MED405 Genel Cerrahi

9 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED405
Ad Genel Cerrahi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yıl 4. Yıl
Süre (Hafta) 6 Hafta
AKTS 9 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İSMAİL CEM ERAY


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenciler genel cerrahi ile ilgili hastalıklar konusunda temel kavramlar ve ilkeleri klinik vakaların çözümlenmesinde kullanarak, tanı ve tedavi yaklaşımlarını yorumlamaları, karşılaştığı durumla ilgili olarak uygun tanı ve tedavi yaklaşımlarını seçebilmeleri, klinik becerileri yeterli düzeyde uygulayıp, mesleki ve etik değerler konusunda uygun tutum ve davranış kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu staj uygulamasında öğrenciler dört ana gruplara ayrılarak; öykü alma ve temel muayene eğitimi ve uygulaması, teorik dersler, dosya hazırlama, hasta başı eğitimi, vizitler, klinik-patolojik, vaka toplantıları olarak gerçekleştirilir. Stajyerler Genel Cerrahi Servislerindeki ve genel cerrahi ile ilgili hastaların bulunduğu diğer servislerdeki hastaları öğretim üye ve yardımcılarının denetimi altında takip ederler. Cerrahiye ilişkin pratik uygulamalar hakkında bilgi edinirler, gözlem yapar, beceri kazanırlar, ameliyatlara steril ve/veya gözlemci olarak katılırlar.

Dersin Ön Koşulu

Üçüncü sınıfı bitirmiş olmak.

Kaynaklar

1. Principles Of Surgery, Schwart 2. Temel Cerrahi, Prof. Dr. İskender Sayek 3. Temel ve Sistematik Cerrahi, Prof. Dr. Hüseyin Gülay 4. Current Surgical Diagnosis and Treatment, Lawrence W. Way

Notlar

staj ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Genel Cerrahinin hasta izleme önemini kavrar, doğru, güvenilir kayıt tutar, veri toplamayı bilir, klinik ve laboratuar verilerini analiz eder, yorumlar, hastalarına profesyonel tutum içinde yaklaşır
ÖÇ02 Toplumda genel cerrahi ile ilgili görülen hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımlarını bilir
ÖÇ03 Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralar ve açıklar, kanıta dayalı tıp ilkeleri doğrultusunda karar verme yetisini kazanır
ÖÇ04 Probleme yönelik ayrıntılı öykü alır, fizik muayene yapar, küçük cerrahi girişim becerisi geliştirir
ÖÇ05 Probleme yönelik yaklaşım yapar, tedavi planlayabilir, sıvı- elektrolit tedavisini düzenler, öncelik ve önemlilikleri sıralar, koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olur
ÖÇ06 Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik yükünü izah eder
ÖÇ07 Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır ve epikriz yazar
ÖÇ08 Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurar, bilgilendirme becerisini kazanır, hasta ve aileye duyarlı ve saygılı yaklaşır, çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışır
ÖÇ09 . Pansuman, idrar sondası, nazogastrik, rektal tuşe, sütür uygulaması, enjeksiyon, serum takma, rektal tüp, lavman, kolostomi bakımı, kan alma v.b. girişimleri uygular
ÖÇ10 Sürekli mesleki gelişim becerilerini geliştirir
ÖÇ11 Ekip arkadaşları meslektaşları, hasta yakınları ile etkili iletişim kurar ve etik değerlere uygun davranır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel cerrahiye giriş fizik muayene FM Teorik derslerin çalışılması 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Alt gastrointestinal sistem-ALT GİS Teorik derslerin çalışılması 2 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
3 Üst Gastrointestinal sistem-ÜST GİS Teorik derslerin çalışılması 3 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
4 Genel Cerrahi Acilleri-GCA Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Karaciğer tranplantasyonu karaciğer, safra yolları ve safra kesesi kanseri karaciğer apseleri pelvik taban hastalıkları cerrahi alan enfeksiyonları hemoroid, perianal apse, fistül, ana fissür, Pilonidal sinüs tiroid nodülleri ve guatr Paratiroid hastalıkları karaciğer kistleri pratik uygulama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
6 Prekanseröz kolon hastalıkları mezentre hastalıkları ve kısa barsak sendromu akut karın görüntüleme yöntemleri pratik uygulama Teorik derslerin çalışılması 4 Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 51 1 51
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 51 1 51
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 120 1 120
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 230
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,20
AKTS 9 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.06.2024 02:47