Genel Bilgi
Kod | HMS207 |
Ad | Ağrı Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Açelya TÜRKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Açelya TÜRKMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ağrılı hasta bakımını bilen, optimal ağrı kontrolü için problemleri tanılayıp bilimsel olarak çözüm üreten hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Ağrı kavramını, mekanizmasını, türlerini ve yaklaşımları içerir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ağrı ve Kontrolü, Cerrahi Hemşireliği I,
Notlar
Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağrının nedenleri ve sonuçlarını bilir. |
ÖÇ02 | Ağrı tiplerini ve etkileyen faktörleri bilir. |
ÖÇ03 | Ağrıyı tanılar ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | Etkili ağrı kontrolünü bilir. |
ÖÇ05 | Ağrılı hasta bakımını bilir. |
ÖÇ06 | Konuyla ilgili gelişmeleri izler. |
ÖÇ07 | Özel hasta gruplarında ağrı değerlendirmesini tanımlar |
ÖÇ08 | Ağrı değerlendirmesinde hemşirenin rollerini bilir. |
ÖÇ09 | Akut ağrıda kanıta dayalı ağrı değerlendirmesi uygulamalarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Akut ağrıda kanıta dayalı farmakolojik analjeziyi bilir. |
ÖÇ11 | Akut ağrıda kanıta dayalı farmakolojik olmayan analjezi uygulamalarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması.Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Ağrı türlerine göre ağrının mekanizması (örn; nosiseptif, nöropatik) ve ağrının algılanması | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ağrının sınıflandırılması ve değerlendirilmesi | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Ağrı teorileri ve ameliyat sonrası ağrı yönetimi | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kontrol edilmeyen ağrının sistemler üzerine etkisi | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Bazı özel durumlarda ağrı I (travma, yanık, göğüs ağrısı, karın ağrısı) | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ağrı değerlendirmesinin önemi ve kullanılan ölçekler | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Akut ağrıda uygulanan farmakolojik ağrı tedavisi | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kronik ağrıda uygulanan farmakolojik ağrı tedavisi | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ağrı mekanizmaları çerçevesinde farmakolojik olmayan ağrı tedavi yöntemleri (örneğin masajın kapı kontrol mekanizmasına etkisi) | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Vaka tartışması | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Vaka tartışması 1 | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Vaka tartışması 2 | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Vaka tartışması 3 | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 17 | 2 | 34 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 40 | 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |