MED523 Meslekler Arası Uygulamalar-2

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED523
Ad Meslekler Arası Uygulamalar-2
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yıl 5. Yıl
Süre (Hafta) 17 Hafta
AKTS 2 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ASLIHAN CANDEVİR


Dersin Amacı / Hedefi

Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. sınıf öğrencileri, “Olağan Dışı Durumlar/Afetlerde Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri” özel çalışma modülü sonunda, afetlerin öncesi, sırası ve sonrasında yapılması gereken korunma, kurtarma ve acil müdahaleler hakkında bilgi sahibi olacaklardır

Dersin İçeriği

Olağan Dışı Durumlar/Afetlerde Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri

Dersin Ön Koşulu

4. sınıfı bitirmiş olmak

Kaynaklar

TÜRKIYE’DE AFET YÖNETIMI VE DOĞA KAYNAKLI AFET İSTATISTIKLERI

Notlar

Ek kaynak yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Olağan dışı durum (ODD) tanımını, çeşitlerini ve nedenleri sayar
ÖÇ02 Halk sağlığı bakışı ile ODD öncesi, sırası ve sonrası dönemlerinde birinci basamak hekimliğinin yapacaklarını sayar
ÖÇ03 ODD’larda ilk ve acil yardım uygulamalarını sıralar
ÖÇ04 İklim değişikliğinin nedenlerini ve korunma stratejilerini açıklar
ÖÇ05 Yangınların nedenlerini ve korunma yöntemlerini sıralar
ÖÇ06 Afetlerde sağlık yönetimini açıklar
ÖÇ07 Afetlerde çevre sağlığı çalışmalarını sayar
ÖÇ08 Afetlerde oluşabilecek bulaşıcı hastalıkları ve bunlardan korunma yöntemlerini sıralar
ÖÇ09 Afetlerde çocuk ve kadın sağlığını koruma çalışmalarını sayar
ÖÇ10 AFAD’ın organizasyonunu, görevlerini ve eğitimlerini sıralar
ÖÇ11 AFAD’ın hasar sınıflandırması ve uluslararası işaretlemelerini sayar
ÖÇ12 AFAD’ın olay yeri yönetimini ve sahaya giriş sürecini açıklar
ÖÇ13 AFAD’ın enkazın değerlendirilmesi sürecini açıklar
ÖÇ14 AFAD’ın kurtarma araçlarını ve teknik malzemelerini sayarlar
ÖÇ15 AFAD’ın kurtarma araçlarını kullanır ve kurtarma tekniklerini uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Açılış-Tanışma-Ön Test Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 ODD/Afetler ve halk sağlığı Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Afetlerde İlk & Acil Yardım Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 İklim değişikliği & Halk Sağlığı Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yangınlar & Korunma Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 ODD/Afetlerde Çevre Sağlığı Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 ODD/Afetlerde Sağlık Yönetimi Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 Afetlerde Çocuk & Kadın Sağlığı Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 AFAD Görev, Yetki, Sorumlulukları & Teşkilat Yapısı Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Arama-Kurtarma Ekipleri Oluşumu & Organizasyonu Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Hasar sınıflandırılması ve enkazın değerlendirilmesi Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 1 Ders notlarının çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 2 Ders notlarının çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 3 Ders notlarının çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
16 Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 4 Ders notlarının çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 20 1 20
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 42
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,68
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.05.2024 09:16