Genel Bilgi
Kod | HMS213 |
Ad | Diyabet Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Diyabet Hemşireliği dersinin amacı;öğrencilere dünyadaki ve ülkemizdeki diyabet hemşireliği ile ilgili bilgi ve bakış açısı kazandırmak,Diyabetes Mellitus ile ilgili tıbbi tedavi ve hemşirelik bakımı konusunda kapsamlı bilgi edindirmek,diyabetin yönetimi ve diyabetli bireyin eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Diyabet Hemşireliği dersinin içeriği;Diyabet Hemşireliğinin tanımı,diyabet hemşiresinin görev ve Sorumlulukları,diyabet yönetiminde ekip yaklaşımı,;Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Diyabette Tanı ve Güncel Tedavi Yaklaşımları,Kendi Kendini İzleme ve , Diyabetin Akut/ Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı, Özel Durumlarda(gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat), Diyabet Yönetimi ,Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık ,Diyabette Korunma ve Hemşirenin Rolü, Diyabet Hemşireliği ile ilgili araştırma örnekleri yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Büyükgebiz A,Diyabet Hakkında ,Bilmek İstedikleriniz,2010 Çetinkalp,Ş., Endokrinoloji,2017 Diyabet Hemşireliği Derneği. www.tdhd.org Dinçağ N. ed. *Diyabet El Kitabı, Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. Güneyman,Ş.,Bir Diyabetliden Bir Diyabetliye 250 Küçük Öneri,Gürer Yayınları; 1. Baskı,2017 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C.(ed.),Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016 Ulusal Diyabet Konsensus Grubu,Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi,Türkiye Diyabet Vakfı,2019 Yılmaz, C., Vakalarla Diyabet,Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 4.Baskı. 2018
Notlar
Büyükgebiz A,Diyabet Hakkında ,Bilmek İstedikleriniz,2010 Çetinkalp,Ş., Endokrinoloji,2017 Diyabet Hemşireliği Derneği. www.tdhd.org Dinçağ N. ed. *Diyabet El Kitabı, Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. Güneyman,Ş.,Bir Diyabetliden Bir Diyabetliye 250 Küçük Öneri,Gürer Yayınları; 1. Baskı,2017 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C.(ed.),Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016 Ulusal Diyabet Konsensus Grubu,Diyabet Tanı ve Tedavi Rehberi,Türkiye Diyabet Vakfı,2019 Yılmaz, C., Vakalarla Diyabet,Geliştirilmiş ve Güncellenmiş 4.Baskı. 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilmeli |
ÖÇ02 | Diyabetin erken tanı belirtilerini ve diyabeti hazırlayıcı risk faktörlerini (insülin direnci ve obesite vb )erken belirtilerini bilmeli ve tanımlayabilmeli |
ÖÇ03 | Diyabetin tanı, tedavisi ve hemşirelik bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrayabilmeli ve hemşirelik bakım sürecinde kullanabilmeli |
ÖÇ04 | Diyabetin akut ve kronik komplikasyonlarının nedenlerini,belirtilerini,tedavi ve hemşirelik bakımı bilmeli ve tanımlayabilmeli |
ÖÇ05 | Diyabetli bireyin öz bakım becerileri kazanmasına yönelik eğitim içeriklerini ve etkili eğitim modellerini bilmeli ve diyabet eğitimi uygulayabilmeli |
ÖÇ06 | Diyabetik ayak komplikasyonunun tıbbi yönünü ve birincil-ikincil-üçüncül hemşirelik bakım ilkelerini bilmeli ve uygulayabilmeli |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin Tanıtılması, Diyabetes Mellitus ile ilgili temel tıbbi bilgiler | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Diyabetes Mellitus ile ilgili temel tıbbi bilgiler: Tanımı, Sınıflandırılması,Epidemiyolojisi, Dünyada ve Ülkemizde ve insidans ve prevalans ve önemi | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Diyabet ekibi, | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Diyabetin sınıflandırılması ve tanı kriterleri, | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Diyabet tedavisi, diyabet ve beslenme, | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Diyabet tedavisi, diyabet ve egzersiz, | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Diyabet tedavisi, ilaç tedavisi, oral antidiyabetik tedavinin yönetimi, | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynaklarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Diyabet tedavisi, ilaç tedavisi, insülin tedavisinin yönetimi, | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Diyabet tedavisi, kendi kendini izleme | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Diyabet komplikasyonları, akut komplikasyonlar | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Diyabet komplikasyonları, kronik komplikasyonlar | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diyabette hemşirelik bakımı | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Vaka Yönetimi | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Dersin değerlendirilmesi | Ders kaynaklarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 6 | 90 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |