama | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Seramik üretim prosesleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Seramik malzeme karakterizasyonu | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Cam, sır ve frit tanımı, yapısı ve üretimi | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cam, sır ve frit üretiminde kullanılan hammaddeler ve bu hammaddelerin özellikleri ve karakterizasyonu | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Cam türleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Cam şekillendirme prosesleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sır reçetesi hazırlama ve sırın uygulama yöntemleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Seramik, Sır ve camda oluşan Deformasyonlar ve Önleme Yöntemleri | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cam-seramik kompozit malzeme | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Seramik ve camın endüstriyel uygulamaları ve Türkiye 'deki yeri ve önemi | Ders notlarından ilgili bölüm okunmalıdır, internet araştırması yapılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |