Genel Bilgi
Kod | FİZ693 |
Ad | Deney Hayvanlarında Hemodinamik Ölçüm Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Deneysel hayvanlarında hemodinamik ölçüm yöntemlerini uygulamak
Dersin İçeriği
Rodentlerde dolaşım sisteminin temel yapısal ve işlevsel özellikleri; kan basıncı, ventrikül içi basınç ve kalp atım hızının ölçümünde kullanılan sistemlerin genel özellikleri; hemodinamik ölçümler için uygulanan cerrahi işlemler; sıçanlarda barorefleks duyarlılık ölçüm yöntemlerinin genel özelliklerinin tartışılması ve ölçümlerin uygulanması.
Dersin Ön Koşulu
Lisans düzeyinde insan fizyolojisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Kemirgenlerde Hemodinamik Çalışmalar İçin Araçlar ve Teknikler https://cdn2.hubspot.net/hub/40716/file-289434631-pdf/Rodent_Workbook_(RL-5-wb).pdf
Notlar
Konu ile ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sıçan ve farede dolaşım sisteminin yapısal ve işlevsel özelliklerini sayar |
ÖÇ02 | Kan basıncı, ventrikül içi basınç ve kalp atım hızının ölçümünde kullanılan sistemlerin özelliklerini sayar |
ÖÇ03 | Hemodinamik ölçümler için gerekli cerrahi işlemleri yapar |
ÖÇ04 | Rodentlerde kan basıncı, ventrikül için basınç ve kalp atım hızını ölçer |
ÖÇ05 | Rodentlerde barorefleks duyarlılık ölçüm yöntemlerinin genel özelliklerini sayar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel cerrahi eğitim ve cerrahi monitörizasyon | Gerekli teorik bilginin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Rodentlerin işlevsel anatomisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Rodentlerde hemodinamik cerrahi operasyon işlemleri | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Rodentlerin anestezisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
5 | Rodentlerin intübasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
6 | Rodentlerin hayati işlevlerinin monitorizasyonu | Litaratür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Rodentlerde inguinal ve boyun bölgesi damarlarının izolasyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Basınç-hacim ilişkileri bakımından temel hemodinamik ilkeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Preklinik araştırmalarda ileri hemodinamik uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kardiyovasküler araştırma uygulamaları için veri ediniminin temelleri | Bilgisayar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hemodinamik verinin istatistiksel analizi | İstatistik okunması, SPSS'in okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Hemodinamik veri için grafiklerin hazırlanması | Bilgisayar programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Hemodinamik verinin sunuma hazır hale getirilmesi | Grafik çiziminin temellerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
15 | Hemodinamik verinin tartışılması | Verinin tartışılma yöntemlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,08 | ||
AKTS | 5 AKTS |