Genel Bilgi
Kod | MED403 |
Ad | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 4. Yıl |
Süre (Hafta) | 9 Hafta |
AKTS | 12 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FERDA ÖZLÜ |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğum öncesi dönemden başlayarak 18 yaş sonuna kadar çocuk ve ergenlerin bedensel, ruhsal, sosyal iyilik halini korumayı, geliştirmeyi, sık görülen hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımını bilen, gerekli bilgi ve teknolojiyi izleyen, bunları toplumun gereksinimleri, beklentileri doğrultusunda kullanabilen hekimler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu staj kapsamında hikaye alma ve temel muayene eğitimi ve uygulaması, teorik dersler, dosya hazırlama, hasta başı eğitimi, klinik-patolojik toplantılar yer alır. Stajyerler Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Servislerindeki hastaları öğretim üyelerinin denetimi altında takip ederler. Serbest çalışma saatlerinde kendi kendilerine hasta takibi ve pratik uygulama yaparlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Nelson Textbook of Pediatrics, Rudolph’s Pediatrics, Çocuk Sağlığı Pröpedötik Kitabı, Temel Pediatri (Türkiye Milli Pediatri Derneği), Pediatrinin Esasları(Türkiye Pediatri Kurumu) Pediatrik Öykü Alma ve Fizik Muayene Uygulaması Rehberi Pediatri Ders Notları.
Notlar
Nelson Textbook of Pediatrics, Rudolph’s Pediatrics, Çocuk Sağlığı Pröpedötik Kitabı, Temel Pediatri (Türkiye Milli Pediatri Derneği), Pediatrinin Esasları(Türkiye Pediatri Kurumu) Pediatrik Öykü Alma ve Fizik Muayene Uygulaması Rehberi Pediatri Ders Notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumda sık görülen çocuk hastalıklarının tanı ve tedavi yaklaşımını bilmeli |
ÖÇ02 | Toplumsal çocuk sağlığı göstergelerini bilmeli |
ÖÇ03 | Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralayabilmeli ve açıklayabilmeli Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilmeli |
ÖÇ04 | Probleme yönelik ayrıntılı öykü alabilmeli, |
ÖÇ05 | Ayrıntılı fizik muayene yapabilmeli |
ÖÇ06 | Çocuk acil servisine başvuran hastayı değerlendirebilmeli. |
ÖÇ07 | Zehirlenme ve travma hastalarına yönelik acil tanı ve tedavi girişimlerini yapabilmeli, çocuklarda kardiyopulmoner canlandırmanın temel ilkelerini uygulayabilmeli |
ÖÇ08 | Yaşa göre anrtopometrik ölçümleri yapabilmeli ve yorumlayabilmeli |
ÖÇ09 | Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilmeli ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirebilmeli |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Staj tanıtımı 2. Pediyatrik öykü alma 3. Kusma ve nedenleri 4. Solunum sistemi muayenesi 5. Batın ve Genital Sistem muayenesi 6. Kalp ve dolaşım sistemi muayenesi 7. Anne sütü ile beslenme 8. Baş-Boyun, Solunum Muayenesi (Pratik uygulama) 9. Nörolojik muayene 10. Süt çocuğunun nörolojik muayenesi 11. Baş-Boyun muayenesi 12. Aşı ile Bağışıklama 13. Nörolojik Muayene (pratik uyguluma) 14. Ateşli Çocuk Hastaya Yaklaşım 15. Döküntülü Hastalıklar 16. Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları 17. Pratik Uygulama-Tonsillofarenjit Olgusu 18. Karın ve Genital Sistem Muayenesi (Pratik uygulama) 19. Pediatrik Antibiyotik kullanımı 20. Çocuklarda Akut Solunum Yetmezliği ve Tedavisi 21. Çocuk Hakları, İhmal ve istismarı 22. Kalp Dolaşım Sistemi Muayenesi (pratik Uygulama) 23. Tamamlayıcı beslenme 24. Hepatosplenomegali nedenleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
2 | 1. Ödem ve Nedenleri 2. Sepsis 3. Pratik uygulama: Acil çocuğa yaklaşım 4. Neonatal Fizyoloji 5. Sarılıklar 6. Kromozom anomalileri 7. Şok ve Tedavisi 8. Kronik İshalli ve Malabsorpsionlu Hastaya Yaklaşım 9. Pratik Uygulama, İshal Olgusu 10. Lenfadenopati nedenleri 11. Çocukluk Çağı Kanserlerine Genel Yaklaşım 12. Alt Solunum Yolu Enfeksiyonları 13. Zehirlenmeler 14. Çocuklarda Sıvı ve Elektrolit Dengesi Bozuklukları 15. Acil Pediatrik Olguda Görüntüleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
