Genel Bilgi
Kod | MED523 |
Ad | Meslekler Arası Uygulamalar-2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 5. Yıl |
Süre (Hafta) | 17 Hafta |
AKTS | 2 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLIHAN CANDEVİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. sınıf öğrencileri, “Olağan Dışı Durumlar/Afetlerde Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri” özel çalışma modülü sonunda, afetlerin öncesi, sırası ve sonrasında yapılması gereken korunma, kurtarma ve acil müdahaleler hakkında bilgi sahibi olacaklardır
Dersin İçeriği
Olağan Dışı Durumlar/Afetlerde Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri
Dersin Ön Koşulu
4. sınıfı bitirmiş olmak
Kaynaklar
TÜRKIYE’DE AFET YÖNETIMI VE DOĞA KAYNAKLI AFET İSTATISTIKLERI
Notlar
Ek kaynak yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olağan dışı durum (ODD) tanımını, çeşitlerini ve nedenleri sayar |
ÖÇ02 | Halk sağlığı bakışı ile ODD öncesi, sırası ve sonrası dönemlerinde birinci basamak hekimliğinin yapacaklarını sayar |
ÖÇ03 | ODD’larda ilk ve acil yardım uygulamalarını sıralar |
ÖÇ04 | İklim değişikliğinin nedenlerini ve korunma stratejilerini açıklar |
ÖÇ05 | Yangınların nedenlerini ve korunma yöntemlerini sıralar |
ÖÇ06 | Afetlerde sağlık yönetimini açıklar |
ÖÇ07 | Afetlerde çevre sağlığı çalışmalarını sayar |
ÖÇ08 | Afetlerde oluşabilecek bulaşıcı hastalıkları ve bunlardan korunma yöntemlerini sıralar |
ÖÇ09 | Afetlerde çocuk ve kadın sağlığını koruma çalışmalarını sayar |
ÖÇ10 | AFAD’ın organizasyonunu, görevlerini ve eğitimlerini sıralar |
ÖÇ11 | AFAD’ın hasar sınıflandırması ve uluslararası işaretlemelerini sayar |
ÖÇ12 | AFAD’ın olay yeri yönetimini ve sahaya giriş sürecini açıklar |
ÖÇ13 | AFAD’ın enkazın değerlendirilmesi sürecini açıklar |
ÖÇ14 | AFAD’ın kurtarma araçlarını ve teknik malzemelerini sayarlar |
ÖÇ15 | AFAD’ın kurtarma araçlarını kullanır ve kurtarma tekniklerini uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Açılış-Tanışma-Ön Test | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | ODD/Afetler ve halk sağlığı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Afetlerde İlk & Acil Yardım | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İklim değişikliği & Halk Sağlığı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yangınlar & Korunma | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | ODD/Afetlerde Çevre Sağlığı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | ODD/Afetlerde Sağlık Yönetimi | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Afetlerde Çocuk & Kadın Sağlığı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | AFAD Görev, Yetki, Sorumlulukları & Teşkilat Yapısı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Arama-Kurtarma Ekipleri Oluşumu & Organizasyonu | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hasar sınıflandırılması ve enkazın değerlendirilmesi | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 1 | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 2 | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 3 | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
16 | Kurtarma Araçları-Teknik Malzeme Tanıtımı & Kullanımı 4 | Ders notlarının çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 20 | 1 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 42 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,68 | ||
AKTS | 2 AKTS |