Genel Bilgi
Kod | HMS213 |
Ad | Diyabet Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Diyabet Hemşireliği dersinin amacı;öğrencilere dünyadaki ve ülkemizdeki diyabet hemşireliği ile ilgili bilgi ve bakış açısı kazandırmak,Diyabetes Mellitus ile ilgili tıbbi tedavi ve hemşirelik bakımı konusunda kapsamlı bilgi edindirmek,diyabetin yönetimi ve diyabetli bireyin eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Diyabet Hemşireliği dersinin içeriği;Diyabet Hemşireliğinin tanımı,diyabet hemşiresinin görev ve Sorumlulukları,diyabet yönetiminde ekip yaklaşımı,;Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Diyabette Tanı ve Güncel Tedavi Yaklaşımları,Kendi Kendini İzleme ve , Diyabetin Akut/ Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı, Özel Durumlarda(gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat), Diyabet Yönetimi ,Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık ,Diyabette Korunma ve Hemşirenin Rolü, Diyabet Hemşireliği ile ilgili araştırma örnekleri yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Büyükgebiz A,Diyabet Hakkında ,Bilmek İstedikleriniz,2010 Çetinkalp,Ş., Endokrinoloji,2017 Diyabet Hemşireliği Derneği. www.tdhd.org Dinçağ N. ed. *Diyabet El Kitabı, Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. Güneyman,Ş.,Bir Diyabetliden Bir Diyabetliye 250 Küçük Öneri,Gürer Yayınları; 1. Baskı,2017 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C.(ed.),Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016 Ulusal Diyabet Konsensus Grubu,Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi,Türkiye Diyabet Vakfı,2019 Yılmaz, C., Vakalarla Diyabet,Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 4.Baskı. 2018
Notlar
Büyükgebiz A,Diyabet Hakkında ,Bilmek İstedikleriniz,2010 Çetinkalp,Ş., Endokrinoloji,2017 Diyabet Hemşireliği Derneği. www.tdhd.org Dinçağ N. ed. *Diyabet El Kitabı, Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. Güneyman,Ş.,Bir Diyabetliden Bir Diyabetliye 250 Küçük Öneri,Gürer Yayınları; 1. Baskı,2017 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C.(ed.),Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016 Ulusal Diyabet Konsensus Grubu,Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi,Türkiye Diyabet Vakfı,2019 Yılmaz, C., Vakalarla Diyabet,Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 4.Baskı. 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilmeli |
ÖÇ02 | Diyabetin erken tanı belirtilerini ve diyabeti hazırlayıcı risk faktörlerini (insülin direnci ve obesite vb )erken belirtilerini bilmeli ve tanımlayabilmeli |
ÖÇ03 | Diyabetin tanı, tedavisi ve heşirelik bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrayabilmeli ve hemşirelik bakım sürecinde kullanabilmeli |
ÖÇ04 | Diyabetin akut ve kronik komplikasyonlarının nedenlerini,belirtilerini,tedavi ve hemşirelik bakımı bilmeli ve tanımlayabilmeli |
ÖÇ05 | Diyabetli bireyin öz bakım becerileri kazanmasına yönelik eğitim içeriklerini ve etkili eğitim modellerini bilmeli ve diyabet eğitimi uygulayabilmeli |
ÖÇ06 | Diyabetik ayak komplikasyonunun tıbbi yönünü ve birincil-ikincil-üçüncül hemşirelik bakım ilkelerini bilmeli ve uygulayabilmeli |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin Tanıtılması, Diyabetes Mellitus ile ilgili temel tıbbi bilgiler: Tanımı, Sınıflandırılması,Epidemiyolojisi, Dünyada ve Ülkemizde ve insidans ve prevalans ve önemi | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Diyabet Hemşiresinin Görev ve Sorumlulukları,Diyabet Hemşireliğinin Dünyada ve Ülkemizdeki durumu | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Diyabetin belirtileri ,hazırlayıcı faktörlerin (insülin direnci,obesite) klink belirtileri ,Tanı incelemeleri ve hemşirenin sorumlulukları | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları,Oral Antidiyabetik ve İnsülin Tedavisi ve Hemşirenin Sorumlulukları | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları (Hipoglisemi,Hiperglisemi,DKA,HHNK) ve Hemşirelik Bakımı | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Diyabetin Kronik(Makrovasküler-Mikrovasküler) Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Diyabetik Ayak: Koruyucu Ayak Bakımı ve öz-bakım sorumlulukları ve diyabet hemşiresinin sorumlulukları,Diyabetik ayak yara bakımı,tıbbi tedavi ve hemşirelik bakımı,güncel tedaviler ve geleneksel ve tamamlayıcı tedaviler,Diyabetik Ayak sorununda hemşirenin Birincil-İkincil-Üçüncül sorumlulukları | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özel Durumlarda (Seyahat,Gebelik, Cinsellik, Enfeksiyon)Diyabet Yönetimi | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Diyabet yönetiminde interdisipliner-multidisipliner ekip çalışması ve Diyabet yönetim ilkeleri | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Diyabetli bireyin eğitimi, ve öz bakım gücünü - öz yeterliliğini geliştirme,eğitim içerikleri ve danışmanlık,eğitim yöntemleri | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Diyabet yönetimindeki zorluklar-engeller,özbakım gücü-öz etkililik yetersizlikleri,diyabetli bireyin tedavi ve izlemdeki uyum güçlükleri | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diyabetten korunmaya yönelik stratejiler ,sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri ve korunmada hemşirenin görev ve sorumlulukları | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Diyabet hemşireliği ile ilgili yayınlar ve araştırmalardan örnekler | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Dersin değerlendirilmesi | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 6 | 90 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |