HMS213 Diyabet Hemşireliği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS213
Ad Diyabet Hemşireliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Diyabet Hemşireliği dersinin amacı;öğrencilere dünyadaki ve ülkemizdeki diyabet hemşireliği ile ilgili bilgi ve bakış açısı kazandırmak,Diyabetes Mellitus ile ilgili tıbbi tedavi ve hemşirelik bakımı konusunda kapsamlı bilgi edindirmek,diyabetin yönetimi ve diyabetli bireyin eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Diyabet Hemşireliği dersinin içeriği;Diyabet Hemşireliğinin tanımı,diyabet hemşiresinin görev ve Sorumlulukları,diyabet yönetiminde ekip yaklaşımı,;Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Diyabette Tanı ve Güncel Tedavi Yaklaşımları,Kendi Kendini İzleme ve , Diyabetin Akut/ Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı, Özel Durumlarda(gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat), Diyabet Yönetimi ,Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık ,Diyabette Korunma ve Hemşirenin Rolü, Diyabet Hemşireliği ile ilgili araştırma örnekleri yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Büyükgebiz A,Diyabet Hakkında ,Bilmek İstedikleriniz,2010 Çetinkalp,Ş., Endokrinoloji,2017 Diyabet Hemşireliği Derneği. www.tdhd.org Dinçağ N. ed. *Diyabet El Kitabı, Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. Güneyman,Ş.,Bir Diyabetliden Bir Diyabetliye 250 Küçük Öneri,Gürer Yayınları; 1. Baskı,2017 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C.(ed.),Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016 Ulusal Diyabet Konsensus Grubu,Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi,Türkiye Diyabet Vakfı,2019 Yılmaz, C., Vakalarla Diyabet,Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 4.Baskı. 2018

Notlar

Büyükgebiz A,Diyabet Hakkında ,Bilmek İstedikleriniz,2010 Çetinkalp,Ş., Endokrinoloji,2017 Diyabet Hemşireliği Derneği. www.tdhd.org Dinçağ N. ed. *Diyabet El Kitabı, Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. Güneyman,Ş.,Bir Diyabetliden Bir Diyabetliye 250 Küçük Öneri,Gürer Yayınları; 1. Baskı,2017 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C.(ed.),Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016 Ulusal Diyabet Konsensus Grubu,Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi,Türkiye Diyabet Vakfı,2019 Yılmaz, C., Vakalarla Diyabet,Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 4.Baskı. 2018


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilmeli
ÖÇ02 Diyabetin erken tanı belirtilerini ve diyabeti hazırlayıcı risk faktörlerini (insülin direnci ve obesite vb )erken belirtilerini bilmeli ve tanımlayabilmeli
ÖÇ03 Diyabetin tanı, tedavisi ve heşirelik bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrayabilmeli ve hemşirelik bakım sürecinde kullanabilmeli
ÖÇ04 Diyabetin akut ve kronik komplikasyonlarının nedenlerini,belirtilerini,tedavi ve hemşirelik bakımı bilmeli ve tanımlayabilmeli
ÖÇ05 Diyabetli bireyin öz bakım becerileri kazanmasına yönelik eğitim içeriklerini ve etkili eğitim modellerini bilmeli ve diyabet eğitimi uygulayabilmeli
ÖÇ06 Diyabetik ayak komplikasyonunun tıbbi yönünü ve birincil-ikincil-üçüncül hemşirelik bakım ilkelerini bilmeli ve uygulayabilmeli


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Dersin Tanıtılması, Diyabetes Mellitus ile ilgili temel tıbbi bilgiler: Tanımı, Sınıflandırılması,Epidemiyolojisi, Dünyada ve Ülkemizde ve insidans ve prevalans ve önemi Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Diyabet Hemşiresinin Görev ve Sorumlulukları,Diyabet Hemşireliğinin Dünyada ve Ülkemizdeki durumu Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Diyabetin belirtileri ,hazırlayıcı faktörlerin (insülin direnci,obesite) klink belirtileri ,Tanı incelemeleri ve hemşirenin sorumlulukları Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları,Oral Antidiyabetik ve İnsülin Tedavisi ve Hemşirenin Sorumlulukları Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları (Hipoglisemi,Hiperglisemi,DKA,HHNK) ve Hemşirelik Bakımı Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Diyabetin Kronik(Makrovasküler-Mikrovasküler) Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
7 Diyabetik Ayak: Koruyucu Ayak Bakımı ve öz-bakım sorumlulukları ve diyabet hemşiresinin sorumlulukları,Diyabetik ayak yara bakımı,tıbbi tedavi ve hemşirelik bakımı,güncel tedaviler ve geleneksel ve tamamlayıcı tedaviler,Diyabetik Ayak sorununda hemşirenin Birincil-İkincil-Üçüncül sorumlulukları Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ders kaynaklarını okur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Özel Durumlarda (Seyahat,Gebelik, Cinsellik, Enfeksiyon)Diyabet Yönetimi Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Diyabet yönetiminde interdisipliner-multidisipliner ekip çalışması ve Diyabet yönetim ilkeleri Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Diyabetli bireyin eğitimi, ve öz bakım gücünü - öz yeterliliğini geliştirme,eğitim içerikleri ve danışmanlık,eğitim yöntemleri Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
12 Diyabet yönetimindeki zorluklar-engeller,özbakım gücü-öz etkililik yetersizlikleri,diyabetli bireyin tedavi ve izlemdeki uyum güçlükleri Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Diyabetten korunmaya yönelik stratejiler ,sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri ve korunmada hemşirenin görev ve sorumlulukları Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Diyabet hemşireliği ile ilgili yayınlar ve araştırmalardan örnekler Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Dersin değerlendirilmesi Ders kaynaklarını okur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 6 90
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.05.2024 08:44