Genel Bilgi
Kod | HİS516 |
Ad | Kök Hücre Biyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAİT POLAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SAİT POLAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kök hücrelerin temel özellikleri, hücre döngüleri, farklanmaları ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Kök hücre kavramının tanımlanması, kök hücrelerin temel özellikleri, pluripotensinin tanımı, embriyonik, yetişkin ve pluripotent kök hücreler
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kök Hücre Biyolojisi, Türleri ve Tedavide Kullanımları Alp CAN Akademisyen Yayınevi
Notlar
ders sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kök hücrenin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Kök hücrelerin temel özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Pluripotensi kavramını bilir. |
ÖÇ04 | Kök hücrelerin kendini yenileme, farklılaşma biçimlerini söyler. |
ÖÇ05 | Kök hücre nişini tanımlar. |
ÖÇ06 | Kök hücrelerde hücre döngüsü ve yaşlanma konularında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Temel kök hücre tiplerini söyler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için dokuları hazırlayabilir | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurabilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kök hücrenin tanımı ve kök hücre terminolojisi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Pluripotensi kavramı, pluripotensinin dış etkenleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pluripotensinin iç etkenleri; Oct-4, Nanog, Sox-2 transkripsiyon faktörleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kök hücrelerin farklılaşma biçimleri ve farklanmanın epigenetik kontrolü | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kök hücre nişi: barsak mukozası nişleri ve hemopoietik kök hücre nişi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kök hücrelerin kendini yenileme özellikleri, hücre döngüsü | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kök hücrelerde genom bütünlüğünün korunması ve stres | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Kök hücre yaşlanması | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Embriyonik kök hücreler ve in-vitro farklanma yetkinlikleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Epiblast kök hücreleri ve embriyo karsinoma hücreleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Multipotent kök hücreler; nöral krest kaynaklı kök hücreler | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Amniyon, plasenta ve göbek kordonu kaynaklı kök hücreler | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yetişkin kök hücreler | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konuyla ilgili makale sunumu ve tartışılması | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |