Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | IHS464 |
Ad | Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler alanın temel kavramları, dini söylemleri çeşitleri hakkında bilgi ve dini gün ve törenlerde konuşmalar verme yeteneğini vermek
Dersin İçeriği
Alanın temel kavramları, çeşitleri; dini hitabet örnekleri, dini gün ve merasimlerde yapılacak konuşmalar, öğrenci sunumları
Dersin Ön Koşulu
Ders ile ilgili kaynak kitapların okunması.
Kaynaklar
Hüseyin Yılmaz - Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama (Asitan Kitap Yayınları)
Notlar
İsmail Lütfi Çakan - Dini Hitabet (Marmara Üni. İlahiyat Fak. Yayınları) Vehbi Karakaş - Hitabet Sanatı (Rağbet Yayınları)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dini hitabet alanında konuşma becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Dini hitabet sahasında kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Dini hitabet türleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Camilerde hutbe okuyup cuma namazı kıldırır. (erkek öğrenciler) |
ÖÇ05 | Dini sohbet, vaaz vb. türde konuşmalar yapar. |
ÖÇ06 | Açılış, karşılama-uğurlama, anma, veda konuşmaları yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Alanın temel kavramları | kaynaklardan ilgili konuyu araştırmak ve okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dini hitabetin çeşitleri | Kaynaklardan ilgili konuyu araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
3 | Hitabetin önemi. | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Küçük gruplarda sohbet etmek | Sohbet metni hazırlamak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Cuma Hutbesi. | Cuma hutbesi hazırlamak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Açılış, karşılama-uğurlama, anma, veda konuşmaları | Konuşma metinleri hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Dini konferans vermek. | Konferans metni hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Hatiplerde bulunması gereken özellikler. | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Öğrencilerin Cuma Hutbesi sunumu | Hutbe metni hazırlamak ve sunum alıştırması yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Öğrencilerin sohbet sunumları | Sohbet metni hazırlamak ve alıştırması yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | dini gün ve merasimlerde yapılacak konuşmalar | Dini hitabet türlerine dair araştırma yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ezan, yemek, hatim ve duaları. | Dua ezberleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | İmamlık, Müezzinlik ve Vaizlik Uygulamaları | Uygulamalara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Cenaze merasimi ve cenaze namazı duasının ezberlenmesi | Araştırma yapmak ve ezberlemek. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (Final) | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (Büt.) | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |