IHS464 Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS464
Ad Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenciler alanın temel kavramları, dini söylemleri çeşitleri hakkında bilgi ve dini gün ve törenlerde konuşmalar verme yeteneğini vermek

Dersin İçeriği

Alanın temel kavramları, çeşitleri; dini hitabet örnekleri, dini gün ve merasimlerde yapılacak konuşmalar, öğrenci sunumları

Dersin Ön Koşulu

Ders ile ilgili kaynak kitapların okunması.

Kaynaklar

Hüseyin Yılmaz - Dini Hitabet ve Mesleki Uygulama (Asitan Kitap Yayınları)

Notlar

İsmail Lütfi Çakan - Dini Hitabet (Marmara Üni. İlahiyat Fak. Yayınları) Vehbi Karakaş - Hitabet Sanatı (Rağbet Yayınları)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dini hitabet alanında konuşma becerisi kazanır.
ÖÇ02 Dini hitabet sahasında kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Dini hitabet türleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Camilerde hutbe okuyup cuma namazı kıldırır. (erkek öğrenciler)
ÖÇ05 Dini sohbet, vaaz vb. türde konuşmalar yapar.
ÖÇ06 Açılış, karşılama-uğurlama, anma, veda konuşmaları yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Alanın temel kavramları kaynaklardan ilgili konuyu araştırmak ve okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dini hitabetin çeşitleri Kaynaklardan ilgili konuyu araştırmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
3 Hitabetin önemi. Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Küçük gruplarda sohbet etmek Sohbet metni hazırlamak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
5 Cuma Hutbesi. Cuma hutbesi hazırlamak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Açılış, karşılama-uğurlama, anma, veda konuşmaları Konuşma metinleri hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Dini konferans vermek. Konferans metni hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Hatiplerde bulunması gereken özellikler. Kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Öğrencilerin Cuma Hutbesi sunumu Hutbe metni hazırlamak ve sunum alıştırması yapmak. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
11 Öğrencilerin sohbet sunumları Sohbet metni hazırlamak ve alıştırması yapmak. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 dini gün ve merasimlerde yapılacak konuşmalar Dini hitabet türlerine dair araştırma yapmak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Ezan, yemek, hatim ve duaları. Dua ezberleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 İmamlık, Müezzinlik ve Vaizlik Uygulamaları Uygulamalara hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Cenaze merasimi ve cenaze namazı duasının ezberlenmesi Araştırma yapmak ve ezberlemek. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (Final) Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (Büt.) Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 10:42