HMS215 Sağlığı Koruma ve Geliştirme

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS215
Ad Sağlığı Koruma ve Geliştirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Hakan ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Hakan ÇELİK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin sağlığı koruma ve geliştirme kavramları ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibi olması, insan yaşamında sağlığı koruma ve geliştirmenin önemini kavraması, olumlu sağlık davranışlarına sahip olmasıdır.

Dersin İçeriği

Sağlığı koruma ve geliştirme ile ilgili kavramlar, Sağlığı koruma ve geliştirme tarihsel süreci, Sağlık okuryazarlığı önemi, Sağlık personelinin sağlığı koruma ve geliştirmedeki rolü, sağlığı koruma ve geliştirme politikaları, sağlığı koruma ve geliştirmede kullanılan modeller, riskli gruplara yönelik sağlığı koruma ve geliştirme uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bayık-Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1-2-3. İstanbul: Ema Tıp Kitapevi

Notlar

Bayık-Temel, A. (2022). Sağlığı Koruma ve Geliştirme 1-2-3. İstanbul: Ema Tıp Kitapevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlık ve sağlıkla ilgili kavramları ilişkilendirebilme.
ÖÇ02 Sağlığı koruma ve geliştirme tarihsel sürecine hakim olma.
ÖÇ03 Bireysel sağlık durumunu etkileyen toplumsal faktörleri ve sağlıkta görülen eşitsizliklerin kökenlerini açıklayabilme.
ÖÇ04 Kültürün sağlık davranışları üzerindeki etkisini açıklayabilme.
ÖÇ05 Sağlığı koruma ve geliştirmede sağlık okuryazarlığı önemini açıklayabilme.
ÖÇ06 Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rol ve sorumluluklarını açıklayabilme.
ÖÇ07 Türkiye de uygulanan Sağlığı koruma ve geliştirme politikalarına hakim olma.
ÖÇ08 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kullanılan bazı modelleri tanılayabilme.
ÖÇ09 Riskli grupların sağlığı korunma ve geliştirme davranışlarını tanılayabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sağlığı Koruma ve Geliştirme Tarihsel Gelişim Süreci Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 Sağlığı koruma ve geliştirmede kültür Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sağlık okuryazarlığı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Sagligi Gelistirmede Hemsirenin Rol ve Sorumluluklari Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkiye de Sağlığı koruma ve geliştirme politikaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
7 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde toplumsal teori ve modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireysel teori ve modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hemşirelik teori ve modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kullanılan modeller Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde kullanılan teoriler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
13 Anne ve bebek sağlığının korunması ve geliştirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Çocuk sağlığının korunması ve geliştirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 10 140
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 148
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,92
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.11.2024 12:34