HML448 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması

6 AKTS - 1-10 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK PR.
Kod HML448
Ad Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-10 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Cerrahi hastalıkları hemşireliği ve cerrahi hastasının bakımına yönelik yaklaşımları teorik bilgi ve yöntemleri sağlık hizmetleri anlayışı içinde, klinik uygulama alanına aktarabilme becerisi kazandırır.

Dersin İçeriği

Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.

Dersin Ön Koşulu

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış ve başarmış olmak

Kaynaklar

- Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 3. baskı). Cerrahi Hemşireliği I. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. - Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 4. baskı). Cerrahi Hemşireliği II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.

Notlar

Arslan S. (Ed.) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cerrahi hastalıklar hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Sistemlerle ilgili cerrahi geçirecek hastaların gereksinimlerini ve risklerini tanımlar.
ÖÇ03 Sistemlerle ilgili cerrahi geçirecek hastaların gereksinim ve risklerine uygun planlanan kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini yapar.
ÖÇ04 Perioperatif süreçte uygulanan hemşirelik girişimlerinin sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ05 Hemşirelik girişimlerini uygularken teknik hemşirelik becerilerini kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma,derse giriş ve klinik uygulamaları ile ilgili bilgilendirme Ders içeriğini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Cerrahide temel kavramlar, preoperatif süreçte hemşirelik bakımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Meme cerrahisinde Vaka tartışması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 solunum cerrahisi geçirecek hastalara yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 kalp-damar cerrahisine yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap
6 Beyin ve sinir cerrahisinde vaka yönetimi hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Anlatım
7 Cerrahide kanıta dayalı uygulamalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Vaka örneklerini okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 sindirim sistemi cerrahisine yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap
10 ortopedi cerrahisinde vaka örneği hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 endokrin sistem cerrahisinde vaka yönetimi hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 üriner sistem cerrahisinde vaka örneği hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Plastik cerrahilere yönelik vaka örneği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 onkolojik cerrahi vaka örneği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
15 Dersin değerlendirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav için kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 7 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 8 16
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 162
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,48
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 08:57