Genel Bilgi
Kod | HMS384 |
Ad | Hemşirelikte Araştırma Yöntemleri ve Yapay Zeka |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Hakan ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere araştırma sürecinin temel aşamalarını (kavramsal, planlama, uygulama, analiz ve yorumlanma) tanıtmak ve öğretmek, yapay zeka araçlarının araştırma süreçlerinde kullanımını göstermek ve hemşirelik alanında yapılmış araştırmaları kritik edebilme deneyimi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Nicel araştırma özellikleri, desenleri, araştırma süreci etik ilkeleri, araştırma konusu seçimi, araştırma sorusu ve hipotez yazabilme, araştırma aşamalarını (giriş, yöntem, bulgu, tartışma, kaynaklar) raporlama, araştırma veri analizi, araştırma basamaklarında yapay zeka kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Demir, S.B. (2013). Araştırma Deseni. Ankara- Eğiten Kitap Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi (Genişletilmiş 2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Erdoğan, S.,Nahçıvan, N., Esin, N. (2015). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi
Notlar
Demir, S.B. (2013). Araştırma Deseni. Ankara- Eğiten Kitap Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi (Genişletilmiş 2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Erdoğan, S.,Nahçıvan, N., Esin, N. (2015). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelikte araştırmanın yeri ve önemini açıklayabilir |
ÖÇ02 | Bir araştırmanın planlanması için gereken adımları sıralayabilir |
ÖÇ03 | Nicel araştırma desenlerinin başlıca özelliklerini sayabilir |
ÖÇ04 | Bilimsel çalışmalarında yapay zeka kullanabilir |
ÖÇ05 | Araştırma giriş, yöntem, bulgu, tartışma ve sonuç adımlarını raporlayabilir |
ÖÇ06 | Araştırma sürecinde etik ilkeleri açıklayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nicel Araştırma Tanımı Ve Özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Nicel Araştırma Desenleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Araştırma Süreci Etik İlkeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Araştırma Konusu Seçimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Araştırma Sorusu Ve Hipotez | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Alan Yazın Taraması Ve Yapay Zeka Araçları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
7 | Evren Ve Örnekleme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Veri Toplama Araçları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Betimsel Veri Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Çıkarımsal Veri Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | SPSS Programı Ve Kullanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
13 | Bulguların Raporlanması Ve Yapay Zeka Araçları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Bulguların Tartışılması Ve Yapay Zeka Araçları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Kaynakça Yazımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 1 | 2 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |