HMS384 Hemşirelikte Araştırma Yöntemleri ve Yapay Zeka

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS384
Ad Hemşirelikte Araştırma Yöntemleri ve Yapay Zeka
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Hakan ÇELİK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere araştırma sürecinin temel aşamalarını (kavramsal, planlama, uygulama, analiz ve yorumlanma) tanıtmak ve öğretmek, yapay zeka araçlarının araştırma süreçlerinde kullanımını göstermek ve hemşirelik alanında yapılmış araştırmaları kritik edebilme deneyimi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Nicel araştırma özellikleri, desenleri, araştırma süreci etik ilkeleri, araştırma konusu seçimi, araştırma sorusu ve hipotez yazabilme, araştırma aşamalarını (giriş, yöntem, bulgu, tartışma, kaynaklar) raporlama, araştırma veri analizi, araştırma basamaklarında yapay zeka kullanımı.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Demir, S.B. (2013). Araştırma Deseni. Ankara- Eğiten Kitap Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi (Genişletilmiş 2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Erdoğan, S.,Nahçıvan, N., Esin, N. (2015). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi

Notlar

Demir, S.B. (2013). Araştırma Deseni. Ankara- Eğiten Kitap Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi (Genişletilmiş 2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Erdoğan, S.,Nahçıvan, N., Esin, N. (2015). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hemşirelikte araştırmanın yeri ve önemini açıklayabilir
ÖÇ02 Bir araştırmanın planlanması için gereken adımları sıralayabilir
ÖÇ03 Nicel araştırma desenlerinin başlıca özelliklerini sayabilir
ÖÇ04 Bilimsel çalışmalarında yapay zeka kullanabilir
ÖÇ05 Araştırma giriş, yöntem, bulgu, tartışma ve sonuç adımlarını raporlayabilir
ÖÇ06 Araştırma sürecinde etik ilkeleri açıklayabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 1
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Nicel Araştırma Tanımı Ve Özellikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Nicel Araştırma Desenleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Araştırma Süreci Etik İlkeleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 Araştırma Konusu Seçimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Araştırma Sorusu Ve Hipotez Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Alan Yazın Taraması Ve Yapay Zeka Araçları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
7 Evren Ve Örnekleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Veri Toplama Araçları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Betimsel Veri Analizi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Çıkarımsal Veri Analizi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
12 SPSS Programı Ve Kullanımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
13 Bulguların Raporlanması Ve Yapay Zeka Araçları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Bulguların Tartışılması Ve Yapay Zeka Araçları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Kaynakça Yazımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 11 154
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.06.2024 10:07