Genel Bilgi
Kod | MED512 |
Ad | Plastik Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 5. Yıl |
Süre (Hafta) | 2 Hafta |
AKTS | 3 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İBRAHİM TABAKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi stajı sonunda, stajyerler; yanık, yüz travması, ekstremite yaralanması, bası ülser durumlarında tanı koyabilecek, korunma hakkında bilgilendirme yapabilecek ve acil müdahale basamaklarını uygulayabilecek bilgi, beceriye sahip olacaktır. Yarık dudak, damak ve kulak anomalisi gibi konjenital anomalili hastalarda tanı koyabilecek, hasta ve yakınlarını ilgili uzmana zamanında yönlendirebilecek, cilt tümörlü hastalarda ön tanıyı koyabilecek ve hastayı ilgili uzmana yönlendirebilecek, yara iyileşme safhalarını bilecek, basit sütürasyon ve açık-kapalı yara bakımını yapabilecek yeterli beceri ile mesleki ve etik değerler konusunda uygun tutum ve davranış kazanacaklardır.
Dersin İçeriği
Bu staj kapsamında; Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi hastalarında anamnez alma, bu hastalıklar ile ilgili özel muayene yöntemlerini uygulama, sütürasyon, yara bakımı, direk yüz grafilerini yorumlama, kullanılan alloplastik materyalleri tanıma gibi beceri eğitimleri, teorik dersler, dosya hazırlama, hasta başı eğitimi, seminerler yer alır. Stajyerler, Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi polikliniğindeki, servisindeki ve yanık ünitesindeki hastaları öğretim üye ve yardımcılarının denetiminde takip eder, uygulamalar hakkında bilgi edinir, gözlem yapar, beceri kazanır ve ameliyathanede ameliyatları izlerler.
Dersin Ön Koşulu
yok.
Kaynaklar
1- Thorne CH. GrabbandSmith’sPlasticSurgery. Çeviri Editörü Serdar. M. Gültan. Ankara, Güneş Kitabevi, 2010. 2- Weinzweig J. Plastik cerrahinin sırları. Çeviri editörü Atilla Arıncı. İstanbul, Nobel Kitabevi, 2007.
Notlar
Mathes, Plastic Surgery, Stephan J Mathes MD, Vincent Rod Hentz MD, 2005
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1- Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi ekip üyesi veya bireysel olarak hasta ve hasta yakına duyarlı ve saygılı yaklaşır, etkili iletişim kurar, empati yapar. Hastaya bedenin normal ve hastalıklı yapısı ve işleyişi hakkında bilgilendirme becerisi kazanır.Hasta-hekim iletişiminin basamaklarını listeler, sözel veya yazılı olarak sunar, yasa yönetmelik mevzuat ve etik kurallara uygun davranır (BİLGİ, BECERİ,YETKİNLİK). |
ÖÇ02 | 2- Aileyi bilgilendirme ve yönlendirme becerisi kazanır,sık görülen konjenital hastalıklarda danışmanlık yapar, hastanın toplumsal ve psikolojik ve ekonomik durumunu göz önüne alır(BİLGİ, YETKİNLİK). |
ÖÇ03 | 3- Hastadan ayrıntılı anamnez alır, fizik muayene yapar, doğru ve güvenilir kayıt ve veri toplama ile klinik, radyolojik ve laboratuar verilerin sentez ve değerlendirmesini yapar,hastalığın prognozu hakkında bilgilendirme yapar. (BECERİ,YETKİNLİK) |
ÖÇ04 | 4- Plastik cerrahide sıklıkla görülen hastalıklarla ilgili genel ve özel muayene yöntemlerini eşleştirir ve uygular (BİLGİ, BECERİ, YETKİNLİK). |
ÖÇ05 | 5- Toplumda plastik cerrahi ile ilgili görülen başlıca hastalıkların (deri tümörleri, yanık, maksillofasiyaltravmavb) hakkında temel bilgiye sahip olur, tanı koyabilmek için muayene yöntemlerini görüntüleme yöntemleriyle ilişkilendirir. Direk grafileri yorumlar, kırıklar ve normal anatomi arasında ayrım yapar. İlk müdahale basamaklarını belirtir. İlk yardım ve temel yaşam desteği sağlar, sonraki süreci planlar (BİLGİ,BECERİ, YETKİNLİK |
ÖÇ06 | 6- Klinikte tanılar arasında, hasta bazlı çıkarımda bulunur, tanısal ayrım yapar.Farklı branşların birlikte takip gerektiren durumlarda tedavi planlaması öncesi ayrım yapar ve ağırlığına göre sınıflayıp hastayı ilgili uzman doktora sevk etme kriterlerini ve koşullarını sayar, hastaları uygun sağlık kurumuna yönlendirir (BİLGİ, BECERİ, YETKİNLİK). |
ÖÇ07 | 7- Küçük cerrahi girişimlerden cilt, cilt altı kesisi olan bir hastada sütürasyon basamaklarını uygulayabilir. Doku kaybı olan hastalarda,kapalı veya açık yarası olan bir hastada yara bakım basamaklarını uygular. Yaraya göre pansuman tercihini ilişkilendirir.yaraları gruplandırır (BİLGİ,BECERİ,YETKİNLİK). |
ÖÇ08 | 8- Plastik cerrahide sıklıkla karşılaşılan doku kayıplarına yönelik tedavi algoritmasını sayar, hastalıklara göre onarımları sınıflar (BİLGİ). |
ÖÇ09 | 9- Sıklıkla kullanılan alloplastik materyalleri tanımlar, sınıflandırır ve kullanım alanları arasındaki farklılıkları sözel ve yazılı olarak yorumlar(BİLGİ). |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplumda sık görülen hastalıkların tanı ve tedavisi | Teorik derslere katılım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | Toplumda sık görülen hastalıkların tanı ve tedavisi ve pratik uygulamaları ve Sınav | Teorik derslere katılım | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 17 | 1 | 17 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 1 | 17 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 30 | 1 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,88 | ||
AKTS | 3 AKTS |