3 | 1. Hışıltılı çocuğa yaklaşım 2. Merkez Lab. Pratikleri:Tez Sonucunu Etkileyen Analiz Öncesi Faktörler 3. Merkez Laboratuarı Uygulamaları grup I 4. Doğru Test İstemi Referans aralık ve Sonuç Yorumlama 5. Karın Ağrısı ve nedenleri 6. Kronik karaciğer hastalıkları 7. Bilinç Bozukluğu olan hastaya yaklaşım 8. Büyümenin Değerlendirilmesi ve boy kısalığı 9. Obezite 10. Çocukluk çağı hipotiroidizm 11. Çocukluk ve adölesan çağında diabetes mellitus 12. Raşitizm Ve Paratiroid Hastalıkları 13. Puberte ve Pubertal bozukluklar 14. Cinsiyet Gelişim bozuklukları 15. Kalıtsal metabolik hastalıklara yaklaşım 16. Protein Enerji Malnutrisyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
4 | 1. Doğuştan Metabolik Hastalıklar 2. Metabolik aciller 3. Fenilketonüri Ve Biotidinaz Eksikliği 4. Akut Enfeksiyöz İshaller 5. Viral Hepatitler 6. Tüberküloz Menenjitler-Ensefalitler 7. Pratik Uygulama, Pnömoni Olgusu 8. Çocukluk Çağı Tüberkülozu 9. Pratik Uygulama, Tüberküloz Uygulaması 10. Çocukluk çağı menenjitleri 11. Pratik Uygulama – Üst Solunum Yolunda Akılcı Antibiyotik Kullanımı 12. Çocuklarda Kanamaya Meyil 13. Anemili hastaya yaklaşım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
5 | 1. Pratik Uygulama-Periferik yayma değerlendirmesi 2. Yenidoğan Enfeksiyonları 3. Yenidoğanda Solunum Sıkıntısı 4. Pratik uygulama:Yenidoğan Muayenesi 5. Yenidoğana acil yaklaşım ve resusitasyon 6. İntrauterin Enfeksiyonlar 7. Yenidoğan Sarılıkları 8. Genetik hastalara yaklaşım ve genetik danışma 9. Konjenital malformasyonlar 10. Yüksek riskli gebelikler, bebekler, doğum travması, diabetik anne çocuğu 11. Yenidoğan Bakım 12. Çocuklarda Kronik Böbrek Yetmezliği 13. Akut Böbrek Yetmezliği 14. Üriner Enfeksiyonlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | 1. Hipertansiyon 2. Akut Glomerulonefrit 3. Çocukluk Çağında Nefrotik Sendrom 4. Konvülziyonlar 5. Konvülziyonlar 6. Hipotonik İnfant 7. Serebral palsi 8. Nöroloji Olgu Sunumu 9. KİBAS 10. Nörokutan Sendromlar 11. Mental Retardasyon 12. Akut flask paraliziler 13. Nöroloji Departman Çalışması (Nöbetlerin Video Görüntüsü) 14. Asiyanotik konjenital kalp hastalıkları 15. Siyanotik konjenital kalp hastalıkları 16. Akut romatizmal ateş 17. Kalp yetersizliği ve tedavisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 1. İnfektif endokartit, myokardit, perikardit 2. Pratik Uygulama: Yenidoğanın kardiyak sorunları 3. Pratik Uyulama: Telekardiyoğrafik değerlendirme 4. Üst Solunum Yolu Alerjileri 5. Besin Alerjileri 6. Çocuklarda İmmün sistem hastalıkları 7. İlaç Alerjileri ve Anaflaksi 8. Atopik dermatit ve Ürtiker 9. Çocukluk çağı astımı ve tedavisi 10. Çocukluk çağının sık görülen vaskülitleri 11. Artritli Çocuğa Yaklaşım ve JRA 12. Çocukluk Çağı Tümörleri II (SSS tümörleri, nöroblastom, Wilms tümörü, retinoblastom) 13. Çocukluk Çağı Tümörleri I (Germ hücreli tm., histiositoz, osteosarkom, Ewing sarkom, rabdomiyosarkom ) 14. Pratik Uygulama -Servikal kitlesi olan hastaya yaklaşım 15. Pratik Uygulama -Hipoglisemili çocuk -Poliüri-Polidipsili çocuk 16. Pratik Uygulama-Öksürüğü olan çocuk 17. Pratik Uygulama-Ateşi olan çocuk- Kabızlığı olan çocuk | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | 1. Pratik Uygulama-Siyanozlu çocuk-Solunum sıkıntısı olan çocuk 2. Pratik Uygulama Bilinç bozukluğu olan çocuk 3. Staj Değerlendirme ve Sınav Bilgilendirme 4. Pratik Uygulama-Karın ağrıyan çocuk-Eklem ağrısı olan çocuk 5. Pratik Uygulama-Ödemli çocuk -Hematürili çocuk 6. Pratik Uygulama Olgu:Yenidoğan Sarılıkları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 7 | 35 | 245 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 7 | 7 | 49 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 3 | 1 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 302 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 12,08 | ||
AKTS | 12 AKTS |