BDNZ108 Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BDNZ108
Ad Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Leyla SARAÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Leyla SARAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlık Bilgisi ve İlkyardım dersi, öğrencilerin sağlık bilgisi ve ilkyardımla ilgili bilgi ve becerilerini geliştirme yolu ile acil durumlarda etkili müdahale etmelerini sağlamayı, ilkyardım tekniklerini doğru ve etkili bir şekilde uygulama becerilerini geliştirmeyi ve sağlık bilgisi ve ilkyardım konularına karşı duyarlı, sorumlu ve etik bir tutum sergileyerek toplum sağlığına katkı sağlamalarını teşvik etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Sağlık bilgisinin tanımı, amacı, sağlıkla ilgili gelişmeler, hastalıklardan korunma, sağlıklı yaşam tarzını geliştirmekle ilgili yöntemler, hijyen, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri, çocuk ve gençlerde sık görülen spor yaralanmaları ve korunma yolları. İlk yardım, tanımı, amacı, acil durumlarda karar verme, pansuman ve bandajlama, taşıma, solunum ve kalp durması, yaralanma ve kanamalar, ısı yaralanmaları, yanık, zehirlenme, tıkanma ve boğulma, kırıklar ve diğer kas-iskelet sistemi yaralanmaları, hayvan ve böcek ısırıklarında ilk yardım. Kazalar ve trafik kazalarında ilk yardımın önemi ile ilgili bilgiler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Perkins, G. D., Gräsner, J. T., Semeraro, F., Olasveengen, T., Soar, J., Lott, C., ... & Zideman, D. A. (2021). European resuscitation council guidelines 2021: executive summary. Resuscitation, 161, 1-60.

Notlar

Perkins, G. D., Gräsner, J. T., Semeraro, F., Olasveengen, T., Soar, J., Lott, C., ... & Zideman, D. A. (2021). European resuscitation council guidelines 2021: executive summary. Resuscitation, 161, 1-60.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlkyardım gerektiren acil durumlarda tehlikenin uzaklaştırılmasına yönelik adımları listeler.
ÖÇ02 İlkyardım gerektiren acil durumları tanımlayarak öncelik sırasına göre listeler.
ÖÇ03 İlkyardım gerektiren durumları örneklendirerek yapılması gerekenleri açıklar.
ÖÇ04 İlkyardım gerektiren durumlarda hasta/yaralının fiziksel ve ruhsal durumunu değerlendirerek uygun müdahaleyi yapar.
ÖÇ05 Bilinci yerinde olmayan ve nefes alan yaralıya uygun ilkyardım müdahale adımlarını uygular.
ÖÇ06 Bilinci yerinde olmayan ve nefes almayan yaralıya uygun ilkyardım müdahale adımlarını uygular.
ÖÇ07 Çeşitli vücut sistemlerine yönelik ilkyardım gerektiren durumlarda uygun ilkyardım adımlarını uygular.
ÖÇ08 Hasta/yaralıya psikolojik ilkyardım uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma-İlkyardım gerektiren durumlarda tehlike kontrolü İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Hasta/yaralının birincil değerlendirmesi Konuya yönelik kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
3 Hasta/yaralının ikincil değerlendirmesi Makale incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilinci yerinde olan yaralıya müdahale Yaşanmış örneklerin haber sitelerinden araştırılarak sınıfa getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
5 Bilinci yerinde olmayan ve nefes alan yaralıya müdahale Konuya yönelik uygulamanın video ile kayıt altına alınarak sınıfa getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Tartışma
6 Bilinci yerinde olmayan ve nefes almayan yaralıya müdahale Güncel kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma
7 Hava yolu tıkanmalarında ilkyardım Konuya yönelik yaşam deneyimlerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav öncesi konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Kanamalarda ilkyardım Konuya yönelik haber videolarının sınıfa getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yanıklarda ilkyardım Yanık türlerine yönelik araştırma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım Konuya yönelik tarihsel sreçte meydana gelen değişikliklerin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
12 Aşırı sıcak ve soguğa dayalı meydana gelen acil durumlarda ilkyardım Konu ile ilişkili filmlerden örnekler getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Tartışma
13 Zehirlenmelerde ilkyardım Zehirlenme türlerine yönelik araştırma yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Hayvan ve böcek ısırıklarında ilkyardım Yaşam deneyimlerinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
15 Suda boğulma durumunda ilkyardım Haber örneklerinin araştırılarak sınıfa getirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların teorik ve uygulama bölümlerinin gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların teorik ve uygulama bölümlerinin gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 03:19