Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
HEMŞİRELİK PR. | |
Kod | HML448 |
Ad | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Cerrahi hastalıkları hemşireliği ve cerrahi hastasının bakımına yönelik yaklaşımları teorik bilgi ve yöntemleri sağlık hizmetleri anlayışı içinde, klinik uygulama alanına aktarabilme becerisi kazandırır.
Dersin İçeriği
Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.
Dersin Ön Koşulu
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış ve başarmış olmak
Kaynaklar
- Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 3. baskı). Cerrahi Hemşireliği I. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. - Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 4. baskı). Cerrahi Hemşireliği II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
Arslan S. (Ed.) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cerrahi hastalıklar hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Sistemlerle ilgili cerrahi geçirecek hastaların gereksinimlerini ve risklerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Sistemlerle ilgili cerrahi geçirecek hastaların gereksinim ve risklerine uygun planlanan kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini yapar. |
ÖÇ04 | Perioperatif süreçte uygulanan hemşirelik girişimlerinin sonuçlarını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Hemşirelik girişimlerini uygularken teknik hemşirelik becerilerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma,derse giriş ve klinik uygulamaları ile ilgili bilgilendirme | Ders içeriğini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Cerrahide temel kavramlar, preoperatif süreçte hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Meme cerrahisinde Vaka tartışması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | solunum cerrahisi geçirecek hastalara yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | kalp-damar cerrahisine yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Beyin ve sinir cerrahisinde vaka yönetimi | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Anlatım |
7 | Cerrahide kanıta dayalı uygulamalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Vaka örneklerini okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | sindirim sistemi cerrahisine yönelik vaka tartışması | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | ortopedi cerrahisinde vaka örneği | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | endokrin sistem cerrahisinde vaka yönetimi | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | üriner sistem cerrahisinde vaka örneği | hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Plastik cerrahilere yönelik vaka örneği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | onkolojik cerrahi vaka örneği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Dersin değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 7 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 8 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |