Genel Bilgi
Kod | MED509 |
Ad | Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 5. Yıl |
Süre (Hafta) | 2 Hafta |
AKTS | 3 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKE COŞKUN BENLİDAYI |
Dersin Amacı / Hedefi
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon stajı sonunda stajyerler yaşam kalitesi ve temel rehabilitasyon prensiplerini tanımlayabilmeli, tedavi edici egzersizleri ve prensiplerini açıklayabilmeli, toplumda sık görülen ve engelliliğe neden olan romatizmal, metabolik, ortopedik ve nörolojik hastalıkların tanı ve tedavisinde rehabilitatif yaklaşımın özelliklerini sıralayabilmeli ve iyi düzeyde kas iskelet sistemi muayenesi yapabilmelidir
Dersin İçeriği
Bu staj kapsamında kas-iskelet sistemi problemlerinde anamnez alma, kas-iskelet sistemi muayenesi ve muayenedeki özel testleri uygulama, teorik dersler, dosya hazırlama, hasta başı eğitimi ve klinik toplantılar yer alır. Stajyerler Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon polikliniğindeki ve servisindeki hastaları öğretim üye ve yardımcılarının denetimi altında takip ederler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Ders sunumları, uygulama videoları ve ilgili görsellerin bulunduğu Dönem V Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon stajı linki: https://classroom.google.com/c/MjQ4Nzc4MDg2NDUz
Notlar
1. Braddom RL. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon (çeviri). Ankara, Güneş Tıp Kitabevleri, 2015. 2. Beyazova M, Gökçe-Kutsal Y. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon. Ankara, Güneş Kitabevi, 2016. 3. Hochberg MC, Silman AJ, Smolen JS, Weinblatt ME, Weisman MH. Rheumatology. Spain, Mosby, 2015. 4. Hekimler İçin Temel Geriatri. Ankara Tabip Odası, Ankara Matbaacılık San. Nisan 2011. http://static.ato.org.tr/fs/4f4f77c367cde9271f000002/hekimler_icin_temel_geriatri_kitabi.pdf 5. Evcik D. Kas İskelet Sisteminde Pratik Ölçme ve Değerlendirme. Ankara, Pelikan Yayıncılık, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | - Kas-iskelet problemlerine yönelik ayrıntılı anamnez alabilmeli, manuel kas testi, gonyometre ile eklem hareket açıklığı ölçümü ve kas-iskelet sistemi muayenesindeki özel testleri içeren muayeneyi yapabilmeli, iskelet grafilerini ve laboratuar verilerini değerlendirebilmeli (BECERİ) |
ÖÇ02 | Bel ve boyun, alt ve üst ekstremite ağrılı hastaya klinik yaklaşım ve tedavi prensiplerini tanımlayabilmeli (BİLGİ, BECERİ) |
ÖÇ03 | Yumuşak doku romatizmalarına klinik yaklaşım ve tedavi prensiplerini bilmeli (BİLGİ, BECERİ) |
ÖÇ04 | Mono, oligo ve poliartritli hastaya klinik yaklaşımı bilmeli (BİLGİ, BECERİ) |
ÖÇ05 | Romatoid artrit, Seronegatif spondiloartropatiler ve Ankilozan spondilit gibi romatizmal hastalıkların kliniğini ve temel rehabilitasyon prensiplerini bilmeli (BİLGİ) |
ÖÇ06 | - Nonsteroidal antiinflamatuar ilaçların ve anti-romatizmal ilaçların kas-iskelet sistemi hastalıklarında akılcı kullanımını açıklayabilmeli (BİLGİ) |
ÖÇ07 | 7- Osteoporoz ve osteoartritli hastalarda farmakolojik tedaviyi planlamanın yanı sıra özellikle non-farmakolojik tedavi yaklaşımları konusunda birinci basamakta danışmanlık yapabilmeli (beslenme, egzersiz önerileri gibi) (BİLGİ, YETKİNLİK) |
ÖÇ08 | Omurilik yaralanmaları, serebral palsi ve hemipleji rehabilitasyonunun temel prensiplerini, karşılaşılan komplikasyonları ve bunlarla mücadele yöntemlerini tanımlayabilmeli (BİLGİ, BECERİ) |
ÖÇ09 | Aşağıdan yukarıya dikey integrasyon amacına uygun olarak egzersiz fizyolojisinin temel ilkelerini bilmeli. Tedavi edici egzersiz çeşitlerini ve genel prensiplerini tanımlayabilmeli, sık önerilen terapötik egzersizleri yaptırabilmeli, sık görülen patolojik yürüme paternleri hakkında fikir sahibi olabilmeli (BİLGİ, YETKİNLİK) |
ÖÇ10 | Fizik tedavi modaliteleri ve yardımcı cihazlar konusunda fikir sahibi olabilmeli (BİLGİ) |
ÖÇ11 | Yaşlılıkta sık görülen kas-iskelet problemlerinde ayırıcı tanı ve klinik yaklaşımı bilmeli (BİLGİ, BECERİ) |
ÖÇ12 | - Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilmeli, aileyi bilgilendirme becerisi kazanmalı, hastanın toplumsal ve ekonomik durumunu göz önüne alabilmeli, yaşlı ve engelli birey ve ailesine bütünsel, duyarlı ve saygılı yaklaşabilmeli (YETKİNLİK) |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üst ekstremite muayeneleri, Alt ekstremite muayeneleri, Baş boyun muayenesi, Klinik egzersiz fizyolojisi, Terapötik egzersizler ve egzersiz fizyolojisi, Osteoporoz, Bel ağrısı | ders notu, kayıtlı videolar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
2 | FTR birimleri, modaliteleri, cihazlar, Romatoid artrit ve romatolojik rehabilitasyon, Non-artiküler romatizmal sendromlar, Spondiloartropatiler, Nörolojik rehabilitasyon, Osteoartritler, Hasta dosyası hazırlama ve pratik uygulama | ders notu, kayıtlı videolar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 1 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 45 | 1 | 45 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,32 | ||
AKTS | 3 AKTS |