Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
İlk ve Acil Yardım | |
Kod | IAY205 |
Ad | Mesleki Uygulama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 6-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 8 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Gülden KAYAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Gülden KAYAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hemşire DUDU ALPTEKİN (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilerin; mesleki eğitime ilişkin bilgilerini alanda uygulama becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Hastane öncesi alanda enfeksiyon kontrol yöntemlerini, hastaya veya yaralıya endike olduğu durumlarda mesane, oro/nazogastrik kateterizasyonu uygulama; hastanın veya yaralının durumuna uygun kurtarma-çıkarma tekniklerini, pozisyon vermeyi ve taşımayı sağlama; ambulansın kullanıma hazır hale getirilmesini ve bakımınıkontrolünü gerçekleştirme; ambulans sürüşüyle ilgili teknik beceriyi kazandırmaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bledsoe BE, Benner RW. Critical Care Paramedic. New Jersey: Pearson Education, 2006. Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ambulans ve Tıbbi Malzeme Temizlik ve Dezenfeksiyon Talimatı, Sayı:99050341 Tarih:10.01.2013. Erişim: (http://www.acilafet.gov.tr/wp-content/uploads/2015/09/AmbulansTakibi-Malzeme-Temizlik-Dezenfeksiyonu.pdf) Erişim Tarihi: 01.05.2014 Ekşi A. Ambulans Kullanımı. Ankara:ÜBL yayınları, 2005. Travmalı Hastaya Hastane Öncesi Acil Bakım Travma Ekipmanlarının Uygulanması ve Hasta Taşıma. Paramedik Derneği Mezuniyet Sonrası Eğitim Kitapçıkları No:3
Notlar
Heckman jD, Rosenthal RE, Worsing RA, McFee AS. Hasta ve Yaralıların Acil Bakımı ve Nakledilmesi. Çeviren Perek S. ve ark. Editör Minkari T. 2. Baskı, İstanbul: Mısırlı Matbaası, 1992. Editör Ekşi A. Ambulans Sürüş Teknikleri Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayını+Parder, 2008. Boşaltım Uygulamaları. Erişim: (http://mtegm.meb.gov.tr/program/dokuman/modul/AC%DDL%20SA%D0LIK%20H%DDZMETLER%DD/TEMEL%20SA%D0LIK%20UYGULAMALARI/Bo%FEalt%FDm%20uygulamalar%FD.pdf) Erişim Tarihi: 01.05.2013 Hasta Taşıma Teknikleri. Erişim: (http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Hasta%20Ta%C5%9F%C4%B1ma%20Teknikleri.pdf). Erişim Tarihi: 01.05.2013 Ulusoy MF, Görgülü RS. Hemşirelik Esasları: Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler. Ankara: TDFO Ltd., 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hastane öncesi alana uygun enfeksiyon kontrol yöntemlerini açıklar |
ÖÇ02 | Hastanın veya yaralının kliniğine göre mesane kateterizasyonu endikasyonunu açıklar. |
ÖÇ03 | Şok tanımını, şok çeşitlerini ve şokta acil bakım müdahalelerini tanımlar |
ÖÇ04 | Hastanın veya yaralının durumuna uygun pozisyon verme tekniklerini açıklar |
ÖÇ05 | Hastane öncesi alanda hastanın veya yaralının bulunduğu koşullara uygun kurtarma-çıkarma tekniklerini açıklar |
ÖÇ06 | Hastanın veya yaralının kliniğine uygun taşıma tekniklerini tanımlar |
ÖÇ07 | Travmaya uğramış özellikli gruplara/durumlara yönelik acil bakım müdahalelerini ayırt edici nitelikleriyle açıklar |
ÖÇ08 | Hastane öncesi alanın önemli bir enstrümanı olan ambulansın kullanıma hazır hale getirilmesinde ve bakımında yapılması gerekenleri tanımlar |
ÖÇ09 | Ambulans sürüş tekniklerine özgü nitelikleri açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Enfeksiyon Kontrol Yöntemlerini Uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Enfeksiyon Kontrol Yöntemlerini Uygulamak 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mesane Kateterizasyonu ve Nazogastrik Kateterizasyon Uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Şokta Acil Bakım Uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
6 | Hastanın veya Yaralının Durumlarına Uygun Pozisyon Vermek | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Hastayı veya Yaralıyı Kurtarma-Çıkarma Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Hastayı veya Yaralıyı Taşıma Teknikleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Hasta veya Yaralıları Taşımak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Özellikli Travma Vakalarına Acil Bakım Uygulamak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Ambulansı Tanımak ve Kullanıma Hazır Tutmak | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Ambulans Sürüş Teknikleri Uygulamak 1 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ambulans Sürüş Teknikleri Uygulamak 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ambulans Sürüş Teknikleri Uygulamak 3, Dersin Değerlendirilmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 50 | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 | 20 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 198 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,92 | ||
AKTS | 8 AKTS |