Genel Bilgi
Kod | EFMZ132 |
Ad | Eğitim Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, eğitim felsefesinin temel kavramlarını, akımlarını ve eğitimle olan ilişkisini incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; eğitim ve felsefe arasındaki ilişki, temel felsefi akımların eğitim ile ilişkisi, temel eğitim akımları, modern eğitim akımları, Türkiye'nin eğitim felsefesi ve eğitimin amaçları gibi konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ergün, M. (1996). Eğitim felsefesi. Ankara: Ocak Yayınları. Cevizci, A. (2012), Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. Sönmez, V. (1991), Eğitim Felsefesi, Ankara: Pegem Yayıncılık. Gutek, G.L. (2001), Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ankara: Ütopya Yayınları.
Notlar
Ertürk, S. (1988). Türkiye'de eğitim felsefesi sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3). Kaygısız, İ. (1997). Eğitim felsefesi ve Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. Eğitim ve Yaşam, 8, 5-15. AYDIN, H. (2006). Eleştirel Aklın Işığında Postmodernizm, Temel Dayanakları ve Eğitim Felsefesi. Educational Policy Analysis And Strategic Research, 1(1), 27-48.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim felsefesinin temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Eğitimin kavramsal boyutlarını tartışır |
ÖÇ03 | Eğitimin diğer alanlarla ilişkisini kurar |
ÖÇ04 | Farklı eğitim felsefesi akımlarını (örneğin, idealizm, realizm, pragmatizm, egzistansiyalizm vb.) açıklar. |
ÖÇ05 | Eğitim felsefesi akımlarını analiz eder. |
ÖÇ06 | Eğitimin amacı ve insanın eğitilmesi konusundaki felsefi yaklaşımları listeler. |
ÖÇ07 | Günümüz eğitim sistemine bağlı eğitim felsefesini değerlendirir |
ÖÇ08 | Eğitimde etik sorunlar hakkında felsefi düşünceleri karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe nedir- Felsefenin çeşitli alanlarla ilişkisi | Felsefe nedir sorusu temalı videolar izler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Eğitimin Kavramsal Boyutları (Eğitim nedir, Eğitim ve İndoktrinasyon, Öğretim nedir vb.) | Eğitim nedir konulu videolar izler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eğitimin Kavramsal Boyutları (İnsan nedir, İnsan doğası nedir, Eğitim ve Kültür) | Eğitim ve kültürü açıklayan makaleleri okur ve videoları izler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Eğitim felsefesi nedir- Eğitimin amaçları nelerdir | Eğitim felsefesinin amaçlarını ele alan filmleri analiz eder. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İdealizm, Platon ve Eğitim | Konu ile ilgili makale okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Realizm, Aristoteles ve Eğitim | Realizm konulu makale okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Naturalizm, Rousseau ve Eğitim | Naturalizm ve Rousseau'nun felsefesini açıklayan makaleleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pragmatizm, Dewey ve Eğitim | Pragmatizm, Dewey ve Eğitim ile ilgili video izler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Varoluşçuluk, Buber ve Eğitim | Varoluşçuluk, Buber ve Eğitim ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Eğitim felsefesi akımları Daimicilik, Özcülük (Esasicilik) | Eğitim felsefesi videoları izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eğitim felsefesi akımları İlerlemecilik, Yeniden Kurmacılık | İlerlemecilik ve yeniden kurmacılık temalı video izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Cumhuriyet öncesi dönem eğitim felsefesine bakış | Cumhuriyet öncesi dönem eğitim felsefesi konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım |
14 | Cumhuriyet dönemi eğitim felsefesi-gelişmeler | Cumhuriyet dönemi eğitim felsefesi-gelişmeler ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Günümüz eğitim sistemi ve buna bağlı eğitim felsefesinin değerlendirilmesi | Modern eğitim felsefesini ele alan filmleri izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 19 | 38 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |