Genel Bilgi
Kod | HMS215 |
Ad | Sağlığı Koruma ve Geliştirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Hakan ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Hakan ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin sağlığı koruma ve geliştirme kavramları ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibi olması, insan yaşamında sağlığı koruma ve geliştirmenin önemini kavraması, olumlu sağlık davranışlarına sahip olmasıdır.
Dersin İçeriği
Sağlığı koruma ve geliştirme ile ilgili kavramlar, Sağlığı koruma ve geliştirme tarihsel süreci, Sağlık okuryazarlığı önemi, Sağlık personelinin sağlığı koruma ve geliştirmedeki rolü, sağlığı koruma ve geliştirme politikaları, sağlığı koruma ve geliştirmede kullanılan modeller, riskli gruplara yönelik sağlığı koruma ve geliştirme uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bayık-Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1-2-3. İstanbul: Ema Tıp Kitapevi
Notlar
Bayık-Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1-2-3. İstanbul: Ema Tıp Kitapevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık ve sağlıkla ilgili kavramları ilişkilendirebilme. |
ÖÇ02 | Sağlığı koruma ve geliştirme tarihsel sürecine hakim olma. |
ÖÇ03 | Bireysel sağlık durumunu etkileyen toplumsal faktörleri ve sağlıkta görülen eşitsizliklerin kökenlerini açıklayabilme. |
ÖÇ04 | Kültürün sağlık davranışları üzerindeki etkisini açıklayabilme. |
ÖÇ05 | Sağlığı koruma ve geliştirmede sağlık okuryazarlığı önemini açıklayabilme. |
ÖÇ06 | Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rol ve sorumluluklarını açıklayabilme. |
ÖÇ07 | Türkiye de uygulanan Sağlığı koruma ve geliştirme politikalarına hakim olma. |
ÖÇ08 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kullanılan bazı modelleri tanılayabilme. |
ÖÇ09 | Riskli grupların sağlığı korunma ve geliştirme davranışlarını tanılayabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sağlığı Koruma ve Geliştirme Tarihsel Gelişim Süreci | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Sağlığı koruma ve geliştirmede kültür | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sağlık okuryazarlığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sagligi Gelistirmede Hemsirenin Rol ve Sorumluluklari | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye de Sağlığı koruma ve geliştirme politikaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde toplumsal teori ve modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireysel teori ve modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hemşirelik teori ve modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kullanılan modeller | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kullanılan teoriler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Anne ve bebek sağlığının korunması ve geliştirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Çocuk sağlığının korunması ve geliştirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 1 | 6 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |